خانه | خبر | اخبارایران

نتایج یک نظرسنجی درباره کمک به زلزله‌زدگان آذربایجان شرقی

یکشنبه, 1391-05-29 17:43
نسخه قابل چاپنسخه قابل چاپ
پس از وقوع دو زلزله اخیر، انتقادهای فراوانی نسبت به عملکرد رسانه‌های وابسته به حاکمیت در پوشش اخبار مربوط به آن منتشر شد.
 
براساس این گزارش، تشکیل گروه‌های متعدد مردمی برای ارسال کمک‌ها، نشانه بی‌اعتمادی گسترده مردم به اقدامات دولت در کمک‌رسانی تلقی شده است.
 
نتایج دو نظرسنجی که توسط دو رسانه "عصر ایران" و "تابناک" در ایران انجام شده است، نشان می‌دهد حدود ۹۲ درصد از مردم، عملکرد صدا و سیما درباره زمین‌لرزه آذربایجان شرقی را "ضعیف" و ۷۸ درصد نیز "کمک‌های خودجوش مردمی" را کارآمد‌ترین روش در یاری رساندن به آسیب‌دیدگان این حادثه می‌دانند.
 
در نظرسنجی سایت محافظه‌کار عصر ایران که تاکنون در آن بیش از ۲۳ هزار نفر شرکت کرده‌اند٬ حدود ۹۲ درصد عملکرد صدا و سیما را در پوشش اخبار زمین لرزه آذربایجان شرقی، "ضعیف" دانسته‌اند.
 
در یک نظرسنجی دیگر که از روز چهارشنبه در سایت "پارسینه" آغاز شده است٬ تاکنون ۷۸ درصد شرکت‌کنندگان "کمک‌های خودجوش مردمی" را مهم‌ترین روش در یاری رساندن به مردم آسیب‌دیده آذربایجان شرقی اعلام کرده‌اند. بیش از ۱۸ درصد از این شرکت‌کنندگان عملکرد هلال احمر و کمتر از سه درصد نیز صدا و سیما را در کمک‌رسانی به آسیب‌دیدگان این زمین لرزه کارآمد اعلام کرده‌اند.
 
جمع‌آوری کمک‌های مردمی برای زلزله‌زدگان در روز عید فطر
 
رئیس سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر، از جمع‌آوری کمک‌های مردمی برای زلزله‌زدگان آذربایجان شرقی در روز عید فطر با استقرار دو هزار و ۵۰۰ صندوق در مكان‌های برگزاری نماز خبر داد.
 
رئیس سازمان جوانان جمعیت هلال احمر ایران، در شرایطی که منطقه با نزدیک شدن به فصل سرما نیاز به بازسازی دارد، از اعزام ۱۴ تیم از جوانان آذری‌زبان عضو سازمان جوانان، متشکل از قاری قرآن و مداح برای برپایی مجالس ترحیم و دعای توسل در ۲۱۵ روستای زلزله‌زده خبر داد.
فرحناز رافع در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران، از برپایی پایگاه‌ها و صندوق‌های جمع‌آوری کمک‌های مردمی برای زلزله‌زدگان در روز عید فطر در محل‌هایی که نماز عید برپا می‌شود خبر داد. در راهپیمایی روز قدس هم هزار و ۵۰۰ پایگاه و صندوق برای جمع‌آوری کمک‌های مردمی برپا شده بود.
 
همچنین محمدجواد جعفریان، رئیس سازمان جوانان جمعیت هلال احمر ایران در شرایطی که منطقه با نزدیک شدن به فصل سرما نیاز به بازسازی و امکانات اولیه برای زندگی دارد، از اعزام ۱۴ تیم از جوانان آذری‌زبان عضو سازمان جوانان، متشکل از قاری قرآن و مداح برای برپایی مجالس ترحیم و دعای توسل در ۲۱۵ روستای زلزله‌زده خبر داد.
 
بر اساس این گزارش، صد خیمه نماز نیز برای اجرای پروژه‌های چند منظوره برای برپایی نمازهای جماعت و مجالس دعا و ترحیم برپا شده است.
 
آغاز عملیات بازسازی
 
خبرگزاری ایسنا گزارش داده است که عملیات بازسازی مناطق زلزله‌زده در شهرستان هریس در ۱۱۰ کیلومتری شمال‌ شرقی تبریز در مرکز استان آذربایجان شرقی، صبح روز شنبه با حضور وزیر راه و شهرسازی آغاز شده است.

فصل سرما در استان آذربایجان شرقی زودتر از سایر نقاط ایران فرا می‌رسد و اکنون دغدغه اصلی زلزله‌زدگان این استان این است که قبل از آغاز فصل سرما در منازل خود مستقر شوند.
علی نیكزاد، در مراسم كلنگ‌زنی بازسازی مناطق زلزله‌زده در روستای "كوویج" از توابع شهرستان هریس گفت: "امیدواریم تمام واحدهای نیازمند بازسازی در این منطقه قبل از آغاز فصل سرما به پایان برسد."
فصل سرما در استان آذربایجان شرقی زود فرا می‌رسد، اکنون دغدغه اصلی زلزله‌زدگان این استان این است که قبل از آغاز فصل سرما در منازل خود مستقر شوند.
 

وزیر راه و شهرسازی ایران گفته که با تجربه بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و تلاش استانداری آذربایجان شرقی امکان بازسازی همه واحدهای مورد نیاز در ۴۵ روز امکان‌پذیر است.


بازسازی مناطق زلزله‌زده شهرستان هریس توسط ستاد معین بنیاد مسكن انقلاب اسلامی استان آذربایجان غربی انجام می‌شود.

لزوم تامین نیازهای جدید زلزله‌زدگان
 
با گذشت بیش از یک هفته از وقوع دو زمین لرزه به بزرگی ۲. ۶ و شش درجه ریشتر در شهرستان ‌های اهر، ورزقان و هریس در آذربایجان شرقی، اکنون نیازهای زلزله‌زدگان این استان پس از دریافت کمک‌های امدادی و اولیه، به تامین نیازهای اولیه زندگی، پوشاک و مسکن تغییر کرده است.
 
به نظر می‌رسد همچنان کمک‌های مردمی برای مردم زلزله‌زده ضروری است. برای مردم این روستاها، استفاده از  غذاهای کنسروی چندان مطلوب نیست. یکی از این زلزله‌زدگان در گفت و گو با خبرنگار زمانه مطرح کرده است: "اگر بین همه خانواده‌ها گاز پیک‌نیکی و مواد غذایی توزیع شود خودمان غذا می پریم، چون ما عادت به خوردن غذاهایی کنسروی نداریم."
به نظر می‌رسد همچنان کمک‌های مردمی برای مردم زلزله‌زده ضروری است. برای مردم این روستاها، استفاده از  غذاهای کنسروی چندان مطلوب نیست. یکی از این زلزله‌زدگان در گفت و گو با خبرنگار زمانه مطرح کرده است: "اگر بین همه خانواده‌ها گاز پیک‌نیکی و مواد غذایی توزیع شود خودمان غذا می پریم، چون ما عادت به خوردن غذاهایی کنسروی نداریم."
 
همچنین، گزارش شده است که کمبود حمام و دستشویی‌ سیار در مناطق زلزله‌زده، آسیب‌دیدگان این مناطق را دچار مشکل کرده است.
 
هرچند روز گذشته، محمدمهدی گویا، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، شیوع هر گونه بیماری عفونی و واگیر در مناطق زلزله‌زده را رد کرده بود، اما رئیس یک بیمارستان صحرایی در حوالی شهر ورزقان خبر داده که "موج اسهال و استفراغ شروع شده است". نزدیک شدن فصل سرما در این مناطق خطر بیماری‌های تنفسی را هم افزایش می‌دهد.
 
با توجه به مشکلات مربوط به سلامت زلزله‌زدگان، نیاز به پرشک و پرستار و بهیار همچنان در این مناطق وجود دارد.
 
این شرایط در حالی است که امروز نیز یک زلزله و هفت پس لرزه شهرستان ورزقان را لرزانده است. مرکز لرزه‌نگاری ژئو فیزیک دانشگاه تهران گزارش داده که زلزله امروز ورزقان با ۴، ۳ دهم ریشتر در ساعت شش و ۲۸ دقیقه صبح امروز در عمق ۱۷ کیلومتری زمین رخ داده است. 
Share this
Share/Save/Bookmark

اميداست مردم با ادامه نظارت نگذارند کمکهاي مردمي به جيب سرداران و استاندار و دولتی ها واريز شود.......

ارسال کردن دیدگاه جدید

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.

نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.

لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.

کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و
منتشر نخواهد شد.

 

لینک به ادیتور زمانه:         

برای عبور از سد فیلترینگ

پرونده ۱۳۹۱ / چشم‌انداز ۱۳۹۲

مشخصات تازه دریافت برنامه های رادیو زمانه  از ماهواره:

ماهواره  :Eutelsat

هفت درجه شرقی

پولاریزاسیون افقی 

سیمبول ریت ۲۲

فرکانس ۱۰۷۲۱مگاهرتز

همیاران ما