خانه | خبر | اخبارایران

افزايش ۵۰ درصدی زندانيان مهريه در ايران

شنبه, 1391-05-21 11:45
نسخه قابل چاپنسخه قابل چاپ
شمار  مردانی که در ايران به دليل پرداخت نکردن مهریه به حبس محکوم شده‌اند در سال ۱۳۹۰ نسبت به سال ۱۳۸۹ حدود ۵۰ درصد افزايش داشته است.
 
محمدعلی ساری، معاون ستاد ديه ايران  با اعلام این خبر به خبرگزاری جمهوری اسلامی (ايرنا) گفت: "سه هزار و ۵۰۰ داماد به دليل ناتوانی در پرداخت مهريه در زندان‌های کشور در حبس هستند."
 
به گفته وی تنها در يک ماه گذشته ۱۰۰ نفر به شمار زندانيان مهريه افزوده شده است.
 
محمدعلی ساری، معاون ستاد ديه ايران گفت: "سه هزار و ۵۰۰ داماد به دليل ناتوانی در پرداخت مهريه در زندان‌های کشور در حبس هستند"
اين مقام ستاد ديه، افزايش زندانيان مهريه را "افزايش نامعمول" دانست و علت آن را "تبعيت مردم از سنت‌های نادرست و چشم و هم چشمی" اعلام کرد.
 
اسدالله جولايی، رئيس ستاد ديه تير ماه سال جاری خوشيدی گفته بود: "در سال ۸۹ و ۹۰ حدود ۲۰ هزار کانون خانواده به دليل شکايت زوجه عليه زوج برای دريافت مهريه از هم پاشيده است."
 
به گفته جولايی "آمار زندانيان ديه، چک و مهريه و نفقه در ايران همچنان رو به افزايش است."
 
مهريه بر پايه قوانين ايران، عمدتاً تعهد مالی مرد نسبت به همسرش است که در زمان درخواست همسر بايد پرداخت کند.
 
رقم بالای مهريه در ازدواج‌ها باعث شده تا مرد در زمان بروز اختلاف با همسرش و تقاضای وی برای دريافت آن يا به هنگام طلاق نتواند اين تعهد مالی را اجرا کند. پرداخت نکردن مهريه بر اساس قوانين ايران مجازات حبس دارد.
 
اغلب زنانی که به دليل دريافت مهريه به دادگاه مراجعه می کنند خواستار طلاق نيز هستند و بسیاری از آنها در نبود قوانین برابر، مهریه را به عنوان ابزار فشاری برای گرفتن حق طلاق یا حضانت فرزندان‌شان بکار می‌گیرند.
 
شماری از زنان نیز برای جبران  لحاظ نشدن حق تقسیم اموال مشترک پس از ازدواج در قوانین ایران، به مهریه به عنوان یک پشتوانه مالی پس از طلاق نگاه می‌کنند. از سوی دیگر بر اساس قوانین ایران، مرد می‌تواند همسرش را از اشتغال منع کند و نداشتن درآمد مستقل از سوی زنان یکی دیگر از دلایل تقاضا برای مهریه‌های بالا و به اجرا گذاشتن آن است.
 
براساس آمار منتشر شده از سوی سازمان ثبت احوال ايران، آمار طلاق در اين کشور در سال ۱۳۹۰ به بيش از ۱۴۲ هزار مورد رسيد. آمار طلاق در ايران در سال ۱۳۸۵ حدود ۹۴ هزار مورد بوده است.
 
بيشترين آمار طلاق در سال ۹۰ بين سن ۲۰ تا ۲۹ ساله بوده است. از بين بيش از ۱۴۲ هزار مورد طلاق در سال ۹۰ حدود ۲۰ هزار زوج کمتر از يک سال با هم زندگی کرده‌اند.
 

در هفته‌های اخیر مسئولان قضایی  اعلام کرده‌اند که درصدد کاهش شمار زندانیان مهریه و یافتن راهکارهایی برای بازداشتن نشدن مردانی هستند که مهریه  همسرشان را پرداخت نمی‌کنند. 

Share this
Share/Save/Bookmark

ارسال کردن دیدگاه جدید

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.

نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.

لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.

کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و
منتشر نخواهد شد.

 

لینک به ادیتور زمانه:         

برای عبور از سد فیلترینگ

پرونده ۱۳۹۱ / چشم‌انداز ۱۳۹۲

مشخصات تازه دریافت برنامه های رادیو زمانه  از ماهواره:

ماهواره  :Eutelsat

هفت درجه شرقی

پولاریزاسیون افقی 

سیمبول ریت ۲۲

فرکانس ۱۰۷۲۱مگاهرتز

همیاران ما