خانه | خبر | اخبارایران

ارائه دومين گزارش نقض حقوق دانشجويان به احمد شهيد

چهارشنبه, 1391-04-28 14:21
نسخه قابل چاپنسخه قابل چاپ

کميسيون حقوق بشر دفتر تحکيم وحدت، دومين گزارش خود در مورد نقض حقوق دانشجويان ايران را به احمد شهيد، گزارشگر ويژه حقوق بشر سازمان ملل متحد در رابطه با ايران، ارائه داد.

به گزارش دانشجونيوز، اين گزارش به بررسی موارد نقض حقوق دانشجويان در ٩ ماه گذشته، از مهرماه سال ١٣٩٠ تا پايان خردادماه ١٣٩١ پرداخته است.

پيش از اين دفتر تحکيم وحدت، اتحاديه انجمن‌های اسلامی دانشجويان در دانشگاه‌های سراسر ايران، گزارش تفصيلی ديگری را با بيش از ٢٠٠٠ مورد نقض حقوق دانشجويان، از فروردين‌ماه ١٣٨٨ تا شهريورماه ١٣٩٠ به گزارشگر ويژه حقوق بشر سازمان ملل ارائه کرده بود.

در گزارش تازه آمده است که در اين ٩ ماهه "نه تنها وضعيت برخورد دولت با دانشجويان و اساتيد نسبت به گذشته بهبود نيافته که وضعيت نقض حقوق دانشجويان به روال گذشته ادامه دارد."

دفتر تحکيم وحدت با تأکيد بر اين‌که گزارش فوق تنها دربرگيرنده اطلاعات و آماری است که به‌دست اين سازمان دانشجويی رسيده، گفته است اين آمار به‌طور قطع فراتر از مواردی است که در گزارش آمده است.

در اين گزارش تأکيد شده است با اين‌که چند نفر از فعالان دانشجويی در چند ماه گذشته پس از سپری شدن مدت محکوميتشان از زندان آزاد شده‌اند ولی همچنان بيش از ۵٠ نفر از دانشجويان در زندان به‌سر می‌برند.

از فروردين ماه سال ١٣٨٨ تا خردادماه سال ١٣٩١، نزديک به ٢۵٠٠ مورد از نقض حقوق دانشجويان توسط نهادهای وابسته به حاکميت در درون يا بيرون از دانشگاه‌های کشور ثبت و گزارش شده است

از اين ميان بهاره هدايت در حال گذراندن حکم ١٠ سال زندان خود است، ضياءالدين نبوی و مجيد دری، از دانشجويان محروم از تحصيل، برای گذراندن محکوميت ١٠ و هشت ساله خود به يکی از بدترين زندان‌های جنوب کشور تبعيد شده‌اند و مجيد توکلی نيز در زندان کرج محبوس است.

در گزارش آمده است از سوی ديگر ده‌ها دانشجو در اين مدت توسط کميته‌های انضباطی احضار و به محروميت موقت از تحصيل محکوم شده‌اند.

همچنين وزارت علوم امسال همچون سال‌های گذشته چندين نفر از دانشجويان را تنها به خاطر هم‌جهت نبودن مواضع‌شان با موضع سياسی - عقيدتی مد نظر حاکميت از ادامه تحصيل در مقطع کارشناسی ارشد محروم شده‌اند.

در اين گزارش از ۱۶۴ دانشجو که ١۴٢ نفر از آن‌ها هويت مشخص و ٢٢ نفر ديگر هويت نامشخص داشتند اطلاعات جمع‌آوری شده است.

از اين ميان محروميت از تحصيل دانشجويان ۲۳ مورد، محکوميت دانشجويان در دادگاه‌ها ۲۱ مورد، احضار دانشجويان به کميته انضباطی ۱۴ مورد، احضار دانشجويان به مراجع قضائی ۱۸ مورد، اخراج دانشجويان از دانشگاه ۱۱ مورد، فشار بر دانشجويان زندانی چهار مورد و فشار بر تشکل‌ها و نشريات دانشجويی دو مورد، گزارش شده است.

دفتر تحکيم وحدت نهادهای سرکوب‌کننده دانشجويان را وزارت اطلاعات، سپاه پاسداران، حفاظت اطلاعات نيروی انتظامی، بسيج دانشجويی، کميته انضباطی دانشگاه‌ها، کميته ناظر بر نشريات دانشجويی، حراست دانشگاه‌ها، نمايندگی ولی فقيه در دانشگاه‌ها، دبيرخانه شورای عالی امنيت ملی و دادگاه‌های عمومی و انقلاب، عنوان کرده است.

در مجموع دو گزارش کميسيون حقوق بشر دفتر تحکيم وحدت، از فروردين ماه سال ١٣٨٨ تا خردادماه سال ١٣٩١، نزديک به ٢۵٠٠ مورد از نقض حقوق دانشجويان توسط نهادهای وابسته به حاکميت در درون يا بيرون از دانشگاه‌های کشور ثبت و گزارش شده است.

۱۱ خردادماه سال جاری ۱۷ سازمان حقوق بشری و دانشجويی نيز با انتشار بيانيه مشترکی نگرانی عميق خود را از "وضعيت نگران‌کننده آزادی علمی" در جمهوری اسلامی ايران ابراز داشتند.

در اين بيانيه از "رويه‌های نهادينه شده‌ای که برای مقامات دولتی اين امکان را فراهم آورده است تا به صورت خودسرانه دانشجويان را اخراج و يا از تحصيل محروم و مدرسان و استادان آموزش عالی را به خاطرعقايد و يا فعاليت‌های سياسی‌شان از کار برکنار کنند" به‌شدت انتقاد شده بود.

 

Share this
Share/Save/Bookmark

ارسال کردن دیدگاه جدید

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.

نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.

لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.

کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و
منتشر نخواهد شد.

 

لینک به ادیتور زمانه:         

برای عبور از سد فیلترینگ

پرونده ۱۳۹۱ / چشم‌انداز ۱۳۹۲

مشخصات تازه دریافت برنامه های رادیو زمانه  از ماهواره:

ماهواره  :Eutelsat

هفت درجه شرقی

پولاریزاسیون افقی 

سیمبول ریت ۲۲

فرکانس ۱۰۷۲۱مگاهرتز

همیاران ما