خانه | خبر | اخبارایران

تعیین سفارت عمان به عنوان حافظ منافع ایران در لندن

یکشنبه, 1391-04-25 19:07
نسخه قابل چاپنسخه قابل چاپ
وزارت امور خارجه ایران با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که سفارت‌خانه عمان در لندن به عنوان حافظ منافع ایران در بریتانیا تعیین شده و مورد موافقت طرف مقابل قرار گرفته است.
  
بر اساس این بیانیه که امروز، ۲۵ تیر ماه (۱۵ ژوئیه) در وب‌سایت وزارت امور خارجه منتشر شده، جمهوری اسلامی ایران به دنبال اتخاذ “تمهیدات و اقدامات لازم برای تعیین ساز و کار مناسب با دولت‌های عمان و سوئـد بـرای تنظیم امور و بخصوص ارائـه خدمات کنسولی” به ایرانیان مقیم بریتانیا است.
 
وزارت امور خارجه ایران در این بیانیه ادعای وزارت امور خارجه انگلیس مبنی بر دخالت نهادهای حکومتی در وقایع رخ داده مرتبط با سفارت انگلیس در تهران را “موهن، غیر واقع‌بینانه و مردود” دانسته و آن را متناقض با موضع رسمی وزارت امور خارجه و قوانین ایران عنوان کرده است.
 
 وزارت امور خارجه بریتانیا روز ۱۳ ژوئیه جاری سفارت سوئد در تهران را به عنوان حافظ منافع این کشور در ایران اعلام کرده و از آغاز به کار دفتر حافظ منافع بریتانیا در تهران از روز ۱۵ ژوئیه خبر داده بود
در بخشی از این بیانیه آمده است: “بدیهی است تغییر رفتار و ادبیات سیاسی دولتمردان انگلیس در قبال جمهوری اسلامی ایران اصلی‌ترین ملاحظه مسئولین ذیربط در بررسی بازنگری در روابط دو کشور در زمان مقتضی خواهد بود.”
 
علی‌اکبر صالحی، وزیر امور خارجه ایران هفتم تیر ماه جاری با اشاره به دیدارش با ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه بریتانیا از توافق کشور بر سر گشایش دفا‌تر حافظ منافع دو کشور در تهران و لندن خبر داده بود و برخی خبرگزاری‌ها به نقل از وی توافق بر سر تعیین عمان به عنوان حافظ منافع ایران در لندن را اعلام کرده بودند.
 
وزارت امور خارجه بریتانیا نیز روز ۱۳ ژوئیه جاری  با صدور بیانیه‌ای سفارت سوئد در تهران را به عنوان حافظ منافع این کشور در ایران تعیین کرده و از آغاز به کار دفتر حافظ منافع بریتانیا در تهران از روز ۱۵ ژوئیه خبر داده بود.
 
بر اساس بیانیه وزارت امور خارجه بریتانیا، فعالیت دفتر حافظ منافع این کشور در تهران فقط محدود به ارائه کنسولی در موارد اضطراری و رسیدگی به امور کارکنان واموال سفارت بریتانیا در ایران خواهد بود.
 
روابط ایران و بریتانیا از نوامبر سال گذشته و در پی حمله به سفارتخانه بریتانیا در تهران به حالت تعلیق در آمده‌ است. در پی این حمله بریتانیا با تعطیلی سفارت خود در تهران، خواستار خروج دیپلمات‌های ایرانی از لندن شد.
 
از آن زمان تا کنون دو کشور سفارتخانه‌های خود را بسته‌اند و این مسئله به‌ویژه مشکلاتی را برای ایرانیان مقیم بریتانیا به‌وجود آورده ‌است.
 

حمله به سفارت بریتانیا در تهران پس از آن بود که مجلس ایران طرح کاهش روابط با بریتانیا را در واکنش به تحریم بانک مرکزی ایران از سوی وزارت دارایی بریتانیا، تصویب کرد. 

Share this
Share/Save/Bookmark

ارسال کردن دیدگاه جدید

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.

نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.

لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.

کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و
منتشر نخواهد شد.

 

لینک به ادیتور زمانه:         

برای عبور از سد فیلترینگ

پرونده ۱۳۹۱ / چشم‌انداز ۱۳۹۲

مشخصات تازه دریافت برنامه های رادیو زمانه  از ماهواره:

ماهواره  :Eutelsat

هفت درجه شرقی

پولاریزاسیون افقی 

سیمبول ریت ۲۲

فرکانس ۱۰۷۲۱مگاهرتز

همیاران ما