خانه | خبر | اخبارایران

تجمع اعتراضی مردم اروميه با برخورد نيروهای دولتی روبه‌رو شد

سه شنبه, 1391-03-02 13:03
نسخه قابل چاپنسخه قابل چاپ

همزمان با بازداشت چندين تن از شهروندان در شهرهای مختلف، تجمع اعتراضی مردم اروميه با برخورد نيروهای دولتی روبه‌رو شد.

انجمن دفاع از زندانيان سياسی آذربايجانی در ايران (آداپ)، نوشته است، "در پی فراخوان فعالان مدنی آذربايجانی، مردم آذربايجان در شهرهای اروميه و تبريز روز دوشنبه يکم خرداد ۱۳۹۱ دست به تجمع مسالمت‌آميز زدند که با حمله نيروهای امنيتی به خشونت کشيده شد."

گفته می‌شود اين تجمعات در اعتراض به خشک شدن درياچه اروميه و سالگرد اعتراضات به کارتون روزنامه ايران در ۱۳۸۵، برگزار شده است.

به گفته شاهدان عينی، نزديک به صد تن از معترضان بازداشت شدند و نيروهای دولتی با دو مينی‌بوس و سه خودروی ون آنان را به بازداشتگاه منتقل کرده‌اند.

همچنين شاهدان عينی گفته‌اند، پليس با گاز اشک‌آور، باتوم و گلوله‌های رنگی به معترضان حمله کرده‌ است.

برپايه همين گزارش همزمان در شهر تبريز درگيری‌هايی روی داده و نيروهای دولتی در برخی مناطق اين شهر از جمله "اطراف بازار"، "راسته کوچه"، "فلکه ساعت"، "خيابان شهناز" و " پارکينگ هتل گسترش" حضور داشته‌اند.

در سال‌های گذشته گردهمايی‌های اعتراضی به وضعيت درياچه اروميه در شهرهای اروميه و تبريز برگزار شده بود که همواره با برخورد پليس روبه‌رو بوده و شماری از فعالان مدنی و سياسی بازداشت شدند

آداپ مشخصات شماری از بازداشت‌شدگان روز گذشته در شهرهای مختلف آذربايجان را اکبر مهاجر، حسن ميرزاخانی، محمد اسکندرزاده، حسين احمديان، علی حامد ايمان (مديرمسئول روزنامه توقيف‌شده شمس تبريز)، افسانه توقير(دبير کانون آذربايجان‌شناسی دانشگاه تبريز) عنوان کرده‌ است.

در سال‌های گذشته گردهمايی‌های اعتراضی به وضعيت درياچه اروميه در شهرهای اروميه و تبريز برگزار شده بود که همواره با برخورد پليس روبه‌رو بوده و شماری از فعالان مدنی و سياسی بازداشت شدند.

سال گذشته، ۲۲ نماينده از استان‌های آذربايجان غربی، آذربايجان شرقی و اردبيل خواستار پاسخ‌گويی دولت در قبال "تبعات اجتماعی، سياسی و اقتصادی حاصل از روند خشک شدن درياچه اروميه" شدند و گفته بودند: "هرگونه گرفتاری در امور فوق متوجه دولت و دست‌اندرکاران مسئول است."

نمايندگان آذربايجان و اردبيل در مجلس از هيئت رئيسه مجلس خواستند که به‌صورت "کار‌شناسانه و فوری" پيگير حل مشکل درياچه اروميه باشند.

اما محمود احمدی‌نژاد، رئيس جمهوری ايران در همان سال، در سفر خود به اردبيل در ارتباط با خشک شدن درياچه اروميه گفت: "بر اساس ارزيابی‌ها درياچه اروميه هر ۵۰۰ سال با چنين شرايطی روبه‌‌رو می‌شود به‌طوری که پيش‌بينی می‌شود وضعيت بارش اندک و خشک‌سالی در اين منطقه حاکم باشد."

احمدی‌نژاد افزوده بود: "۵۰۰ سال پيش نيز درياچه اروميه چنين وضعيتی داشته و بيش از ۳۰۰ ميلی‌متر کاهش بارندگی در اين منطقه اتفاق افتاده است."

درياچه اروميه که بزرگ‌ترين درياچه درون سرزمينی ايران است از مدت‌ها پيش با بحران زيست‌محيطی عميقی روبه‌رو شده است؛ به‌طوری که به‌شکل مداوم از ميزان آب آن کاسته شده و بخش‌های وسيعی از آن از ميان رفته است.

بنا به گفته برخی از کار‌شناسان با ادامه روند فعلی، ظرف سه الی پنج سال آينده اين درياچه به‌طور کامل خشک خواهد شد.
 

Share this
Share/Save/Bookmark

این بی توجهی حکومت ایران به فاجعه دریاچه اورمیه و عدم بازکردن سدها بی شرمی است. بجای پاسخ دادن به مردم بدبحت منطقه سرکوب اشان می کنند.

ارسال کردن دیدگاه جدید

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.

نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.

لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.

کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و
منتشر نخواهد شد.

 

لینک به ادیتور زمانه:         

برای عبور از سد فیلترینگ

پرونده ۱۳۹۱ / چشم‌انداز ۱۳۹۲

مشخصات تازه دریافت برنامه های رادیو زمانه  از ماهواره:

ماهواره  :Eutelsat

هفت درجه شرقی

پولاریزاسیون افقی 

سیمبول ریت ۲۲

فرکانس ۱۰۷۲۱مگاهرتز

همیاران ما