خانه | خبر | اخبارایران

پيشنهاد "مشوق‌های اقتصادی" برای ايران در آستانه مذاکرات هسته‌ای

شنبه, 1391-01-26 13:21
نسخه قابل چاپنسخه قابل چاپ

در آستانه مذاکرات هسته‌ای ايران و گروه ۱+۵ در استانبول، کاخ سفيد به‌طور تلويحی از "مشوق‌های اقتصادی" سخن گفت که در صورت تلاش ايران برای برطرف کردن نگرانی‌های جامعه جهانی نسبت به برنامه‌های اتمی خود، شامل اين کشور خواهد شد.

به گزارش ای‌بی‌سی نيوز، بن رودز، معاون مشاور امنيت ملی آمريکا در امور ارتباطات استراتژيک، اظهار داشت: "اگر ايران واقعأ در اين راستا گام بردارد، ما نيز در برابر به اقداماتی فکر می‌کنيم که می‌تواند جبران عمل آنان باشد. اما دوباره تأکيد می‌کنم که ايران بايد در عمل اين مسأله را ثابت کند و نه با حرف."

اين سخنان در حالی بيان می‌شود که ايران خود را برای مذاکره با هیأت‌های نمايندگی کشورهای آمريکا، بريتانيا، فرانسه، چين، روسيه و آلمان بر سر برنامه‌های هسته‌ای خود آماده می‌کند.

آمريکا و متحدان غربی خود ايران را متهم به تلاش برای دستيابی به سلاح‌های هسته‌ای می‌کنند، اما ايران همواره اين ادعا را رد کرده ‌است و بر صلح‌آميز بودن برنامه‌های هسته‌ای خود تأکيد می‌کند.

رودز با اشاره به مذاکرات گروه ۱+۵ با ايران گفت: "ما معتقديم که مذاکرات پيش روی، نشانه مثبتی است. به نظرم هيچ کس انتظار ندارد که در يک نشست همه اختلافات حل شود. چيزی که ما می‌خواهيم فضای مثبتی است که در آن حکومت ايران جديت و تعهد خود را در قبال اين مذاکرات و اهداف آن نشان دهد."

بن رودز، معاون مشاور امنيت ملی آمريکا: چيزی که ما می‌خواهيم فضای مثبتی است که در آن حکومت ايران جديت و تعهد خود را در قبال اين مذاکرات و اهداف آن نشان دهد

او همچنين اضافه کرد: "ما می‌خواهيم در جريان مذاکرات دغدغه‌های خودمان را نسبت به برنامه‌های هسته‌ای ايران با آن‌ها در ميان بگذاريم و تمايل داريم که آن‌ها متوجه ضرورت اين مذاکرات باشند، چون همان‌طور که رئيس جمهور [آمريکا] گفته ‌است زمان و امکان ديپلماسی وجود دارد، اما نامحدود نيست."

باراک اوباما، رئيس جمهور آمريکا پيش از اين گفته بود که او گزينه حمله نظامی عليه ايران را رد نمی‌کند.

اسرائيل نيز تأکيد کرده‌است که ايران هسته‌ای، تهديدی است برای موجوديت اسرائيل و از اين رو آن‌ها همه تلاش خود را می‌کنند که ايران نتواند در اين مسير گام بردارد.

گفته شده‌است که مذاکرات استانبول پيش‌زمينه‌ای برای مذاکرات بيشتر در آينده خواهد بود و دور بعدی اين مذاکرات در بغداد برگزار خواهد شد.

 

موضع روسيه در مذاکرات امروز

از سوی ديگر از استانبول، محل برگزاری مذاکرات ايران و گروه ۱+۵ خبر می‌رسد که روسيه خواهان مشوق‌هايی برای ايران شده ‌است.

خبرگزاری مهر به نقل از نشريه بلومبرگ نوشته ‌است که سرگئی ريابکف، معاون وزير امور خارجه روسيه به غرب و جامعه جهانی پيشنهاد داده ‌است که برای حل موضوع هسته‌ای ايران، ارائه مشوق‌های واقعی را در دستور کار خود قرار دهند.

ريابکف که در مذاکرات امروز نمايندگی روسيه را بر عهده دارد، گفت: "قدرت‌های غربی به جای اين‌که از ايران بخواهند تا فوراً غنی‌سازی اورانيوم خود را کنار بگذارد بايد به اين کشور مشوق‌های واقعی و جدی پيشنهاد کنند تا ايران احساس کند که اگر اين توافقات به نتيجه‌ای برسد اوضاع بهبود پيدا خواهد کرد."

او همچنين اظهار داشت: "در شرايط فعلی تعليق می‌تواند بسيار مفيد باشد، اما بر اين باورم که مهم‌ترين وظيفه و هدف گفت‌وگوهای استانبول اعتمادسازی خواهد بود که در حال حاضر کاملاً از بين رفته است."

روز گذشته نيز، سرگئی لاوروف وزير امور خارجه روسيه نسبت به از سرگيری مذاکرات ايران با گروه ۱+۵ اظهار خوشنودی کرد و گفت که مسکو نسبت به اين مذاکرات خوش‌بين است.

روسيه و چين از متحدان اصلی ايران محسوب می‌شوند و انتظار می‌رود که در اين اجلاس نيز به مواضع ايران نزديک شوند.
 

Share this
Share/Save/Bookmark

آیا پارگیهای بخش سبز پرچم ایران مفهوم خاصی دارد؟!

گوسفند قرباني کنيد آرامشان بهم نخورد....

اينقدر در يوزگي غرب باعث بحکومت رسيدن طالبان در افغانستان خواهد شد...

شرم بر گروه 6 که چشمانشان را برجنايات اينها و اسد بسته اند و با التماس از اينها در خواست صرفنظر از بمب اتم ميکنند!!!

ارسال کردن دیدگاه جدید

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.

نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.

لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.

کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و
منتشر نخواهد شد.

 

لینک به ادیتور زمانه:         

برای عبور از سد فیلترینگ

پرونده ۱۳۹۱ / چشم‌انداز ۱۳۹۲

مشخصات تازه دریافت برنامه های رادیو زمانه  از ماهواره:

ماهواره  :Eutelsat

هفت درجه شرقی

پولاریزاسیون افقی 

سیمبول ریت ۲۲

فرکانس ۱۰۷۲۱مگاهرتز

همیاران ما