خانه | خبر | اخبارایران

نگرانی از احتمال اعدام زندانی سياسی حبيب‌الله گلپری‌پور

شنبه, 1390-12-27 11:48
نسخه قابل چاپنسخه قابل چاپ

حبيب‌الله گلپری‌پور زندانی کُرد محکوم به اعدام از بند ۱۲ زندان اروميه به اداره اطلاعات اين شهر منتقل شده است و احتمال اعدام وی می‌رود.

خبرگزاری مجموعه فعالان حقوق بشر در ايران (هرانا)، نوشته است که اين زندانی سياسی ساعت ۲۰ شب پنج‌شنبه ۲۵ اسفندماه توسط مأموران وزارت اطلاعات از بند خارج و به انفرادی اداره اطلاعات منتقل شده است.

همچنين کمپين بين‌المللی حقوق بشر در ايران به نقل از يک منبع آگاه نزديک به حبيب‌الله گلپری‌پور گفته است اين زندانی سياسی محکوم به اعدام ساعت ۲۰:۳۰ پنج‌شنبه از سوی نگهبانی زندان اروميه به بهانه‌ تلفن صدا زده می‎شود و پس از مراجعه نامبرده به افسر نگهبانی وی از سوی مأموران اداره اطلاعات به محل نامعلومی منتقل شده است.

پيش از اين مأموران وزارت اطلاعات ايران همين اقدام را در مورد حسين خضری، زندانی اعدام‌شده انجام دادند تا پيش از اجرای حکم از او اعترافات تلويزيونی بگيرند؛ به همين خاطر فعالان حقوق بشر نگران وضعيت حبيب‌الله گلپری‌پور هستند.

در حال حاضر درخواست اعاده دادرسی در مورد پرونده حبيب‌الله گلپری‌پور رد شده و پرونده وی جهت اجرای حکم اعدام ماه‌هاست به اجرای احکام زندان فرستاده شده است

منبع آگاه به کمپين بين‌المللی حقوق بشر در ايران گفته است در طول ماه‌های گذشته دو بار اين زندانی سياسی کُرد به سلول‌های انفرادی زندان اروميه و بازداشتگاه اداره اطلاعات اين شهر منتقل شده است و هر بار وی را تهديد به اجرای حکم کرده‌اند.

به گزارش اين کمپين، حبيب‌الله گلپری‌پور متولد ۱۳۶۳ در شهر سنندج ، پنجم مهرماه ۱۳۸۸ به‌هنگام خروج از مهاباد به سوی اروميه، در حالی که تعدادی کتاب به همراه داشت توسط نيروهای حفاظت اطلاعات سپاه مهاباد بازداشت شد و ماه‌ها در بازداشتگاه‌های امنيتی و نظامی شهرهای مهاباد، اروميه و سنندج تحت شکنجه‌های شديد فيزيکی و روحی قرار گرفت.

وی ۲۴ اسفندماه سال ۸۸ در شعبه يک دادگاه انقلاب شهر مهاباد به اتهام عضويت در حزب حيات آزاد کردستان ( پژاک) به اعدام محکوم گرديد.

پس از اعتراض گلپری‌پور به اين حکم، پرونده به ديوان عالی کشور فرستاده شد و در شهريورماه سال گذشته حکم اعدام از سوی ديوان عالی کشور تائيد گرديد.

گفته می‌شود اين زندانی سياسی کُرد در همه مراحل بازجويی، شرکت در عمليات مسلحانه را رد کرده و اداره اطلاعات تنها به‌دليل داشتن کتاب و ارتباط با گروه مادران آشتی شهر مهاباد وی را به همکاری با پژاک متهم کرده است.

ناصر گلپری‌پور، پدر اين زندانی سياسی چندی پيش اتهام‌ فعاليت مسلحانه فرزندش را رد کرد و گفت او تنها فعاليت فرهنگی می‌کرده و فقط چند کتاب از او گرفته‌اند.

ناصر گلپری‌پور گفت: "نمی‌دانم بر اساس چه قانونی به پسرکم چنين اتهامی زدند و بعد حکم اعدام دادند."

در حال حاضر درخواست اعاده دادرسی در مورد پرونده حبيب‌الله گلپری‌پور رد شده و پرونده وی جهت اجرای حکم ماه‌هاست به اجرای احکام زندان فرستاده شده است.
 

Share this
Share/Save/Bookmark

ارسال کردن دیدگاه جدید

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.

نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.

لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.

کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و
منتشر نخواهد شد.

 

لینک به ادیتور زمانه:         

برای عبور از سد فیلترینگ

پرونده ۱۳۹۱ / چشم‌انداز ۱۳۹۲

مشخصات تازه دریافت برنامه های رادیو زمانه  از ماهواره:

ماهواره  :Eutelsat

هفت درجه شرقی

پولاریزاسیون افقی 

سیمبول ریت ۲۲

فرکانس ۱۰۷۲۱مگاهرتز

همیاران ما