خانه | خبر | اخبارایران

شیرین عبادی : سیمین دانشور عمری آزاده زیست

شنبه, 1390-12-20 13:52
نسخه قابل چاپنسخه قابل چاپ

شیرین عبادی، برنده ایرانی جایزه صلح نوبل در پیام تسلیتی به مناسبت درگذشت سیمین دانشور، او را  مادر واقعی بسیاری از نویسندگان جوان ایرانی خواند و گفت که خانم دانشور همواره مدافع و مشوق فعالیت برای دست‌یابی به حقوق زنان بود.

 

در این پیام تسلیت که در سایت کانون مدافعان حقوق بشر منتشر شده، آمده است : "خانم دانشور همواره مشوق من در فعالیت‌های حقوق زنان بود و تمامی عمر برای آزادی بیان کوشش کرد. او حتی با مرگ خود نیز پیامی برای ما داشت. در روز هشت مارس - روز زن- چشم از جهان بر بست تا داغ وی یادآور اندوه ما، ناشی از تبعیض بر اساس جنسیت، باشد."

 

شیرین عبادی، در گفت‌وگو با رادیو زمانه، سیمین دانشور را "یکی از آزاده‌ترین نویسندگان ایرانی" دانست و گفت: "او همیشه و در همه حال زبان انتقادی‌اش را برای نقد شرایط موجود به کار می‌گرفت. او همچنین در تنها دیدارش با آقای خمینی گفت که  زنان ایران را ضعیفه نکنید"
 
شیرین عبادی: سیمین دانشور همیشه پناه نویسندگانی بود که مشکلی داشتند. در خانه او همیشه به روی نویسندگان باز بود. در دوران سخت قتلهای زنجیره‌ای ، ایشان یکی از مهمترین پناه‌های همه نویسندگان بود

وی  با اشاره به شنیده‌هایی مبنی بر اینکه وزارت ارشاد جمهوری اسلامی درصدد برگزاری مراسم خاک‌سپاری سیمین دانشور است، افزود: "البته وظیفه آنهاست که نویسنده مردمی و خوش‌نام و آزاداندیش ایران را با احترام و افتخار به خاک بسپارند. اما فراموش نکنیم که این بدان معنی نیست که خانم سیمین دانشور عملکرد این رژیم را قبول داشته است."

 
شیرین عبادی در ادامه سخنش به روزهای سخت نویسندگان در ایام قتلهای زنجیره‌ای اشاره کرد و ادامه داد: "خانم دانشور همیشه پناه نویسندگانی بود که مشکلی داشتند. در خانه او همیشه به روی نویسندگان باز بود. در دوران سخت قتلهای زنجیره‌ای ، ایشان یکی از مهمترین پناه‌های همه نویسندگان بود. همه باید بدانند که شخصیتی مثل دانشور را نمی‌شود مصادره کرد. برای این‌که او در همه زندگی‌اش آزاد زندگی کرد، آزاد نوشت و آزاد عمل کرد."
 
سيمين دانشور، نويسنده و مترجم ايرانی پنج‌شنبه ۱۸اسفندماه  در سن ۹۰ سالگی  در تهران درگذشت.
از سيمين دانشور چهار مجموعه داستان، چهار رمان، پنج ترجمه از آثار ادبی جهان و پنج اثر تحقيقی و يادمان به‌جای مانده است.  رمان سَووشون وی در سال ۱۳۴۸، کمی پيش از درگذشت جلال آل‌احمد توسط انتشارات خوارزمی منتشر و سپس يکی از رمان‌های پرفروش معاصر شد. 
 
در همین زمینه:

 

Share this
Share/Save/Bookmark

همه جنبه های خوب و بد دارند. سیمین دانشور هرگز از جمهوری اسلامی انتقاد نکرد و طرف زنان را نگرفت، بر خلاف سمین بهبهانی. شاید تعجب نداشته باشد، چون او همسر جلال آل احمد بود.

ارسال کردن دیدگاه جدید

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.

نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.

لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.

کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و
منتشر نخواهد شد.

 

لینک به ادیتور زمانه:         

برای عبور از سد فیلترینگ

پرونده ۱۳۹۱ / چشم‌انداز ۱۳۹۲

مشخصات تازه دریافت برنامه های رادیو زمانه  از ماهواره:

ماهواره  :Eutelsat

هفت درجه شرقی

پولاریزاسیون افقی 

سیمبول ریت ۲۲

فرکانس ۱۰۷۲۱مگاهرتز

همیاران ما