خانه | خبر | اخبارایران

بررسی هدفمند کردن تحريم‌ها عليه ايران در پارلمان اروپا

جمعه, 1390-12-19 17:48
نسخه قابل چاپنسخه قابل چاپ

پارلمان اروپا در روز جهانی زن ميزگردی با موضوع هدفمند کردن تحریم‌ها علیه ایران برگزار کرد که در آن چند تن از فعالان ايرانی شرکت داشتند.

به گزارش راديو زمانه، در ميزگرد پنج‌شنبه هشتم مارس پارلمان اروپا، سخنران‌های اصلی سه کارشناس ایرانی، شادی صدر، فعال حقوق بشر مقیم لندن؛ پیام اخوان، استاد دانشگاه در کانادا و فعال حقوق بشر؛ و روحی شفیعی، نویسنده و جامعه‌شناس مقیم لندن بود.

گرداننده این میزگرد مریتچی سخاکی، سیاستمدار هلندی بود که عضو حزب دموکرات و نماینده پارلمان اروپا است.

در این میزگرد گروهی از سازمان‌های مدافع حقوق بشر و کارشناسان ایران مقیم اروپا نیز دعوت شده بودند.

بحث اصلی در این ميزگرد علت عدم تغيير رفتار دولت جمهوری اسلامی ايران با وجود تحریم‌های جهانی عليه اين دولت بود.

شادی صدر: نهادهایی که حقوق شهروندان را نقض می‌کنند نيز باید در این فهرست تحریم‌ها قرار گيرند

شادی صدر که بخشی از سخنرانی‌اش ارائه فهرستی از پیشنهادها برای هدفمندسازی و مؤثرسازی تحریم‌ها علیه ایران بود به رادیو زمانه گفت: "ما در سازمان عدالت برای ایران گزارش مفصلی آماده کردیم که امروز در این نشست پيرامون آن توضيح داده شد."

وی افزود: "در این گزارش ما به اين می‌پردازيم که پس از حدود یک سال از دوره نخست تحریم‌ها عليه نقض حقوق بشر در ايران تا چه ميزان این تحریم‌ها در بهبود وضع حقوق بشر در ایران نقش داشته، چه نقاط ضعفی دارد و پیشنهادهای ما چیست."

شادی صدر افزود: "کافی نیست که فقط مقام‌هايی که در نقض حقوق بشر نقش داشته‌اند در فهرست تحریم‌ها قرار بگیرند بلکه نهادهایی که حقوق شهروندان را نقض می‌کنند نيز باید در این فهرست قرار گيرند."

اين فعال حقوق بشر همچنين گفت: "پیشنهاد دیگر ما این است که کشورهای اروپایی باید کشورهای همسایه و نزديک به ایران، همچون ترکیه، مالزی و امارات متحده عربی را تحت فشار قرار دهند تا چنین تحریم‌هایی را اعمال کنند."

پیام اخوان در سخنرانی خود گفت که کشورهای اروپایی باید نسبت به مردم ایران اعتمادسازی کنند.
وی برای نمونه به تاریخچه کشتار میکونوس اشاره کرد و گفت کشور آلمان در بسته ماندن این پرونده نقش داشته است.

روحی شفیعی افزایش خشونت در جامعه ایران را مورد بحث قرار داد و به رادیو زمانه گفت اگر تحریم‌ها خانواده‌های ايرانی را نشانه بگیرند مردم به لحاظ اقتصادی در شرایط بدتری قرار می‌گیرند و به همین خاطر درگیری‌ در خانواده‌ها افزایش پیدا کرده و خشونت در جامعه بیشتر می‌شود که این خشونت همیشه دامن زنان و کودکان را می‌گیرد.

آریان دو ولف، مدیر رادیو زمانه نیز در این نشست حضور داشت. زمانی که بحث از افزایش تحریم‌ها، از جمله تحریم راه‌های ارتباطی ایران شد وی در مخالفت با اين پيشنهاد گفت بسیاری از رسانه‌ها همچون رادیو زمانه از طریق اينترنت و ماهواره با مخاطبان خود پیوند برقرار می‌کنند و اگر تحریم‌ها ماهواره و اينترنت را هم در بر گیرد آن وقت دسترسی این رسانه‌ها به مخاطبان‌شان در داخل ایران نیز قطع خواهد شد.

 

وی پیشنهاد داد که اگر امکان داشته باشد کانال‌های رسانه‌های فارسی‌زبان خارج از ايران را روی همان خطوطی بگذاریم که دولت ایران نیز برای پخش از آن‌ها استفاده می‌کند؛ بدين ترتيب با ارسال پارازيت از سوی جمهوری اسلامی، خود نیز در عواقب آن شریک خواهد بود.

اتحادیه اروپا، پيش از اين در روز ۲۵ فروردین‌ماه سال جاری (۱۴ آوریل ۲۰۱۱) فهرست ۳۲ نفره‌ای را که مشمول تحریم‌های حقوق بشری شده‌اند اعلام کرد. این فهرست ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا را ملزم ساخت که از صدور روادید برای مقاماتی که در نقض گسترده و شدید حقوق بشر در ایران دست داشته‌اند، خودداری کنند.

همچنین هرگونه منابع مالی این مقامات، یا شرکت‌ها و سازمان‌هایی که آن‌ها در آن عضویت یا شراکت دارند، مسدود خواهد شد.

هیچ‌یک از اتباع یا شرکت‌ها یا دولت‌های اروپایی نیز حق هیچ‌گونه مبادلات اقتصادی با این افراد یا نهادهای وابسته به آنان را نخواهند داشت.

بر پايه مصوبه اتحادیه اروپا، این مقام‌ها، مسئول مستقیم نقض شدید حقوق بشر در زمینه سرکوب اعتراضات مسالمت‌آمیز، سرکوب روزنامه‌نگاران، مدافعان حقوق بشر، دانشجویان و یا سایر گروه‌هایی که در دفاع از حقوق مشروع خود سخن گفته‌اند، هستند.

اين فهرست ۳۲ نفره عمدتأ شامل فرماندهان سپاه و نیروی انتظامی از یک سو و قضات و مسئولان زندان‌ها از سوی دیگر می‌شد.

 

Share this
Share/Save/Bookmark

ارسال کردن دیدگاه جدید

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.

نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.

لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.

کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و
منتشر نخواهد شد.

 

لینک به ادیتور زمانه:         

برای عبور از سد فیلترینگ

پرونده ۱۳۹۱ / چشم‌انداز ۱۳۹۲

مشخصات تازه دریافت برنامه های رادیو زمانه  از ماهواره:

ماهواره  :Eutelsat

هفت درجه شرقی

پولاریزاسیون افقی 

سیمبول ریت ۲۲

فرکانس ۱۰۷۲۱مگاهرتز

همیاران ما