خانه | خبر | اخبارایران

"رهبر ايران مسئول اصلی ادامه بازداشت رهبران منتقد حکومت است"

پنجشنبه, 1390-11-20 13:58
نسخه قابل چاپنسخه قابل چاپ

کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران در آستانه نخستين سالگرد بازداشت خانگی زهرا رهنورد، ميرحسين موسوی و مهدی کروبی با انتشار بيانيه‌ای آيت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ايران را مسئول ادامه بازداشت اين رهبران مخالفان دانست.

کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران در بيانيه خود گفته است که آيت‌الله علی خامنه‌ای بايد فورأ رهبران منتقد حکومت را که يک سال است در حبس غيرقانونی خانگی قرار دارند آزاد کند.

هادی قائمی سخنگوی اين کمپين گفت: "باراصلی مسئوليت اين حصر خانگی که در حقيقت مصداق بارز آدم ربايی است به دوش خامنه‌ای است."

وی افزود: "رهبر ايران فراتر از قانون اساسی ايران عمل می‌کند و دستگاه قضايی و اطلاعاتی کشور نيز تنها به‌عنوان ابزاری برای سرکوب در دستان وی به کار می‌روند که از مصونيت برخوردارند و هيچ احترامی برای قانون اساسی و ديگر قوانين قائل نيستند."

ميرحسين موسوی و مهدی کروبی دو نامزد اصلاح‌طلبان در انتخابات رياست جمهوری سال ۸۸ به‌همراه زهرا رهنورد، همسر آقای موسوی که وی نيز از منتقدان حکومت است از ۲۵ بهمن‌ماه سال ۱۳۸۹ در بازداشت خانگی به‌سر می‌برند.

فاطمه کروبی همسر مهدی کروبی ابتدا در حبس خانگی بود اما برای مراقبت‌های پزشکی پس از چندين ماه آزاد شد.

به‌گفته کمپين بين‌المللی حقوق بشر در ايران، حبس خانگی افراد ياد شده هم قوانين ايران و هم قوانين بين‌المللی را ناديده می گيرد

به‌گفته کمپين بين‌المللی حقوق بشر در ايران، حبس خانگی افراد ياد شده هم قوانين ايران و هم قوانين بين‌المللی را ناديده می گيرد.

اين کمپين گفته است: "در قوانين ايران هيچ عنوانی برای موضوع حبس خانگی وجود ندارد. هر بازداشتی بايد همراه با تفهيم اتهام و دادرسی در دادگاه باشد. اما مقامات قضايی ايران هيچ کدام از مراحل ياد شده را در خصوص خانم رهنورد و آقای موسوی و کروبی اعمال نکرده‌اند."

همچنين بازداشت‌شدگان به حقوق نخستين زندانيان، از جمله ملاقات‌های منظم هفتگی، مراقبت‌های پزشکی متناسب با وضعيت سنی بازداشت‌شدگان و دسترسی به وکيل نيز دسترسی نداشته‌اند.
آن‌ها در اين مدت کمترين دسترسی و ارتباط را با خانواده درجه يک خود داشته‌اند که اين موضوع نگرانی بسياری را در مورد سلامت فيزيکی و روانی آن‌ها ايجاد کرده است.

در طول يک سال اخير هيچ مقام ايرانی به‌شکل مستقيم مسئوليت بازداشت خانگی رهبران مخالفان را به عهده نگرفته است.

با اين حال کمپين بين‌المللی حقوق بشر در ايران نوشته است از گفته‌ها و نوشته‌های برخی مقامات چنين آشکار می‌شود که آيت‌الله علی خامنه‌ای در نهايت مسئول دستور دادن برای بازداشت و ادامه آن بوده است.

محمدرضا باهنر معاون اول رئيس مجلس ايران در هشتم بهمن‌ماه جاری در بخشی از گفت‌وگوی خود با خبرگزاری فارس گفته بود که در روزهای نخستين اعتراض‌ها به نتايج انتخابات سال ۸۸ اطرافيان رهبر ايران به او فشار می‌آوردند که ميرحسين موسوی و مهدی کروبی را بازداشت کنند اما آيت‌الله خامنه‌ای سرانجام "وقتی ميوه فتنه رسيد" با بازداشت خانگی آن‌ها موافقت کرده است.

هادی قائمی در اين‌باره گفت: "ادامه بازداشت‌های خانگی نشان دهنده ريای عميق رهبران ايران است. از يک طرف آن‌ها ادعا می‌کنند که الگوی انقلاب‌های عربی برعليه ديکتاتورها هستند و از سوی ديگر اقدام به ربودن رهبران سياسی منتقدان و نگه داشتن آن‌ها در حبس خانگی می‌کنند بدون اين‌که هيچ دادرسی عادلانه‌ای برای آن‌ها در نظر گرفته شود."

کمپين بين‌المللی حقوق بشر در ايران از همه کنشگران بين‌المللی، به‌ويژه کميسياريای عالی حقوق بشر خانم ناوی پيلای و دبيرکل سازمان ملل بان کی مون خواست که از مقام‌های ايرانی بخواهند که به بازداشت خانگی "غيرقانونی و غيرعادلانه منتقدان شناخته شده حکومت" پايان دهند.

مجمع عمومی سازمان ملل نيز در قطعنامه‌ای که در تاريخ ۳۰ آبان ۱۳۹۰ به تصويب رسيد "نگرانی عميق خود را از ادامه حبس خانگی چهره‌های منتقد حکومت" ابراز داشت.

همچنين ۳۹ تن از زندانيان سياسی ايران در روز پنجم بهمن ۱۳۹۰ با انتشار نامه‌ای از تمام شهروندان آزادی‌خواه در سراسر جهان خواستند که در راه آزادی رهبران مخالفان حکومت ايران تلاش کنند.

دو روز پيش نيز فرزندان موسوی و کروبی از همه ايرانيان و جهانيان خواستند که "پژواک صدای حق‌خواهی" آنان باشند.

 

"گزارش يک آدم‌ربايی"؛ ويدئويی از کمپين بين‌المللی حقوق بشر در ايران:

Share this
Share/Save/Bookmark

«هادی قائمی در اين‌باره گفت: "ادامه بازداشت‌های خانگی نشان دهنده ريای عميق رهبران ايران است. از يک طرف آن‌ها ادعا می‌کنند که الگوی انقلاب‌های عربی برعليه ديکتاتورها هستند و از سوی ديگر اقدام به ربودن رهبران سياسی منتقدان و نگه داشتن آن‌ها در حبس خانگی می‌کنند بدون اين‌که هيچ دادرسی عادلانه‌ای برای آن‌ها در نظر گرفته شود."»
..............................................................١- مسئول اصلی حصر خانگی خود موسوی و کروبی هستند که به قبول دخالت اجنبی در امور سیاسی ایران تن دادند و بر خلاف قوانین ج.ا.ا. و قوانین بین المللی،به اطاعت از دستورات استعمارگران جهت رسیدن به قدرت سر فرود آوردند.
.........................................................................................................................
« کمپين بين‌المللی حقوق بشر در ايران از همه کنشگران بين‌المللی، به‌ويژه کميسياريای عالی حقوق بشر خانم ناوی پيلای و دبيرکل سازمان ملل بان کی مون خواست که از مقام‌های ايرانی بخواهند که به بازداشت خانگی "غيرقانونی و غيرعادلانه منتقدان شناخته شده حکومت" پايان دهند. »
.............................................................. ٢ - التماس به ناقضان حقوق بشر،کسانی که حقوق حقه ملت ایران را با تصویب و به اجرا گذاشتن تحریمهای ضد بشری و مغایر قوانین بین المللی در ٣٢ سال گذشته زیر پا گذاشته اند،جز کج فهمی سیاسی و یا مزدوری و یا سیاسی کاری، مفهومی دیگری ندارد .ضمن اینکه اگر افراد نامبرده و مسئول علاقه ای به رعایت حقوق بشر وسط حکام در کره زمین داشتند و یا مستقل بودند،جهت آزادی زندانیان گوانتانامو که سالهاست توسط دولت آمریکا بدون مدرک و دادرسی و وکیل ،همچون حیوان در قفس باغ وحش نگهداری میشوند،ابتدا آزاد میکردند و یا حد اقل درخواست محاکمه عادلانه انان را از ناجی بشر (دولت مستکبر آمریکا ) را می نمودند.
متاسفانه کمپین حقوق بشر با رفتار نادرست و دوگانه خود ،نه تنها باعث آزادی موسوی و کروبی از حصر خانگی نمیشود،بلکه آقای خامنه ای و مسلمانان اصولگرا را نیز بیشتر تحریک و اعصبانی میکند.امیداست که اقای خامنه ای پس از انجام انتخابات موفق مجلس جهت رفع حصر خانگی این دو نفر فریب خورده از رفسنجانی،دستورات لازم را صادر فرمایند.به امید ان روز

برادر خان قاه و رفيق سردبير ج ا ، شماها که با برپايي دههازندان مثل کهريزک روي برپا کنندگان زندانیان گوانتاناموگرا را سفيد کرديد..
تمام قبرستانها و زندانها را پر و هروز مخفي و آشکار دهها جوان ايراني را به چوبه دار و زندان و شکنجه و تجاوزميکشيد....

برادر پيري فکر نميکنم رهبرت از پس انجام انتخابات ! قلابي ديگري بربيايد.....

در حال حلظر اای خامنه ای رهبر ایران است و بنده هم به رسم احترام از رهبر کنونی کشورم آقای خامنه ای خواهش کرده ام که دستور رفع حصر خانگی اقای موسوی و کروبی ،همان کسانی که خودشان هم از اوایل انقلاب در اعمال و تصمیمات نادرست نظام سهیم بوده اند و به قول سیاسون مخالف نظام هزاران جوان را به خاطر دگر اندیش بودنشان کشته اند و رفیق همین رهبر پشت پرده و بزدل جنبش سبز(رفسنجانی مفت خور)هم هستند را صادر نمایند.
اما اینطور که معلوم است،نوکران استمار و صهیونیزم چندان علاقه ای به آزادی این دو نفر و سیاسیون در بند ندارند و بهانه ای برای تبلیغات ضد اسلامی و ضد ایرانی دیگری هم جهت هوچیگری نخواهند داشت.البته رهبر بنده و من خوب میدانیم که اگر بعد از انجام با شکوه انتخابات، موسوی و کروبی ازاد شوند،مطمئنأ با رفتارهای مجدد غیر عقلانی خود کاری میکنند که اقای خامنه ای دستور قتل همه زندانیان طرفدار اینها را بدهند و اعدامهای دهه ٦٠ مجددا تکرار گردد و این اشتباه اقای خامنه ای باعث شود که مزدوران استعمار کماکان برای گرفتن مواجب خود بر طبل حقوق بشر آمریکایی-صهیونیستی بکوبند و متعصبین مذهبی هم با ریختن خون کفار(بخوانید دگراندیشان) به رقص و پایکوبی برخیزند.
امید است که آقای خامنه ای تصمیمی اصولی بگیرند و انچه را که صلاح مملکت میدانند، انجام دهند.من به سهم خود مجددا از ایشان خواهش میکنم (خواهش میکنم) که دستور آزادی کلیه سیاسیون دگر اندیش و اقایان موسوی و کروبی را صادر نمایند.منصور پیرخانقاه

ارسال کردن دیدگاه جدید

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.

نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.

لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.

کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و
منتشر نخواهد شد.

 

لینک به ادیتور زمانه:         

برای عبور از سد فیلترینگ

پرونده ۱۳۹۱ / چشم‌انداز ۱۳۹۲

مشخصات تازه دریافت برنامه های رادیو زمانه  از ماهواره:

ماهواره  :Eutelsat

هفت درجه شرقی

پولاریزاسیون افقی 

سیمبول ریت ۲۲

فرکانس ۱۰۷۲۱مگاهرتز

همیاران ما