خانه | خبر | اخبارایران

پنتاگون: حضور نظامی آمريکا در خليج فارس ادامه خواهد داشت

چهارشنبه, 1390-10-14 17:45
نسخه قابل چاپنسخه قابل چاپ

پنتاگون در واکنش به هشدار ايران که گفته بود ناو هواپيمابر آمريکا نبايد به خليج فارس بازگردد، اعلام کرد حضور نظامی آمريکا در خليج فارس مانند گذشته ادامه خواهد داشت.

 

جورج ليتل، سخنگوی پنتاگون روز سه‌شنبه سوم ژانويه ۲۰۱۲ (۱۳ دی ۱۳۹۰) در بيانيه‌ای گفت: "استقرار نيروهای نظامی آمريکا در منطقه بر اساس تعهداتی است که آمريکا به ثبات و امنيت منطقه دارد."

به گفته وی اين حضور بر پايه قوانين بين‌المللی است و مانند سال‌های گذشته ادامه خواهد داشت.

سرلشکر عطالله صالحی، فرمانده ارتش ايران روز سه‌شنبه به ناو آمريکايی که به گفته ايران به دليل مانور دريايی اين کشور، خليج فارس را به‌طور موقت ترک کرده، هشدار داد ديگر به خليج فارس بازنگردد.

مقام‌هايی آمريکايی هشدارهای دو هفته گذشته ايران را نشانه عصبانيت دانسته و این عصبانیت را نیز ناشی از گزندگی تحريم‌های گسترده عليه اين کشور دانسته‌اند

همزمان با برگزاری مانور نظامی ايران در خليج فارس، تنش لفظی بين اين کشور و آمريکا بالا گرفت.

محمدرضا رحيمی، معاون اول رئيس‌جمهور ايران هفته گذشته گفت: "اگر بنا باشد نفت ايران را تحريم کنند، يک قطره نفت از تنگه هرمز عبور نخواهد کرد."

کشورهای غربی در حال مذاکراتی برای تحريم خريد نفت ايران هستند. تحريم خريد نفت ايران بخشی از تحريم‌هايی است که در چارچوب فشار عليه ايران برای توقف برنامه اتمی اين کشور مطرح شده است.

پس از اين تهديد ايران، ناوگان پنجم آمريکا ۲۸ دسامبر ۲۰۱۱ (هفتم دی ۱۳۹۰) اعلام کرد: "هر کسی که آزادی رفت و آمد را در تنگه بين‌المللی هرمز تهديد کند، به وضوح در جامعه جهانی جايی نخواهد داشت و هيچ‌گونه اخلالی در اين تنگه تحمل نمی‌شود."

سپاه پاسداران ايران نيز در واکنش به اين هشدار آمريکا اعلام کرد تهديد را با تهديد پاسخ خواهد داد.
با اين حال ايران در نهايت اعلام کرد قصد ندارد تنگه هرمز را مسدود کند.

تنگه هرمز دارای حدود ۵۰ کيلومتر عرض و ۲۰۰ کيلومتر طول است که خليج فارس و دريای عمان را به هم متصل می‌کند.

در حال حاضر همه نفت توليدی عراق، کويت و قطر و بخش زيادی از نفت توليدی عربستان و امارات و همچنين بخشی از گاز توليدی قطر برای ورود به بازرهای جهانی از تنگه هرمز عبور می‌کند. روزانه بيش از ۱۵ ميليون بشکه نفت يعنی حدود ۱۷ درصد نفت مورد نياز دنيا از اين تنگه عبور می‌کند.

در همين حال مقام‌هايی آمريکايی هشدارهای دو هفته گذشته ايران را نشانه عصبانيت دانسته و این عصبانیت را نیز ناشی از گزندگی تحريم‌های گسترده عليه اين کشور دانسته‌اند.

آمريکا به تازگی بانک مرکزی ايران را مورد تحريم قرار داده است.

تحريم‌های تازه آمريکا عليه ايران پس از انتشار گزارش دو ماه پيش يوکيا آمانو، مديرکل آژانس بين‌المللی انرژی اتمی که ايران را به "وجود ابعاد نظامی" در برنامه اتمی‌اش متهم کرده بود، برقرار شده است. با اين حال ايران می‌گويد برنامه اتمی‌اش، صلح‌آميز است.

 

Share this
Share/Save/Bookmark

طبق قوانین بین المللی، ایران حق دارد از عبور هر کشتیهایی که برای ایران مضر هستند؛ از تنگه هرمز جلوگیری نماید.با این حساب ناوگان دریائی امریکا و رژیم صهیونیستی و دیگر کشورهائی که ایران را تهدید به حمله نظامی کرده اند مشمول این قانون بین المللی هستند.امریکائیان هم این قانون را خوب میشناسند و میدانند که بدون مجوز ورود توسط دولت ایران حق عبور از تنگه هرمز را ندارند.
چند روز پیش اقای محمودی کارشناس حقوق بین الملل در مصاحبه خود با آقای میردامادی به این نکته اشاره فرموده اند.اکنون باید ببینیم که مسئولین رادیو زمانه با رفتار غیر قانونی آمریکا و تهدیات انان موافق اند و یا آن را محکوم میکنند .طبیعی است که در چنین شرایطی فرق سیاسیون ملّی با سیاسیون وابسطه مشخص میشود.پاینده ایران و مرگ و نفرین بر دشمنان مردم ایران
پیامدهای تهدید به بستن تنگه هرمز برای ایرانhttp://www.radiozamaneh.com/politics/2012/01/02/9587
برای این‏که در آن‏جا تعریف خیلی مشخصی شده که چه عبوری، "عبور بی‏ضرر" یا "عبور با ضرر" حساب می‏شود و در بین آن لیست که لیست نهایی است و چیزی هم نمی‏شود به آن اضافه کرد، مسئله‏ عواقب اقتصادی عبور اصلاً ذکر نشده است.

تف بروی آمریکا و رژیم صهیونیستی که میخواهند نان دانی مرا تخریب کنند. آغای اوباما جلو من یکی را بگیرد.
.......
یرادری - کارشناس ارشد

ارسال کردن دیدگاه جدید

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.

نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.

لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.

کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و
منتشر نخواهد شد.

 

لینک به ادیتور زمانه:         

برای عبور از سد فیلترینگ

پرونده ۱۳۹۱ / چشم‌انداز ۱۳۹۲

مشخصات تازه دریافت برنامه های رادیو زمانه  از ماهواره:

ماهواره  :Eutelsat

هفت درجه شرقی

پولاریزاسیون افقی 

سیمبول ریت ۲۲

فرکانس ۱۰۷۲۱مگاهرتز

همیاران ما