خانه | خبر | اخبارایران

"افزايش تدابير امنيتی برای محافظت از سفارت بريتانيا در ايران"

یکشنبه, 1390-09-20 08:22
نسخه قابل چاپنسخه قابل چاپ

ايران می‌گويد تدابير امنيتی را برای محافظت از سفارت بريتانيا در تهران افزايش داده است.

 

علی عبداللهی، معاون امنيتی و انتظامی وزير کشور ايران يکشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۰ به خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا) گفت: "در مورد بحث امنيت سفارت‌خانه‌ها از قبل تدابيری انديشيده شده است حال اين‌که موردی پيش آيد دليل بر اين نيست که همه سفارتخانه‌ها تهديد می‌شوند."

اين مقام دولت ايران درباره تدابير امنيتی تازه توضيح بيشتری نداده است.

با بالاگرفتن تنش بين ايران و بريتانيا، روز سه‌شنبه هشتم آذرماه جاری، سفارت بريتانيا در خيابان فردوسی تهران و مرکز فرهنگی و اقامتگاه ديپلماتيک بريتانيا در باغ قلهک مورد حمله گروهی از معترضان به سياست‌‌های لندن قرار گرفت.

معترضان پس از بالارفتن از در اصلی و ديوارهای سفارت بريتانيا ، پرچم اين کشور را آتش زده و پرچم جمهوری اسلامی ايران را بالا بردند.

آن‌ها همچنين پس از ورود به داخل سفارت، شيشه‌های آن را شکسته و برخی از مدارکی که در طبقه نخست اين سفارت‌خانه بود، بيرون آورده و به آتش کشيدند.

هم‌زمان مرکز فرهنگی بريتانيا و محل اقامت کارکنان سفارت در باغ قلهک نيز مورد حمله معترضان قرار گرفت و شش تن از ديپلمات‌های ساکن در باغ قلهک توسط مهاجمان به گروگان گرفته شدند که سپس آزاد شدند.

بريتانيا از ايران درخواست پرداخت خسارت کرده اما نمايندگان اصولگرای مجلس ايران در برابر اين خواسته بريتانيا گفته‌اند انگليس هم بايد پاسخ خساراتی را که در طول چندين دهه به ايران وارد کرده است، بدهد

اين حملات پس از تحريم‌های اخير دولت انگليس عليه جمهوری اسلامی، از جمله تحريم بانک مرکزی ايران و سپس تصويب طرح کاهش روابط ديپلماتيک و تجاری با بريتانيا از سوی مجلس ايران انجام گرفت.

حمله به سفارت بريتانيا با انتقاد دولت ايران مواجه شد. علی‌اکبر صالحی، وزير خارجه ايران چندی پيش در ديدار با همتای سوئدی‌اش گفت حمله به سفارت بريتانيا در تهران "مورد تأييد نيست."

صالحی همچنين در ديدار با گيدو وستروله، همتای آلمانی خود از حمله به سفارت بريتانيا ابراز تأسف کرد و اطمينان داد اين‌گونه حوادث ديگر تکرار نمی‌شود.

وزارت خارجه ايران نيز ساعتی پس از حمله به سفارت بريتانيا ، طی بيانيه‌ای اين اقدام را غيرقابل قبول ناميده بود.

بريتانيا در واکنش به اين اقدام معترضان، سفارت ايران را لندن تعطيل و ديپلمات‌های اين کشور را از لندن اخراج کرد اما گفته است اين تصميم به معنای قطع کامل روابط با ايران نيست.

بريتانيا همچنين از ايران درخواست پرداخت خسارت کرده است اما نمايندگان اصولگرای مجلس ايران در برابر اين خواسته بريتانيا گفته‌اند: " انگليس هم بايد پاسخ خساراتی را که در طول چندين دهه به ايران وارد کرده است، بدهد"

ايران و بريتانيا در شش دهه گذشته روابط پر فراز و نشيبی را پشت سرگذاشته‌اند. اين دو کشور در دوره رياست‌جمهوری محمد خاتمی، سطح روابط خود را ارتقا دادند و سفير مبادله کردند.

با اين حال از دو سال پيش و با اصرار ايران بر ادامه برنامه اتمی‌اش، روابط اين دو کشور رو به سردی و تنش بيشتر گذاشت.

 

Share this
Share/Save/Bookmark

آقایان با راه اندازی سفارت مجازی آمریکا مشکل داشتند چون به اعتقاد ایشان سفارت فقط وقتی معنی دارد که بتوان از دیوارش بالا رفت ! حالا این تدابیر امنیتی برای چه کسی اتخاذ شده برای خودشان ؟ چون تا جایی که ما میدانیم مردم نبودند که از دیوار سفارت بالا رفتند ...

ارسال کردن دیدگاه جدید

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.

نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.

لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.

کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و
منتشر نخواهد شد.

 

لینک به ادیتور زمانه:         

برای عبور از سد فیلترینگ

پرونده ۱۳۹۱ / چشم‌انداز ۱۳۹۲

مشخصات تازه دریافت برنامه های رادیو زمانه  از ماهواره:

ماهواره  :Eutelsat

هفت درجه شرقی

پولاریزاسیون افقی 

سیمبول ریت ۲۲

فرکانس ۱۰۷۲۱مگاهرتز

همیاران ما