خانه | خبر | اخبارایران

وزير دفاع: ايران پيش‌پرداخت سامانه موشکی اس۳۰۰ را از روسيه گرفت

جمعه, 1390-07-15 10:58
نسخه قابل چاپنسخه قابل چاپ

احمد وحيدی اعلام کرد که جمهوری اسلامی ايران پيش‌پرداخت سامانه موشکی اس۳۰۰ را از روسيه پس گرفته است.

به گزارش خبرگزاری مهر سردار احمد وحيدی، وزير دفاع ايران شب گذشته در حاشيه جلسه هیأت دولت در همدان گفت: "پيش‌پرداخت‌هايی که به روسيه برای خريد سامانه موشکی اس۳۰۰ پرداخت شده بود را پس گرفتيم."

وحيدی در مورد پرونده خريد سامانه موشکی اس۳۰۰ از روسيه گفت: "از نظر ما اين پرونده هنوز باز است و طرف روسی بايد آن را به اجرا بگذارد."

ايران قرارداد سامانه‌های دفاع موشکی اس۳۰۰ را در سال ۲۰۰۵ با روسيه به تصويب رساند که طی آن روسيه در سال ۲۰۰۷ با تحويل پنج بخش از اين سامانه ۸۰۰ ميليون دلار دريافت می‌کرد که اين وعده بارها به تأخير افتاد. ايران ظاهراً ۱۶۶ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار نیز به عنوان پیش پرداخت خريد اين سامانه موشکی به حساب روسيه واریز کرد.

احمد وحيدی: ما برنامه‌های ديگری هم در حوزه ساخت و توليد انبوه موشک‌های بالستيک و موشک‌های کروز در دستور کار داريم که در آينده نزديک مراحل خود را به اتمام خواهد رساند و ارائه خواهند شد

در قطعنامه شماره ۱۹۲۹ شورای امنيت سازمان ملل متحد که ۱۹ خرداد ۱۳۸۹ عليه برنامه اتمی ايران تصويب شد، فروش ادوات سنگين نظامی از جمله سيستم‌های ضد هوايی موشکی مندرج در فهرست سلاح‌های متعارف سازمان ملل، به ايران ممنوع اعلام شده است.

به همين خاطر نيکلای ماکاروف، رئيس ستاد کل نيروهای مسلح روسيه در شهريورماه سال گذشته اعلام کرد که روسيه سامانه‌های دفاع موشکی اس۳۰۰ را به ايران عرضه نخواهد کرد.

رئيس ستاد کل نيروهای مسلح روسيه گفت: "اين تصميم رئيس دولت بود که عرضه اين سامانه به ايران متوقف شود و ما نيز از اين تصميم پيروی کرديم."

از آن زمان تاکنون موضوع پيش‌پرداخت سامانه اس۳۰۰ بخشی از اختلاف‌های ايران و روسيه بر سر تحويل اين سامانه بود.

محمدرضا سجادی، سفير ايران در روسيه روز چهارشنبه دوم شهريور ۱۳۹۰ در يک نشست خبری گفت: "اعتقاد عمومی ما اين بود که تحويل سامانه اس۳۰۰ مغاير با قطعنامه نيست و برای همين ما به ديوان بين‌المللی کيفری (ICC) شکايت کرديم تا به اين وسيله روسيه بتواند راهکارها و مجوزهای حقوقی لازم را برای تحويل اس۳۰۰ به ايران به‌دست بياورد."

با اين حال اميرسرتيپ فرزاد اسماعيلی، فرمانده قرارگاه پدافند هوايی خاتم‌الانبيا مردادماه گذشته از طراحی سامانه‌ دفاع موشکی "بهتر و با قابليت بسيار بالاتر" از سامانه‌های دفاع موشکی اس ۳۰۰ خبر داده بود.

وی گفته بود: "ما اعتقادی به خريد نداريم. قرارگاه پدافند هوايی اصلاً قائل به اين نيست که در کوچک‌ترين و يا استراتژيک‌ترين سامانه‌ها به خريد از خارج فکر کند ما اصلاً از تحريم‌ها استقبال می‌کنيم."

سردار احمد وحيدی نيز در سخنان شب گذشته خود اعلام کرد که جمهوری اسلامی ايران توليد بومی سيستم‌های موشکی پدافند برد بلند را در دستور کار دارد.

وزير دفاع ايران در اين‌باره گفت: "ما برنامه‌های ديگری هم در حوزه ساخت و توليد انبوه موشک‌های بالستيک و موشک‌های کروز در دستور کار داريم که در آينده نزديک مراحل خود را به اتمام خواهد رساند و ارائه خواهند شد."

احمد وحيدی همچنين روز گذشته از برنامه ايران برای ساخت هواپيماهای جنگنده جديد خبر داد. وی گفت اين جنگنده‌ها آذرخش و صاعقه نام دارند و افزون بر اين جمهوری اسلامی طراحی يک سری از جنگنده‌های جديد را در دستور کار دارد.
 

Share this
Share/Save/Bookmark

روسیه همچون قوادان مال نبرده را می برد، حال بیاید مال برده را باز پس دهد، این حالت قحبگان است که مدعی باز پس گیریند. و جمهوری عدل علی هیچ نه کم که بیش هم دارد از قحبگان. این مطلب را غبید نیز گفته، از آن من نیست، من فقط در آن دست برده ام و آنرا بروز روسیه ی پوتین و امام خامنه ای و جمهوری اسلام نابش کرده ام.

ارسال کردن دیدگاه جدید

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.

نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.

لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.

کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و
منتشر نخواهد شد.

 

لینک به ادیتور زمانه:         

برای عبور از سد فیلترینگ

پرونده ۱۳۹۱ / چشم‌انداز ۱۳۹۲

مشخصات تازه دریافت برنامه های رادیو زمانه  از ماهواره:

ماهواره  :Eutelsat

هفت درجه شرقی

پولاریزاسیون افقی 

سیمبول ریت ۲۲

فرکانس ۱۰۷۲۱مگاهرتز

همیاران ما