خانه | خبر | اخبارایران

تجمع معترضان به وضعیت دریاچه ارومیه در تبریز و ارومیه

یکشنبه, 1390-06-06 12:48
نسخه قابل چاپنسخه قابل چاپ

تجمع معترضان به وضعیت دریاچه ارومیه در شهرهای تبریر و ارومیه، روز گذشته، پنجم شهریور با حمله نیروهای دولتی مواجه شد و شمار زیادی از شرکت‌کنندگان در این تجمع بازداشت شدند.

 
انجمن دفاع از زندانیان سیاسی آذربایجانی در ایران (آداپ)، شمار شرکت‌کنندگان در این تجمع را هزاران نفر اعلام کرده است.
 
به گفته شاهدان عینی، ماموران دولتی با پرتاب گاز اشک‌آور و ضربات باتوم معترضان را متفرق کرده و شمار زیادی را بازداشت و زخمی کرده‌اند.
 
تعدادی از خانواده بازداشت‌شدگان درگفت‌وگو با رادیو زمانه از وضعیت و محل نگهداری آنان ابراز بی‌اطلاعی کرده‌اند.
 
برخی از گزارش‌های منتشر شده حاکی از این است که در تبریز، معترضان  به دلیل برخورد نیروهای دولتی، نتوانسته‌اند به اعتراضات خود ادامه بدهند.
 
در ارومیه اما، معترضان با راهپیمایی در خیابان‌های این شهر اعتراض خود را به آنچه که «سیاست خشکاندن دریاچه ارومیه از سوی حاکمیت ایران» نامیده می‌شود، اعلام کردند.
 
 
انجمن دفاع از زندانیان سیاسی آذربایجانی در ایران (آداپ)، شمار شرکت‌کنندگان در تجمع اعتراضی به وضعیت دریاچه ارومیه را هزاران نفر اعلام کرده است
 

اعتراض به وضعيت دریاچه ارومیه در حالی است که ۲۲ نماینده از استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی و اردبیل خواستار پاسخ‌گویی دولت در قبال «تبعات اجتماعی، سیاسی و اقتصادی حاصل از روند خشک شدن دریاچه ارومیه» شده و گفته‌اند: «هرگونه گرفتاری در امور فوق متوجه دولت و دست‌اندرکاران مسئول است.»

 
نمایندگان آذرباییجان و اردبیل در مجلس از هیات رئیسه مجلس خواستند که به صورت «کار‌شناسانه و فوری» پیگیر حل مشکل دریاچه ارومیه باشند.
 
مجلس با طرح دو فوریتی جلوگیری از خشک شدن دریاچه ارومیه از طریق انتقال و پمپاژ آب از
رودخانه‌های ارس و سیلوه، مخالفت کرده  و قرار است این طرح به صورت عادی در کمیسیون مربوطه بررسی شود.
 
از سوی دیگر روز دوم شهریورماه نیروهای دولتی در محله قوم‌تپه تبریز در جریان مراسم افطاری، نزدیک به سی تن از فعالان مدنی آذربایجان را بازداشت کردند.گفته می‌شود هم‌زمان با دستگیری این فعالان مدنی فراخوان‌هایی به منظور تجمع در شهرهای ارومیه و تبریز پخش شده بود.
 
پیش از برگزاری تجمع در ارومیه حمید ابراهیمی فرماندار اورمیه به خبرگزاری  جمهوری اسلامی (ایرنا) گفته بود: «مجوزی برای تجمع در خصوص دریاچه ارومیه صادر نشده و انتشار پیامکی مبتنی بر صدور مجوز راهپیمایی و تجمع در رد دو فوریت طرح آبرسانی به دریاچه ارومیه از سوی مسوولان استان آذربایجان غربی جعلی عنوان شده است.»
 
پیش‌تر نیز در روز ۱۳ فروردین سال‌های ۸۹ و ۹۰ تجمع‌های اعتراضی به وضعیت دریاچه ارومیه  در شهرهای ارومیه و تبریز برگزار شده بود.در این تجمع‌ها ده‌ها تن از شرکت‌کنندگان بازداشت شده بودند که برخی از آنان به حبس محکوم شدند.
 
در همین زمینه:

نمایندگان آذری‌زبان مجلس: دولت مسئول عواقب خشک شدن دریاچه ارومیه است

گسترش بحران دریاچه ارومیه

 

Share this
Share/Save/Bookmark

چرا برای یک مسذله ی محیط زیستی اورومیه و اصفهان تهرانی ها سکوت کرده اند. ارومیه و تبریز و اصفهان و خزر فقط برای تفریح و گردشگری خوبند!!! ایران بیدار شو، ایرانی بیدار شو. در دری را از دستان ناپاک خوکان در آر!! تا کی بی پروایی؟ تا کی سکوت ؟ تا کی ملاتاریا، تا کی رخوت؟؟ تا کی ذلت؟؟ تا کی مسلمانی؟؟؟ تا کی!!!

ارسال کردن دیدگاه جدید

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.

نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.

لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.

کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و
منتشر نخواهد شد.

 

لینک به ادیتور زمانه:         

برای عبور از سد فیلترینگ

پرونده ۱۳۹۱ / چشم‌انداز ۱۳۹۲

مشخصات تازه دریافت برنامه های رادیو زمانه  از ماهواره:

ماهواره  :Eutelsat

هفت درجه شرقی

پولاریزاسیون افقی 

سیمبول ریت ۲۲

فرکانس ۱۰۷۲۱مگاهرتز

همیاران ما