خانه | خبر | اخبارایران

مجلس به چهار وزير پيشنهادی رأی اعتماد داد

چهارشنبه, 1390-05-12 17:07
نسخه قابل چاپنسخه قابل چاپ

نمايندگان مجلس به عبدالرضا شيخ الاسلامی، محمد عباسی، مهدی غضنفری و رستم قاسمی، چهار وزير پيشنهادی دولت رأی اعتماد دادند.

به گزارش خبرگزاری‌های ايران، مجلس ايران امروز، چهارشنبه ۱۲ مردادماه، به بحث و بررسی در مورد صلاحيت چهار وزير پيشنهادی دولت پرداخت و در نهايت به هر چهار نفر آنان رأی اعتماد داد.

محمود احمدی‌نژاد، رئيس جمهور ايران، چهارشنبه پنجم مرداد ۱۳۹۰ طی نامه‌ای به مجلس سرتيپ رستم قاسمی را به‌عنوان وزير پيشنهادی نفت، محمد عباسی را به‌عنوان وزير پيشنهادی ورزش و جوانان، مهدی غضنفری را به‌عنوان وزير پيشنهادی صنعت، معدن و تجارت و عبدالرضا شيخ‌الاسلامی را به‌عنوان وزير پيشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی معرفی کرده بود.

از مجموع ۲۴۶ رأی نمايندگان حاضر در مجلس، رستم قاسمی با ۲۱۶ رأی موافق ۲۲ مخالف و ۷ ممتنع؛ مهدی غضنفری با ۲۱۸ رأی موافق و ۲۰ مخالف و ۷ رأی ممتنع؛ عبدالرضا شيخ‌الاسلامی با ۲۰۴ رأی موافق، ۳۱مخالف و ۱۰ ممتنع و محمد عباسی با ۱۶۵ رأی موافق، ۶۱مخالف و ۱۹ ممتنع به کابينه دولت راه يافتند.

علی لاريجانی در پشتيبانی از رستم قاسمی: سپاه پاسداران نمی‌خواهد به اوضاع سياسی کشور چنگ بزند

وزارتخانه‌های «صنعت، معدن و تجارت»، «تعاون، کار و رفاه اجتماعی» و «ورزش و جوانان» سه وزارت‌خانه تازه تأسيس در ايران هستند.

در ميان چهار وزير پيشنهادی، بحث‌انگيزترين موضوع در محافل سياسی معرفی رستم قاسمی، فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبيا سپاه پاسداران به عنوان وزير نفت بود.

روزنامه اعتماد در شماره چهارشنبه پنجم مرداد ۱۳۹۰ نوشت شماری از نمايندگان مجلس می‌گويند معرفی وی به عنوان وزير نفت باعث «ضربه به سپاه پاسداران» خواهد شد.

قرارگاه خاتم‌الانبيا که وابسته به سپاه پاسداران است، از پيمانکاران «طرح‌های بزرگ صنعتی راه‌سازی، احداث راه‌آهن و صنايع نفت، گاز و پتروشيمی» در ايران است.

رستم قاسمی پيش از اين نيز نماينده مجلس در دوره‌های مجلس سوم و پنجم بود و نام وی در فهرست تحريم‌های جهانی قرار دارد. 

در جلسه امروز مجلس پس از دفاع احمدی‌نژاد از وزيران پيشنهادی، علی لاريجانی در سخنانی از رستم قاسمی دفاع کرد و گفت: « سپاه پاسداران نمی‌خواهد به اوضاع سياسی کشور چنگ بزند خواهش می‌کنم کشور را از خدمات نيروهای سپاه محروم نکنيم و رأی نمادين به مهندس قاسمی بدهيم.

علی مطهری: فردی تا زمانی که عضو سپاه پاسداران يا ارتش است يک نيروی نظامی محسوب می‌شود و صلاح نيست وزير شود

وی گفت اطلاع دارد که سپاه پاسداران با حضور رستم قاسمی در جايگاه وزارت نفت «مخالف» بود.

لاريجانی افزود: «از زمانی که اسم ايشان برای حضور در وزارت نفت مطرح شد موجی عليه سپاه و شخص آقای قاسمی شکل گرفت که اسم ايشان در ليست تحريم‌ها قرار دارد.»

وی تأکيد کرد: «مجلس به اين حرف‌ها توجه نمی‌کند.»

برخی نمايندگان مجلس با وزارت رستم قاسمی مخالف بودند. علی مطهری، از نمايندگان مخالف گفت: «فردی تا زمانی که عضو سپاه پاسداران يا ارتش است يک نيروی نظامی محسوب می‌شود و صلاح نيست وزير شود.»

به‌هنگام سخنرانی علی مطهری فريادهای «دو دو» نمايندگان به معنای مخالفت آن‌ها با سخنان وی بلند شد.

رستم قاسمی نيز در سخنانی با بيان اين‌که حضورش را در وزارتخانه نفت، «سياسی» نمی‌داند، گفت قرارگاه خاتم‌الانبيا سپاه با خروج دو شرکت توتال و شل توانست جايگزين آن‌ها شود.

نمايندگان مجلس با رأی بالای خود به رستم قاسمی پشتيبانی صريح خود را از اين گزينه دولت ابراز داشتند.

در ميان وزيران پيشنهادی، محمد عباسی، وزير پيشنهادی ورزش و جوانان کمترين رأی را آورد.

محمد عباسی در حالی به مجلس پيشنهاد شد که محمود احمدی‌نژاد پيش از اين در ۲۴ ارديبهشت‌ماه سال جاری حميد سجادی را به‌عنوان وزير پيشنهادی وزارت ورزش و جوانان معرفی کرده بود اما مجلس به وی رأی اعتماد نداد.

عباسی در رشته مديريت دانشگاه آزاد تحصيل کرده و پيش از اين نماينده مجلس و وزير تعاون احمدی‌نژاد بوده و سمت‌هايی نيز در وزارت آموزش و پرورش داشته است.

مهدی غضنفری که امروز بيشترين رأی اعتماد را به‌دست آورد پيش از اين وزير بازرگانی، سرپرست وزارت صنايع و معادن و معاون وزارت بازرگانی بوده است.

عبدالرضا شيخ‌الاسلامی، وزير پيشنهادی کار، تعاون و تأمين اجتماعی نيز در دوره دوم رياست جمهوری محمود احمدی‌نژاد وزير کار و امور اجتماعی بود.
 

Share this
Share/Save/Bookmark

ارسال کردن دیدگاه جدید

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.

نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.

لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.

کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و
منتشر نخواهد شد.

 

لینک به ادیتور زمانه:         

برای عبور از سد فیلترینگ

پرونده ۱۳۹۱ / چشم‌انداز ۱۳۹۲

مشخصات تازه دریافت برنامه های رادیو زمانه  از ماهواره:

ماهواره  :Eutelsat

هفت درجه شرقی

پولاریزاسیون افقی 

سیمبول ریت ۲۲

فرکانس ۱۰۷۲۱مگاهرتز

همیاران ما