خانه | خبر | اخبارایران

ایران، تعیین گزارشگر ويژه حقوق بشر را غیرقانونی دانست

شنبه, 1390-04-25 14:01
نسخه قابل چاپنسخه قابل چاپ
محمدجواد لاریجانی، دبير ستاد حقوق بشر قوه قضائيه می‌گوید که تعیین گزارشگر ويژه حقوق بشر براي ايران یک اقدام غیرقانونی است.
وی امروز، شنبه ۲۵ تیر ماه به خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ایرنا) گفت: «جمهوري اسلامي ايران با شخص گزارشگر حقوق بشر در مورد ايران مشكلي ندارد اما تعيين گزارشگر براي وضعيت حقوق بشرايران قابل قبول نيست و ما اين موضوع را نخواهيم پذيرفت.»
 
شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در ژنو، فروردين ماه جاری، تعيين گزارشگر ويژه برای بررسی وضعيت حقوق بشر در ايران راتصویب کرد و پس از آن در ۲۷ خردادماه، احمد شهيد، وزير امور خارجه سابق مالديو، به‌عنوان گزارشگر ويژه سازمان ملل در امور حقوق بشر ايران انتخاب شد.
 
محمدجواد لاريجاني تعیین گزارشگر ویژه حقوق بشر برای ایران را اقدامی «يكجانبه، بي پايه و بدون هيچ مفهوم و معناي منطقي» دانست و اعلام کرد که ایران در صورتی پذیرای گزارشگر حقوق بشر خواهد بود که پیش از آن گزارشگر حقوق بشر به زندان‌های گوانتانامو، ابوغريب و همچنین زندان‌های اسرائیل اعزام شود.
 
وی مدعی شد که در كارنامه حقوق بشري ايران «هيچ تنش و نكته اي» وجود ندارد و «تنش‌هاي» موجود براي ايران را «تهاجم سياسي و تبليغاتي مخرب» غرب عليه ایران دانست.
 
این مقام قضایی  ادامه داد: «همه اتهام‌هايي كه تاكنون به شكل قانوني و رسمي از شوراي حقوق بشر سازمان ملل به ايران وارد شده، با پاسخ هاي دقيق وصريح جمهوري اسلامي ايران همراه بوده است.»
 
«جمهوري اسلامي ايران با شخص گزارشگر حقوق بشر در مورد ايران مشكلي ندارد اما تعيين گزارشگر براي وضعيت حقوق بشرايران را نخواهيم پذيرفت»
 
این در حالی است که شش تن از زندانيان زندان رجايی‌شهر کرج، سوم تیرماه  در نامه‌ای به احمد شهيد،  خواهان بازديد از زندان‌های ايران شده و از وی خواستند که در سفر به ایران با خانواده زندانيان سياسی نيز ديدار کند.
 
در چند ماه گذشته، پس از تعیین گزارشگر ویژه حقوق بشر برای ایران شماری از  نمایندگان مجلس و مقامات قضایی، نظامی و دولتی اعلام کرده‌اند که جمهوری اسلامی گزاشگر ویژه را نخواهد پذیرفت. صادق لاريجانی، رئيس قوه قضائيه  ایران نیز روز اول تیر ماه جاری اعلام کرده بود که  سياست ايران پذيرفتن گزارشگر ويژه حقوق بشر نيست.  
 
این برای نخستین بار در ١٠ سال گذشته است که شورای حقوق بشر سازمان ملل برای ایران گزارشگر ویژه حقوق بشر تعیین می‌کند. جمهوری اسلامی از سال ۲۰۰۵ به نمايندگان سازمان ملل اجازه سفر به ايران و تهيه گزارش از وضعيت حقوق بشر در اين کشور را نداده است.

  

Share this
Share/Save/Bookmark

بیچاره ایران! منظور ازایران که گزارشگر را غیرقانونی خواند، همین لاری جانی است دیگر؟ بله؟! بله!
ای خاک بر سر ما کردند!
آقا امشب در تهران چه ترقه بازی و فشفشه بازی ای راه انداخته اند حکومتی ها! گویا امام زمان در راه باشند !
شهروند درجه سه از پایمنبر جمهوری اسلامی

آن را که حساب پاک است از محاسبه چه باک است؟!

ارسال کردن دیدگاه جدید

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.

نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.

لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.

کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و
منتشر نخواهد شد.

 

لینک به ادیتور زمانه:         

برای عبور از سد فیلترینگ

پرونده ۱۳۹۱ / چشم‌انداز ۱۳۹۲

مشخصات تازه دریافت برنامه های رادیو زمانه  از ماهواره:

ماهواره  :Eutelsat

هفت درجه شرقی

پولاریزاسیون افقی 

سیمبول ریت ۲۲

فرکانس ۱۰۷۲۱مگاهرتز

همیاران ما