خانه | خبر | اخبارایران

انتقاد آيت‌الله مصباح يزدی از روند اسلامی‌شدن علوم انسانی

جمعه, 1389-12-06 17:58
نسخه قابل چاپنسخه قابل چاپ

آيت‌الله مصباح يزدی با انتقاد از شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت برای اسلامی کردن علوم انسانی بايد نقشه اجرايی تهيه شود.

محمدتقی مصباح يزدی، عضو مجلس خبرگان و شورای عالی انقلاب فرهنگی ايران در همايش مبانی فلسفی علوم انسانی گفت: «تهيه يک نقشه اجرايی که دارای قابليت‌های عملياتی است بسيار پراهميت است.»

وی اظهار داشت: «دانشگاه‌ها از عهده اسلامی شدن علوم انسانی برنمی‌آيند زيرا معلومات آن‌ها منحصر در علوم غربی است.»

اين عضو مجلس خبرگان گفت: «کسانی می‌توانند در فرايند تحول در علوم انسانی و اسلامی‌شدن آن نقش مؤثری داشته باشند که در کنار آشنايی کافی با علوم اسلامی با تاريخچه، نظريات و نظريه‌های علوم انسانی هم آشنا باشند.»

وی با بيان اين‌که پس از انقلاب ايران در حوزه‌های علميه نياز شناخت علوم انسانی احساس گرديد و «مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی» نيز با این هدف بنيان گذاشته شد، افزود: «متأسفانه بسياری از اساتيد دانشگاهی به مسأله بازسازی علوم انسانی اعتقادی ندارند و يا آن را در دسته مسائل درجه دوم قرار می‌دهند.»

آيت‌لله مصباح يزدی گفت مسئولان در بحث اسلامی‌شدن علوم انسانی کم‌کاری کرده‌اند و شورای عالی انقلاب فرهنگی بيشتر وقت‌اش «صرف تعيين فلان رئيس دانشگاه» می‌شود.

وی گفت اسلامی‌شدن علوم انسانی قابل تحقق است و استادانی در رشته‌های علوم تجربی و انسانی وجود دارند که بايد از آن‌ها استفاده شود.

مقامات ایران از یک سال گذشته خواهان تغییر در محتوای علوم انسانی دانشگاه‌ها بر اساس «مبانی اسلام» شده‌اند.

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران سال گذشته از تحصیل دو میلیون دانشجوی ایرانی در رشته‌های علوم انسانی که در آن‌ها «آموزه‌های غرب» تدريس می شوند، انتقاد کرده بود.

شهریورماه گذشته کامران دانشجو، وزیر علوم نيز اعلام کرد که در محتوای رشته‌های مهم علوم انسانی «بر اساس مبانی اسلام» تغییراتی اعمال می‌شود.

 

در اين مدت گروهی از استادان دانشگاه‌ها کنار گذاشته شدند و بسيج گسترده‌ای برای تغيير هيأت‌های علمی دانشگاه‌ها و استخدام‌های تازه صورت گرفت.

در روز دوم آبان ماه سال جاری اسامی ١٢ رشته‌ای که به گفته وزارت علوم، «تحقیقات و فناوری ایران تا بازنگری در محتوای آن‌ها، توسعه پیدا نمی‌کنند»، اعلام شد.

«حقوق، حقوق بشر، مطالعات زنان، اقتصاد، جامعه‌شناسی، ارتباطات اجتماعی، علوم سیاسی، فلسفه، روان‌شناسی، علوم تربیتی، مدیریت و مدیریت فرهنگی و هنری» به عنوان رشته‌هایی که باید بازنگری شوند، عنوان گرديد.

سعيد قديمی، مديرکل دفتر پشتيبانی و حمايت آموزش عالی وزارت علوم دی‌ماه گذشته از بازنگری ۴۰۰ هزار سرفصل دروس دانشگاهی ايران خبر داد.

وی گفت: «بيش از ۷۰ درصد وقت مديران و کارشناسان کارگروه‌های هفت‌گانه وزارت علوم به برنامه‌ريزی در موضوع علوم انسانی اختصاص يافته است.»
 

 

Share this
Share/Save/Bookmark

آقای مصباح که آن همه پول گرفت و میگیرد چار خود این کار را نمیکند؟ دانش را چگونه میشود اسلامی کرد؟! اگر در تاریخ اسلام نشانی از اسلام اسنت، از وجود ایرانیان بوده نه از اسلام. وگرنه بجای مرکز علمی بخارا و بغدا، مکه ومدینه داشتند.

ارسال کردن دیدگاه جدید

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.

نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.

لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.

کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و
منتشر نخواهد شد.

 

لینک به ادیتور زمانه:         

برای عبور از سد فیلترینگ

پرونده ۱۳۹۱ / چشم‌انداز ۱۳۹۲

مشخصات تازه دریافت برنامه های رادیو زمانه  از ماهواره:

ماهواره  :Eutelsat

هفت درجه شرقی

پولاریزاسیون افقی 

سیمبول ریت ۲۲

فرکانس ۱۰۷۲۱مگاهرتز

همیاران ما