خانه | خبر | اخبارایران

کدخدایی: انتخابات مجلس «بدون تقلب» برگزار می‌شود

پنجشنبه, 1389-11-21 06:39
نسخه قابل چاپنسخه قابل چاپ

سخنگوی شورای نگهبان گفته است این شورا، برگزاری «انتخابات سالم و بدون تقلب مجلس نهم را تضمين می‌کند.»

 

عباس‌علی کدخدايی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران که به صدا و سيمای جمهوری اسلامی ايران وابسته است، گفت «شورای نگهبان در برابر هرگونه تخلف و تقلب در انتخابات مجلس حساس است.»

 

وی افزود «اگر تخلفی در انتخابات صورت بگيرد، اعضای شورای نگهبان آمادگی دارند انتخابات صندوق و يا حوزه‌ای را که لازم باشد، ابطال کنند و فرقی نمی‌کند که مغلوب يا پيروز انتخابات از کدام يک از جريانات سياسی کشور باشد.»

 

صولت مرتضوی، معاون سیاسی وزیر کشور هفتم بهمن جاری از برگزاری انتخابات نهمین دوره مجلس در بهمن یا اسفند سال ٩٠ خبر داده بود.

 

کدخدايی همچنين گفت «صلاحيت» کسانی که در شکل‌گيری و ادامه «فتنه ۸۸» نقش داشته‌اند برای انتخابات مجلس تأييد نمی‌شود. وی افزود کسانی که «صلاحيت» آن‌ها تأييد نخواهد شد هم در بين اصولگرايان هستند و هم در بين اصلاح‌طلبان.

 

مقامات حکومت ايران، اعتراضات به نتيجه انتخابات بحث‌برانگيز رياست‌جمهوری سال گذشته را «فتنه ۸۸» می‌نامند.

 

سخنگوی شورای نگهبان همچنين گفت «معيارهای ما برای تعيين صلاحيت آن چيزی است که در مواد ۲۸ و ۲۹ قانون انتخابات آمده و فراتر از آن عمل نمی‌کنيم و بر آن استوار خواهيم ماند.»

 

«اعتقاد و التزام به اسلام و جمهوری اسلامی و ابراز وفاداری به اصل ولات فقيه» از جمله شرايطی است که بنا بر ماده ۲۸ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی، کانديداها بايد داشته باشند.

 

ماده ۲۹ اين قانون نيز درباره «ممنوعيت کاندیداتوری برخی افراد به واسطه مقام و شغل‌شان» است.

 

در نظام انتخاباتی ایران، «صلاحیت» کاندیداها برای حضور در انتخابات باید به تأیید شورای نگهبان برسد. مخالفان و منتقدان حکومت ایران، این ساز و کار را بر خلاف «انتخابات آزاد» می‌دانند.

 

شورای نگهبان همچنین بر روند برگزاری انتخابات در ایران نظارت می‌کند و کار شمارش و اعلام نتایج آرا نیز بر عهده این شورا است.

 

کدخدايی در بخش ديگری از اين گفت‌وگو پيشنهاد داده است که برای «جلوگيری از شکل‌گيری فتنه جديد و ورود ايادی دشمن و جريان منحرف در نظام»، قانون انتخابات تغيير کند. اما وی درباره نوع تغييرات مورد نظرش در قانون انتخابات توضيحی نداده است.

 

سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به حوادث انتخابات دهمين دوره رياست‌جمهوری ايران گفت «فتنه سال گذشته یک زمين بازی بود که دشمنان بيگانه برای ما ترسيم کردند و متأسفانه عده‌ای از دوستان هم در اين زمين به نفع بيگانگان بازی کردند.»

به گفته وی «کسانی که در پس پرده برنامه‌ريزی و طراحی اين اغتشاشات بودند برای ضربه زدن به جمهوری اسلامی با ناديده گرفتن رأی مردم و اصرار بر ادعاهای واهی، مسير قانونی را طی نکردند و شد آنچه که نبايد می‌شد و اين ناديده‌گرفتن غير قابل اغماض است.»

 

میرحسین موسوی و مهدی کروبی دو تن از رهبران مخالف دولت می‌گویند که محمود احمدی‌نژاد در انتخابات ریاست‌جمهوری سال گذشته با «آرای مهندسی‌شده و دخالت نهادهای نظامی و اطلاعاتی» به عنوان فرد پیروز معرفی شده است. با این حال حکومت ایران این گفته مخالفان را رد می‌کند.

 

سخنگوی شورای نگهبان هنچنین گفت «نماينده يکی از نامزدهای معترض در حضور مقام معظم رهبری عنوان کرد که اگر تمام صندوق‌ها را بازشماری کنيد، مطمئن هستيم که هيچ گونه تخلف عمده‌ای يافت نخواهد شد و اين اعتراف آشکار يکی از نمايندگان آنان در حضور بالاترين مقام رسمی کشور، نشان‌دهنده دروغ بزرگ تقلب بود.»

 

کدخدایی اما توضیح نداده است که نماینده کدام کاندیدای معترض چنین حرفی زده است.

 

 

Share this
Share/Save/Bookmark

ای بی کس مگر در قبلی ها تقلب کردی خب سد علی گفته که تقلب نیست نگاه کن این حداد باشه ها این لاریجانی عراقی هم باشه

"انتخابات مجلس «بدون تقلب» برگزار می‌شود"
این هم اعتراف خودشان که نشان می دهد که در انتخابات قبلی تقلب شد بوده!!!!
کوشا

ارسال کردن دیدگاه جدید

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.

نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.

لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.

کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و
منتشر نخواهد شد.

 

لینک به ادیتور زمانه:         

برای عبور از سد فیلترینگ

پرونده ۱۳۹۱ / چشم‌انداز ۱۳۹۲

مشخصات تازه دریافت برنامه های رادیو زمانه  از ماهواره:

ماهواره  :Eutelsat

هفت درجه شرقی

پولاریزاسیون افقی 

سیمبول ریت ۲۲

فرکانس ۱۰۷۲۱مگاهرتز

همیاران ما