خانه | خبر | اخبارافغانستان

سرکنسولگری ایران در هرات مورد حمله معترضان قرار گرفت

یکشنبه, 1391-09-19 17:30
نسخه قابل چاپنسخه قابل چاپ

ده‌ها تن در شهر هرات در غرب افغانستان، سرکنسولگری ایران در این شهر را با سنگ و چوب مورد حمله قرار دادند و برخی از لوحه‌های تبلیغاتی آن را پاره کردند.

 

این حرکت تند اعتراضی صبح امروز یکشنبه ۱۹ آذرماه که گفته می‌شد در واکنش به "کشته شدن ۱۳ تن از جوانان ولایت هرات از سوی پلیس ایران" و "عدم تمایل" ایران در سپردن اجساد آن به خانواده‌هایشان برپا شده است ابتدا با شعار علیه حکومت ایران آغاز شد.

 

این افراد که شمار آنان به ۱۵۰ تن می‌رسید سپس با سنگ و چوب به سرکنسولگری این کشور در هرات حمله کردند که با تیراندازی هوایی پلیس از نزدیک کنسولگری دور شدند اما در مقابل ساختمان ولایت هرات گرد آمدند تا با مسئولان دولتی گفت‌وگو کند.

 

سه هفته پیش اما یک حرکت اعتراضی آرام در هرات برگزار شد و معترضان پس از دیدار با مسئولان محلی هرات و وعده مقام‌های ارشد دولت در کابل، به‌خاطر پیگیری موضوع، به اعتراض خود به شکل مسالمت‌آمیز پایان دادند.

 

معترضان با سردادن شعارهایی علیه ایران، و در دست داشتن عکس‌هایی از "کشته‌شدگان" پلیس این کشور را متهم می‌کردند که بدون هشدار‌های اولیه این افراد را هنگام عبور از مرز هدف قرار داده است

معترضان با سردادن شعارهایی علیه ایران، و در دست داشتن عکس‌هایی از "کشته‌شدگان" پلیس این کشور را متهم می‌کردند که بدون هشدار‌های اولیه این افراد را هنگام عبور از مرز هدف قرار داده است.

 

به گفته آنان این جوانان که از مناطق گلران و کهسان هرات هستند سه ماه پیش برای "یافتن کار به ایران می‌رفتند که در خاک ایران هدف قرار گرفته و کشته شدند."

 

محمد سلیم یکی از معترضان گفت بازماندگان کشته‌شدگان به‌شکل رسمی درخواست‌های خود را برای گرفتن اجساد آنان از طریق اداره محلی هرات و شورای ولایتی این ولایت به کنسولگری ایران ارائه داده‌اند، اما تاکنون نتیجه‌ای نگرفته‌اند.

 

وزارت امور خارجه افغانستان ماه گذشته اعلام کرد که به شکایات رسیده در مورد "کشته شدن شماری از شهروندان افغانستان از سوی ایران" رسیدگی می‌کند.

 

جانان موسی زی، سخنگوی وزارت خارجه افغانستان اعلام کرده بود گفت‌و‌گو‌ها در این زمینه با دولت ایران ادامه دارد تا موضوع روشن شود.

 

به‌گفته وی دولت افغانستان این موضوع را به‌طور جدی پیگیری می‌کند و در نظر دارد به تعدادی از اعضای خانواده‌های کشته‌شدگان ویزای ایران را بگیرد تا پس از سفر به این کشور مشاهدات خود را داشته باشند.

 

سفارت ایران اما تاکنون درباره این ماجرا و اعتراض‌های صورت گرفته در مورد آن واکنشی نشان نداده است.

 

ادعای کشته شدن این تعداد از شهروندان افغانستان از سوی پلیس ایران در حالی مطرح می‌شود که پيش از این نیز گزارش‌هایی از هدف قرار گرفتن شهروندان این کشور از سوی نیروی انتظامی منتشر شده بود.

 

حدود چهار سال و نیم پيش، هرانا، خبرگزاری مجموعه فعالان حقوق بشر ایران اعلام کرد که نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران ۱۸ مهاجر افغان را که قصد عبور از این کشور به ترکیه را داشتند، هدف قرار داده و از پا در آورده است؛ اما سفارت ایران در کابل آن را رد کرد و گفت این افراد بر اثر برف و سرمای شدید جان باختنه‌اند.

 

طی سال‌های اخیر تظاهرات متعدد علیه ایران به‌ویژه در محکومیت "اعدام شهروندان این کشور از سوی حکومت ایران" در شهرهای مختلف افغانستان صورت گرفته است.

 

این تظاهرات در چند مورد با حمله معترضان به سفارت ایران در کابل و کنسولگری آن در هرات، شعارهای تند علیه حکومت ایران و پاره و به آتش کشیدن تصاویر رهبر و رئیس‌جمهور آن همراه بوده است.

 

 

Share this
Share/Save/Bookmark

هر بار سفارت اين رژيم مورده حمله قرار ميگيرد،نا مشروع بودن جمهوری اسلامی را در ايران ودر منطقه نشان ميدهد!برادران افغان که بهای سنگسينی را ماننده برادران عراقی دادن.از شما هموطنان خواهش ميکنم تا زمانيکه در ايران، افغانها زندگی ميکنند، به ايرانی فحش نديت و اسلام را برای ايرانيان مهمتر از فرهنگش نکنيد.تمام اين بدبختيها از همجواری با روسيه است،برای منع کمونيزم،اسلام را تحميل کردن! دانشجويان افغان بايد اعتراض خود را نسبت به ايران در 22 بهمن سالروز خونزای ج.ا. نشان دهند

ارسال کردن دیدگاه جدید

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.

نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.

لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.

کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و
منتشر نخواهد شد.

 

لینک به ادیتور زمانه:         

برای عبور از سد فیلترینگ

پرونده ۱۳۹۱ / چشم‌انداز ۱۳۹۲

مشخصات تازه دریافت برنامه های رادیو زمانه  از ماهواره:

ماهواره  :Eutelsat

هفت درجه شرقی

پولاریزاسیون افقی 

سیمبول ریت ۲۲

فرکانس ۱۰۷۲۱مگاهرتز

همیاران ما