خانه | خبر | اخبارافغانستان

افغانستان در مورد "کشته شدن ۱۳ تن از شهروندانش از سوی ایران" تحقیق می‌کند

یکشنبه, 1391-08-28 19:53
نسخه قابل چاپنسخه قابل چاپ

وزارت امور خارجه افغانستان اعلام کرده است که به شکایات رسیده در مورد "کشته شدن شماری از شهروندان افغانستان از سوی ایران" تحقیق می‌کند.

 

ده‌ها تن از مردم هرات صبح شنبه ۲۸ آبان ماه بخاطر "کشته شدن ۱۳ تن از جوانان این ولایت از سوی پلیس ایران" و "عدم تمایل" این کشور در سپردن اجساد به خانواده‌هایشان در یک گردهمایی اعتراضی شرکت کردند.

 

معترضان با سردادن شعارهایی علیه ایران، پلیس این کشور را متهم می‌کردند که بدون هشدار‌های اولیه این افراد را هنگام عبور از مرز هدف قرار داده است.

 

میرخان به نمایندگی از معترضان به خبرنگاران گفت: "این جوانان که از مناطق گلران و کهسان هرات هستند دو ماه پیش برای کار" به ایران می‌رفتند که در خاک ایران هدف قرار گرفته و کشته شدند.

 

 

ده‌ها تن از مردم هرات صبح شنبه ۲۸ آبان ماه بخاطر "کشته شدن ۱۳ تن از جوانان این ولایت از سوی پلیس ایران" و "عدم تمایل" این کشور در سپردن اجساد به خانواده‌هایشان در یک گردهمایی اعتراضی شرکت کردند

 

به گفته وی، بازماندگان این جوانان به صورت رسمی درخواست‌هایی را برای گرفتن اجساد آنان از طریق اداره محلی هرات و شورای ولایتی این ولایت به کنسولگری ایران داده‌اند، اما نتیجه‌ای نگرفته‌اند.

 

محی الدین نوری، سخنگوی والی هرات گفت که این قضیه با وزارت خارجه افغانستان در میان گذاشته شده است تا دراین زمینه اقدامات لازم را انجام دهند.

 

جانان موسی زی، سخنگوی وزارت خارجه افغانستان گفت که گفت‌و‌گو‌ها در این زمینه با دولت ایران ادامه دارد تا موضوع روشن شود.

 

وی گفت: "ما این قضیه را به طور جدی پیگیری می‌کنیم و در این زمینه در نظر داریم برای یک تعداد از اعضای خانواده‌های کسانی که کشته شده‌اند ویزای ایران را بگیریم تا مشاهدات خود را داشته باشند."

 

ادعای کشته شدن این تعداد از شهروندان افغانستان از سوی پلیس ایران در حالی مطرح می‌شود که

گزارش‌هایی از هدف قرار گرفتن شهروندان این کشور از سوی نیروی انتظامی به نشر رسیده بود.

 

حدود چهارماه پیش، خبرگزاری مجموعه فعالان حقوق بشر ایران(هرانا) اعلام کرد که نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران ۱۸ مهاجر افغان را که قصد عبور از این کشور به ترکیه را داشتند، هدف قرار داده و از پا در آورده است.

 

به گزارش این خبرگزاری این رویداد تیرماه سال جاری در روستای چهارستون از توابع شهرستان سلماس در غرب ایران رخ داده است. 

حدود چهارماه پیش، خبرگزاری مجموعه فعالان حقوق بشر ایران(هرانا) اعلام کرد که نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران ۱۸ مهاجر افغان را که قصد عبور از این کشور به ترکیه را داشتند، هدف قرار داده و از پا در آورده است  

این خبرگزاری گفته بود که این گروه از مهاجران افغان که شمار آن‌ها ۲۵ تن بوده است در نواحی مرزی ایران و ترکیه هدف تیراندازی ماموران نیروی انتظامی قرار گرفتند که ۱۸ تن کشته و ۵ تن نیز به شدت مجروح شدند.

 

اما سفارت ایران با رد این گزارش گفته بودکه این افراد راه رفتن به ترکیه از طریق مناطق کوهستانی و بر اثر برف سنگین جان خود را از دست داده بودند.

 

افغانستان با حدود ۵ میلیون پناهنده در پاکستان و ایران، بیشترین شمار پناهجویان را در جهان دارد و در حال حاضر نیز روند مهاجرت مردم این کشور ادامه دارد.

 

بر پایه گزارش اخیرکمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان، از مجموع ۸۰۰ هزار تن پناهنده طی سال گذشته در جهان، بیش از ۳۰ هزار تن از آنان شهروندان افغانستان بوده‌اند.

 

مقصد بیشتر مهاجران جوان افغان، کشورهای اروپایی است است و آن‌ها برای این منظور در گام نخست خود را از طریق ایران به ترکیه می‌رسانند.

 

Share this
Share/Save/Bookmark

ارسال کردن دیدگاه جدید

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.

نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.

لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.

کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و
منتشر نخواهد شد.

 

لینک به ادیتور زمانه:         

برای عبور از سد فیلترینگ

پرونده ۱۳۹۱ / چشم‌انداز ۱۳۹۲

مشخصات تازه دریافت برنامه های رادیو زمانه  از ماهواره:

ماهواره  :Eutelsat

هفت درجه شرقی

پولاریزاسیون افقی 

سیمبول ریت ۲۲

فرکانس ۱۰۷۲۱مگاهرتز

همیاران ما