خانه | خبر | اخبارافغانستان

افغانستان و فرانسه پیمان استراتژیک بلند مدت امضاء می‌کنند

شنبه, 1390-10-10 16:53
نسخه قابل چاپنسخه قابل چاپ

دولت افغانستان اعلام کرد که گفت‌وگوهای این کشور با فرانسه بر سر عقد پیمان استراتژیک به مرحله نهایی رسیده است.

 
در اطلاعیه خبری که روز شنبه ۱۰دی، از سوی دفتر ریاست جمهوری افغانستان منتشر شد، آمده است که ژراد لونگه، وزیر دفاع فرانسه و حامد کرزی رئیس جمهور افغانستان در مورد این پیمان بحث و گفت‌وگو کرده‌اند.
 
وزیر دفاع فرانسه به منظور گفت‌وگو با مقامات دولت افغانستان و دیدار با نظامیان این کشور به افغانستان سفر کرده است.
 
در این اطلاعیه گفته شده که کار تدوین پیمان استراتژیک میان افغانستان و فرانسه در مرحله نهایی قرار دارد و این موضوع در گفت‌وگوهای دو جانبه مورد ارزیابی قرار گرفته است.
 
بر پایه اطلاعات دفتر ریاست جمهوری افغانستان، قرار است دو کشور این پیمان را تا آخر ماه ژانویه ۲۰۱۲امضا کنند.
در حال حاضر حدود ۳۶۰۰سرباز فرانسوی در افغانستان به ویژه شمال حضور دارند، طی ۱۰سال گذشته ۷۸نظامی این کشور در رویداد‌های مختلف در افغانستان کشته شده‌اند

 

وزیر دفاع فرانسه در دیدار با حامد کرزی گفت که فرانسه از ادامه برنامه انتقال مسئولیت‌های امنیتی از نظامیان خارجی به نیروهای امنیتی افغانستان به ویژه منطقه سروبی که نظامیان فرانسوی در آنجا مستقر هستند، پشتیبانی می‌کند و امیدوار است این روند با موفقیت به پیش برود.
 
حامد کرزی نیز دراین دیدار ضمن ابراز همدردی با دولت و مردم فرانسه درمورد مرگ دو سرباز فرانسوی که دو روز قبل ولایت کاپیسا در شمال کابل کشته شدند، از دولت فرانسه به خاطر سهیم شدن در آموزش ارتش افغانستان قدردانی کرد.
 
در حال حاضر حدود ۳۶۰۰سرباز فرانسوی در افغانستان به ویژه شمال حضور دارند. طی ۱۰سال گذشته ۷۸نظامی این کشور در رویداد‌های مختلف در افغانستان کشته شده‌اند.
 
در حالی از پیشرفت در زمینه عقد پیمان استراتژیک میان افغانستان و فرانسه خبرداده می‌شود که دو هفته پیش اعلام شد که اتحادیه اروپا نیز تصمیم دارد در سال ۲۰۱۲، پیمانی مشابه را با افغانستان به امضا برساند.
 
موضوعات حقوق بشری، اصلاح پروسه انتخابات، تجارت، دسترسی افغانستان به بازارهای تجارتی اروپا، مبارزه با مواد مخدر و تروریسم از موارد اصلی این پیمان بر شمرده شده است.
در حال حاضر گفت‌وگو و مذاکره میان افغانستان و شماری دیگر از کشور‌ها از جمله امریکا، بریتانیا نیز برای عقد پیمان‌های مشابه جریان دارد.
تلاش‌ها در این راستا درحالی افزایش یافته است که قرار است مطابق توافق دولت افغانستان با ناتو، نظامیان خارجی تا پایان سال ۲۰۱۴از این کشور خارج شوند و در این مدت مسئولیت تامین امنیت افغانستان به طور تدریجی به نیروهای امنیتی این کشور سپرده شود.

 

Share this
Share/Save/Bookmark

ارسال کردن دیدگاه جدید

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.

نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.

لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.

کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و
منتشر نخواهد شد.

 

لینک به ادیتور زمانه:         

برای عبور از سد فیلترینگ

پرونده ۱۳۹۱ / چشم‌انداز ۱۳۹۲

مشخصات تازه دریافت برنامه های رادیو زمانه  از ماهواره:

ماهواره  :Eutelsat

هفت درجه شرقی

پولاریزاسیون افقی 

سیمبول ریت ۲۲

فرکانس ۱۰۷۲۱مگاهرتز

همیاران ما