خانه | فرهنگ،‌ هنر و ادبيات | آهنگ زمانه

قرآن، تورات، انجیل و هوی متال

جمعه, 1391-03-12 08:19
نسخه قابل چاپنسخه قابل چاپ
گروه اسرائیلی «اورفند لند» در خدمت صلح و دوستی در خاورمیانه
گروه فرهنگ، رادیو زمانه

گروه فرهنگ، رادیو زمانه، لیدا حسینی‌نژاد – «اورفند لند» یک گروه موسیقی اسرائیلی‌ست که با موسیقی «هوی متال» موفق شده در کشورهای خاورمیانه که از نظر سیاسی میانه خوبی هم با اسرائیل ندارند، محبوبیت زیادی به‌دست بیاورد.

بسیاری از علاقمندان به موسیقی در کشورهایی مانند ترکیه، سوریه، اردن، لبنان، عربستان سعودی و ایران با این گروه آشنا هستند و ترانه‌های آن‌ها را می‌شنوند.

 

«اورفند لند» شناخته‌شده‌ترین گروه موسیقی «هوی متال» در اسرائیل است و در این کشور طرفداران زیادی دارد. مضامینی که آن‌ها برای ترانه‌هاشان انتخاب می‌کنند، سیاسی نیست و هدفشان این است که با موسیقی ارتباط دوستانه‌ای با کشورهای خاورمیانه به‌وجود بیاورند.

 

 

 

آن‌ها همچنین تلاش می‌کنند با هنرمندان خاورمیانه ارتباط برقرار کنند و ترانه‌هاشان را هم به‌طور رایگان از طریق اینترنت در دسترس علاقمندان به موسیقی «هوی متال» که در خاورمیانه زندگی می‌کنند، قرار داده‌اند.

 

 

نشریه «دیوان» که به موسیقی راک اختصاص دارد و ایرانی‌ها آن را منتشر می‌کنند، عکس روی جلد یکی از شماره‌هایش را به «اورفند لند» اختصاص داد و در مقاله‌ای بسیار مفصل در چندین صفحه به نقد و بررسی آثار «اورفند لند» پرداخت. در سال ۲۰۱۰ این گروه به ترکیه رفت و کنسرت‌هایی برگزار کرد. درآمدی که ازین کنسرت‌ها به‌دست آمد، یکسر وقف قربانیان زلزله در ترکیه شد. در‌‌ همان سال بود که مدرسه بازرگانی استانبول هم جایزه صلحش را به این گروه تقدیم کرد.

 

«اورفند لند» موفق شده «هوی متال» را که در کشورهای خاورمیانه هنوز تازگی دارد و جوان‌پسند است، با موسیقی مشرق‌زمین تلفیق کند. با این تمهید «اورفند لند» نه تنها پاسخگوی سلیقه و ذائقه موسیقیایی شنوندگانش در خاورمیانه است، بلکه با موسیقی نشان می‌دهد که خاستگاه فرهنگی اسرائیلی‌ها، در خاورمیانه است و به این ترتیب یک نقطه اشتراک فرهنگی با کشورهای همسایه اسرائیل به‌وجود می‌آورد و زمینه‌ساز به‌وجود آمدن تفاهم بین یهودیان و مسلمانان می‌گردد.

 

 

مهم‌ترین مضمون ترانه‌های «اورفند لند» نور و تاریکی‌ست. آن‌ها از قرآن، تورات و انجیل در ترانه‌هاشان نقل قول‌هایی می‌آورند و به این شکل در یک پیش‌زمینه عرفانی – مذهبی روایتی موسیقیایی و متفاوت، مبتنی بر ذائقه شنونده مسلمان و یهودی به‌دست می‌دهند.

 

صفحه رسمی این گروه در فیسبوک بیش از ۶۰ هزار بیینده و مشترک دارد. رمز این موفقیت‌ها در ایجاد مشارکت و همکاری با هنرمندان خاورمیانه است. «اورفند لند» از هر فرصتی استفاده می‌کند و از هنرمندان و رقصندگان دیگر کشورهای خاورمیانه برای حضور در صحنه‌های کنسرت‌هایی که در کشورهای اروپایی و در اسرائیل و ترکیه و مانند آن برگزار می‌کند، دعوت می‌کند. در کنسرت‌هایی که این گروه قصد دارد در اروپا برگزار کند، یک رقصنده لبنانی و از یک گروه موسیقی تونسی – الجزایری هم دعوت شده است.
 

 

از طریق ویدئویی که در این صفحه می‌بینید، می‌توانید یکی از ترانه‌های «اورفند لند: را بشنوید. این ترانه »نورا ال نورا» نام دارد.
 

منبع گزارش
 
در همین زمینه:
::اورفند لند در فیسبوک::

ویدئو: ترانه «نورا ال نورا»، کاری از اورفند لند

Share this
Share/Save/Bookmark

ارسال کردن دیدگاه جدید

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.

نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.

لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.

کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و
منتشر نخواهد شد.

 

لینک به ادیتور زمانه:         

برای عبور از سد فیلترینگ

پرونده ۱۳۹۱ / چشم‌انداز ۱۳۹۲

مشخصات تازه دریافت برنامه های رادیو زمانه  از ماهواره:

ماهواره  :Eutelsat

هفت درجه شرقی

پولاریزاسیون افقی 

سیمبول ریت ۲۲

فرکانس ۱۰۷۲۱مگاهرتز

همیاران ما