بشنوید

 

◄استعفای معاذالخطیب، رهبر ائتلاف مخالفان رژیم دمشق و اختلاف میان گروه‌های مخالف بشاراسد

گفت‌وگوی ایرج ادیب‌زاده با مهرداد خوانساری، کارشناس سیاسی منطقه‌ی خاورمیانه

◄ایران در سالی که گذشت و چشم انداز سال ۹۲ در سه حوزه اقتصاد، سیاست و اجتماعی

گفت‌وگوی پانته‌آ بهرامی با کوروش عرفانی

◄تصویب طرح ممنوعیت کاربرد يورو در معاملات با ايران در سنای آمریکا

گفت‌وگوی سراج‌الدین میردامادی با رضا تقی زاده، کارشناس اقتصادی در گلاسکو

◄اشاره‌ها و نشانه‌های انتخاباتی در سخنرانی آیت‌الله خامنه‌ای در مشهد

◄نوروز در زندان های دهه ۶۰ ایران، چند خاطره نوروزی از آن دوران

 

عکس روز و گالری

زم‌تون

Wednesday, March 11, 2020 08:16

دریافت خبرنامک روزانه

ایمیل خود را وارد کنید

خانه | جامعه | زنان

پاسخ دادن به دیدگاه

دیدبان زنان: از افزایش سقط ‌جنین تا اعتیاد زنان به خاطر لاغری

پنجشنبه, 1391-08-18 16:06
نسخه قابل چاپنسخه قابل چاپ
مروری بر اخبار حوزه زنان از ۱۱ -۱۷ آبان ۱۳۹۱

مریم حسین‌خواه: در هفته گذشته مهم‌ترین خبر در حوزه زنان اعتصاب غذای ۹ نفر از زندانیان سیاسی زن در زندان اوین تهران و در اعتراض به "آزار جنسی" از سوی ماموران زندان بود.

 

بر اساس نامه‌ای که از سوی زندانیان بند سیاسی زنان اوین خطاب به مسئولان این زندان نوشته شد و گفته‌های خانواده‌های این زندانیان٬ ماموران به بهانه وجود ام‌پی‌تری پلیر در وسایل زنان زندانی٬ آنها را به صورت "خشن و توهین‌آمیز" مورد بازرسی بدنی قرار داده‌اند و بخش‌های خصوصی بدن‌شان را با دست و به صورت مستقیم تفتیش کرده‌اند.

 

این اعتصاب در نهایت روز سه‌شنبه ۱۶ آبان‌ماه با تنظيم شکايتی از مأموران خاطی و تعهد مسئولان حفاظت و بازرسی زندان اوين مبنی بر پيگيری مسئله و برخورد با افراد خاطی و تکرار نشدن اين‌گونه مسائل در آینده پایان یافت.

 

گفت‌وگوی لیدا حسینی‌نژاد و مریم حسین‌خواه را در این زمینه بشنوید:

 

نسرین ستوده٬ وکیل دادگستری زندانی که از روز ۲۶ مهر ماه جاری دست به اعتصاب غذا زده٬ اما همچنان در اعتصاب به‌سر می‌برد و به سلول انفرادی منتقل شده است.

 

افزایش سقط‌ جنین‌ عمدی و غیر عمدی٬ ادامه سخت‌گیر‌ی‌ها نسبت به پوشش زنان بازیگر در جشنواره‌های خارجی و نگرانی از افزایش اعتیاد زنان به مواد محرکی همچون شیشه از دیگر اخبار منتشر شده در حوزه زنان در هفته گذشته است.

 

وزیر بهداشت: افزایش سقط جنین ربطی به پارازیت‌ها ندارد

 

در حالی که برخی گزارش‌های منتشر شده در رسانه‌ها٬ حاکی از افزایش سقط جنین به دلیل عوارض پارازیت‌ها در ایران است٬ مرضیه وحید دستجردی٬ وزیر بهداشت و درمان و آموزش پزشکی به خبرگزاری کار ایران (ایلنا) گفت که این مساله "صحت" ندارد.

 

جمهوری اسلامی ایران در سال‌های اخیر برای ایجاد اختلال در برنامه‌های ماهواره‌ای که از خارج از ایران به صورت تلویزیونی و رادیویی پخش می‌شوند٬‌ اقدام به ایجاد پارازیت می‌کند. کارشناسان سلامت و بهداشت بارها نسبت به مضرات این پارازیت‌ها بر سلامت انسان‌ها و محیط زیست هشدار داده‌اند.

به گفته وی، "آمار‌های سقط جنین و همچنین آمارهای عوارض در کشور٬ همه در وزارت بهداشت موجود است و هیچ یک نشان نمی‌دهد پارازیت‌ها، موجب اتفاق خاصی در این زمینه شده باشد‌."

 

مهرماه سال جاری دکتر ابوطالب صارمی، رئیس مرکز تحقیقات سلولی صارمی از افزایش آمار سقط جنین غیرعمدی خبر داده و گفته بود: "بر اساس آمار مراجعان به بیمارستان فوق تخصصی صارمی، طی دو سال اخیر، آمار سقط جنین غیرعمدی ۳.۵ درصد و آمار بارداری خارج از رحم حدود دو درصد افزایش یافته است."

 

دکتر صارمی با اشاره به تاثیر پارازیت‌‌ها بر سیستم اعصاب سمپاتیک و پاراسمپاتیک بدن٬ اضافه کرده بود که این تشعشات می‌توانند روی لوله‌های رحمی تاثیر منفی بگذارند و سبب حرکت‌های نامنظم دودی لوله‌‌ها برای انتقال جنین به داخل رحم شوند.

 

با این حال وزیر بهداشت دولت دهم می‌گوید که "یک کمیته بررسی وضعیت دکل‌های مخابراتی، پارازیت‌ها و موادی که آلاینده سلامت مردم و محیط هستند در وزارت بهداشت مشغول فعالیت است و تقریباً در این سه سال هم این کمیته جلسات متعددی را به منظور بررسی‌های علمی و کار‌شناسی داشته است که خوشبختانه بازخورد و نتیجه بررسی‌ها این بوده است که پارازیت‌ها در سلامت مردم هیچ تاثیری ندارد‌."

 

جمهوری اسلامی ایران در سال‌های اخیر برای ایجاد اختلال در برنامه‌های ماهواره‌ای که از خارج از ایران به صورت تلویزیونی و رادیویی پخش می‌شوند٬‌ اقدام به ایجاد پارازیت می‌کند. کارشناسان سلامت و بهداشت بارها نسبت به مضرات این پارازیت‌ها بر سلامت انسان‌ها و محیط زیست هشدار داده‌اند.

 

تاکید دولت بر افزایش جمعیت و نگرانی از آمار افزایش سقط جنین

 

نگرانی‌ها در پیوند با سقط جنین محدود به سقط‌های ناخواسته نیست. هفته گذشته مريم کاشانيان، رئيس بيمارستان شهيد اکبرآبادی در جنوب تهران نیز در گفت‌وگو با ایسنا از نسبت رو به افزايش ميزان سقط جنين در پی بروز بارداری‌های ناخواسته هشدار داد.

 

وی با بیان اینکه آماری از تعداد بارداری‌های ناخواسته در دسترس نيست گفته بود که تعداد این نوع بارداری‌ها کم نیست.

 

هنوز مشخص نیست که چنین وعده‌های مالی که در مقایسه با هزینه‌های جاری هر فرزند٬ رقم قابل توجهی محسوب نمی‌شود٬ تا چه اندازه می‌تواند در تشویق به افزایش جمعیت موثر باشد 

افزایش سقط جنین به دلیل بارداری‌های ناخواسته در حالی است که دولت در ماه‌های اخیر با تاکید بر فرزندآوری بیشتر در پی کاهش برنامه‌های کنترل جمعیت است و گزارش‌های مخابره شده از ایران از کمبود وسایل پیشگیری از بارداری در بازار خبر می‌دهند.

 

پیش از این نیز در اوایل مهر ماه جاری٬ محمد ميرزايی، رئيس انجمن جمعيت‌شناسی نسبت به در دسترس نبودن لوازم کنترل بارداری هشدار داده و گفته بود که اگر این لوازم به طور رایگان در اختیار مردم نباشد، "در مناطق محروم به سقط جنين‌های غيربهداشتی روی آورده می‌شود و سلامت مادران و فرزندان طوری به خطر می‌افتد که حتی احتمال کاهش رشد مواليد وجود دارد."

 

انتشار آمارهای افزایش سقط جنین در حالی است که به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) محمد اسحاقی٬ معاون برنامه‌ریزی و هماهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی ۱۶ آبان ماه جاری در یک نشست خبری ابراز امیدواری کرد که تا پایان سال جاری روند اجرایی مصوبه سیاست‌های جمعیتی در دستگاه اجرایی طی و متن قانونی آن در صحن مجلس شورای اسلامی مطرح شود.

 

غلامرضا کاتب، سخنگوی کميسيون برنامه و بودجه مجلس نهم نیز روز دوشنبه ۱۵ آبان‌ماه گفت: "بر اساس اصلاح قانونی تنظيم جمعيت که لايحه آن به کميسيون ارجاع شده بود در دستور کار کميسيون برنامه بودجه قرار داشت و طبق آنچه نمايندگان تصويب کردند، تمام محدوديت‌های مربوط به افزايش جمعيت حذف خواهد شد."

 

حذف محدودیت خدمات بیمه اجتماعی برای فرزندان پنجم به بعد در خانواده و دادن وام قرض‌الحسنه‌ای به مبلغ يک‌صد ميليون ريال با بازپرداخت ده ساله و بدون الزام به سپرده‌گذاری به خانواده‌هايی که در آنها سن مادر حداکثر ۳۹ سال باشد٬ از جمله اقداماتی است که در راستای تشویق به فرزندآوری بیشتر در دستور کار دولت قرار گرفته است. با این همه هنوز مشخص نیست که چنین وعده‌های مالی که در مقایسه با هزینه‌های جاری هر فرزند٬ رقم قابل توجهی محسوب نمی‌شود٬ تا چه اندازه می‌تواند در تشویق به افزایش جمعیت موثر باشد.

 

تدوین آیین‌نامه برای نحوه پوشش زنان بازیگر در خارج از ایران

 

در ادامه واکنش‌ها نسبت به پوشش برخی زنان بازیگر در جشنواره‌های خارجی٬ جواد شمقدری٬ رئیس سازمان امور سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی روز ۱۴ آبان ماه جاری اعلام کرد که تدوین آئین‌نامه "رعایت حجاب بازیگران زن در خارج از کشور" در دستور کار قرار دارد.

 

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ایرنا) وی گفت: "آئین‌نامه مشخصی می‌بایست در کشور وجود داشته باشد تا هنرمند و مجری بدانند که برچه اساسی باید برخورد کنند."

 

جواد شمقدری٬ رئیس سازمان امور سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی روز ۱۴ آبان ماه جاری اعلام کرد که تدوین آئین‌نامه "رعایت حجاب بازیگران زن در خارج از کشور" در دستور کار قرار دارد 

رئیس سازمان امور سینمایی، با بیان اینکه این آئین‌نامه به زودی تدوین می‌شود٬ اضافه کرد: "رعایت ضوابط و مقررات متناسب با ارزش‌های مورد احترام جامعه در داخل و خارج از کشور برای تمامی فعالان عرصه هنری ضروری است."

 

یک روز بعد از اعلام این خبر سعيد رجبی فروتن، سخنگو و مديرکل حوزه رياست و روابط عمومی و امور بين‌الملل سازمان سينمايی به خبرگزاری مهر گفت: "به دليل عدم تدوين قانون مشخص درباره کم‌وکيف برخورد با سينماگران مبنی ‌بر چگونگی حضور در مجامع بين‌المللی، اداره نظارت و ارزشيابی برای مدت مشخصی حضور اين عوامل را در پروژه‌های سينمايی منع می‌کند."

 

وی با بیان اینکه مراجع انتظامی "حضور غيرمتعارف سينماگران در مجامع فرهنگی و هنری" را رصد می‌کنند٬ اعلام کرد که اداره نظارت و ارزشيابی در هنگام صدور پروانه ساخت برای فيلم‌ها٬ نام این افراد را بیرون آورده و از تهیه‌کننده می‌خواهد که آنها را از ليست عوامل فیلم خارج کنند".

 

به تازگی در پی حضور نيکی کريمی، بازيگر و کارگردان ايرانی به‌عنوان يکی از اعضای هيئت داوران جشنواره بين‌المللی فيلم ابوظبی در امارات٬ موج جدیدی از واکنش‌ها نسبت به نحوه پوشش زنان بازیگر ایرانی در جشنواره‌های بین‌المللی آغاز شده است.

 

افزایش اعتیاد به شیشه به خاطر لاغری

 

در حاشیه‌ خبرهای مربوط به پوشش بازیگران زن و عوارض تحمیل شده بر زنان در اثر پخش پارازیت و تشویق به فرزندآوری بیشتر٬ برخی گزارش‌های حاکی از افزایش مصرف مواد محرک شیشه در ایران است و در همین راستا "اولین مرکز درمان تخصصی محرک‌های ویژه زنان" روز ۱۵ آبان ماه جاری در منطقه ۲۲تهران افتتاح شد.

 

قائم مقام ستاد مبارزه با مواد مخدر القای نادرست در زمینه توانمندسازی جنسی را از دیگر دلایل اعتیاد زنان به مواد محرک عنوان کرد و گفت که به طور رسمی یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر به طور دائم و تفننی در کشور اعتیاد دارند که ۳.۹ درصد آنان زنان هستند

به گزارش مهر، كارشناس ارشد كاهش تقاضای مواد در دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل در مراسم افتتاحیه این مرکز گفت که بازار غیر قانونی فروش محرک‌ها تبلیغ می‌کند که این مواد برای لاغر شدن بسیار موثر و همچنین شادی‌آور است، اما کسی در زمینه عوارض پس از اعتیاد و محرک‌ها اطلاع رسانی نمی‌کند.

 

به گفته وی، "زنان مصرف‌کننده محرک‌ها به خاطر نقش جنسیتی و مسائل بیشتری که دارند نمی‌توانند به مراکز درمانی مختلف مراجعه کنند و ضروری است مراکز خاص زنان با همکاری پرسنل زن گسترش یابد".

 

طا‌ها طاهری٬ قائم مقام ستاد مبارزه با مواد مخدر نیز در گفت‌و‌گو با ایرنا مصرف این مواد محرک را اعتیاد جدید زنان دانست و "لذت طلبی، تشویق فرد ثالث یا همسر، دوست، معشوقه، اختلالات روانی و افسردگی" را از جمله مهم‌ترین دلایل مصرف این محرک‌ها در میان زنان عنوان کرد.

 

به گفته وی داروهای لاغری در شبکه زیر پوستی آرایشگاه‌ها و کانون‌های تجمعی زنان شکل می‌گیرد که ترکیبات آمفتامین دارد و زمینه اعتیاد به این مواد را فراهم می کند. قائم مقام ستاد مبارزه با مواد مخدر القای نادرست در زمینه توانمندسازی جنسی را از دیگر دلایل اعتیاد زنان به مواد محرک عنوان کرد و گفت که به طور رسمی یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر به طور دائم و تفننی در کشور اعتیاد دارند که ۳.۹ درصد آنان زنان هستند.

Share/Save/Bookmark

پاسخ دادن

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.

نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.

لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.

کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و
منتشر نخواهد شد.

 

لینک به ادیتور زمانه:         

برای عبور از سد فیلترینگ

پرونده ۱۳۹۱ / چشم‌انداز ۱۳۹۲

مشخصات تازه دریافت برنامه های رادیو زمانه  از ماهواره:

ماهواره  :Eutelsat

هفت درجه شرقی

پولاریزاسیون افقی 

سیمبول ریت ۲۲

فرکانس ۱۰۷۲۱مگاهرتز

حامیان ما

همیاران ما