بشنوید

 

◄استعفای معاذالخطیب، رهبر ائتلاف مخالفان رژیم دمشق و اختلاف میان گروه‌های مخالف بشاراسد

گفت‌وگوی ایرج ادیب‌زاده با مهرداد خوانساری، کارشناس سیاسی منطقه‌ی خاورمیانه

◄ایران در سالی که گذشت و چشم انداز سال ۹۲ در سه حوزه اقتصاد، سیاست و اجتماعی

گفت‌وگوی پانته‌آ بهرامی با کوروش عرفانی

◄تصویب طرح ممنوعیت کاربرد يورو در معاملات با ايران در سنای آمریکا

گفت‌وگوی سراج‌الدین میردامادی با رضا تقی زاده، کارشناس اقتصادی در گلاسکو

◄اشاره‌ها و نشانه‌های انتخاباتی در سخنرانی آیت‌الله خامنه‌ای در مشهد

◄نوروز در زندان های دهه ۶۰ ایران، چند خاطره نوروزی از آن دوران

 

عکس روز و گالری

زم‌تون

Saturday, March 21, 2020 02:17

دریافت خبرنامک روزانه

ایمیل خود را وارد کنید

خانه

اساطیر

در ستایشِ دروغ

دوشنبه, 1390-10-26 16:19
آریامن احمدی

آریامن احمدی - هنر "دروغ"ی‌ست که "واقعیت" را بیان می‌کند. این جمله‌ی "پابلو پیکاسو" پدر کوبیسم است که در ستایش دروغ در آغازین روزهای قرن بیستم با درهم ریختن عناصر نقاشی، بُعد چهارم را بدان افزود.

Share/Save/Bookmark

نخستین نهی ازدواج با محارم

دوشنبه, 1390-03-02 17:37
شهرنوش پارسی‌پور

شهرنوش پارسی‌پور - چنین به‌نظر می‌رسد که مقطع شکل‌گیری اسطوره‌ی انوما الیش مقطع نخستین نهی ازدواج با محارم باشد. در اسطوره می‌بینیم که «تیامات» پس از کشته شدن «آپسو» با پسر خود «کینگو»، که همسر و در عین حال مشاور اوست زندگی می‌کند.

Share/Save/Bookmark

کشتار زنانگی هستی (۲)

دوشنبه, 1390-02-12 16:30
شهرنوش پارسی‌پور

شهرنوش پارسی‌پور - روشن است که مقطع شکل‌گیری اسطوره‌ی «انوما الیش» هم‌زمان است با آغاز آگاهی مردان نسبت به خود و نقش مهمی که در هستی دارند. «پدر» دارد به یک مفهوم حقیقی تبدیل می‌شود. «شوهر» هم اهمیت خارق‌العاده‌ای پیدا می‌کند. اما شاید مهم‌ترین نکته، آغاز شناخت جنسی دو مرد نسبت به یکدیگر باشد. با حذف و کشتن «تیامات»، زنانگی هستی محدود و محدود‌تر می‌شود. زن از نقش مهمی که تا این لحظه بازی می‌کرد کنار گذاشته می‌شود. از این پس او فقط می‌تواند شیئی‌ای باشد زاینده. یک نوع «ابزار ناطق» که طلب هر نوع بیگاری از او مجاز است. در عین حال او را می‌خرند برای آنکه برایشان بچه بزاید. این یک نقش را به هیچوجه نمی‌توانند از او بگیرند.

Share/Save/Bookmark

کشتار زنانگی هستی

دوشنبه, 1390-02-05 19:55
شهرنوش پارسی‌پور

شهرنوش پارسی‌پور- در دو برنامه‌ی گذشته در باب اسطوره‌ی آفرینش به روایت سومری- آشوری- بابلی گفت داشتیم. دیدیم که چگونه جهان از آمیزش دو آب شور و شیرین به‌وجود آمد که این خود نمایشگر اهمیت رفتار جنسی برای انسان باستان بوده است، و می‌دانیم که امروزه نیز رفتار جنسی عاملی بسیار تعیین‌کننده در زندگی‌ست. آیا سازندگان این اسطوره به طور جدی «رود» را به جای «آب شیرین» و «دریا» را به جای «زنانگی هستی» گرفته‌اند؟ و یا این گزینش آب‌های شور و شیرین کنایه‌ای از ترشحات بدن زن و مرد است؟ بر این پندارم که انسان در مقطع شکل‌بخشی به این اسطوره به هر دو وانه توجه داشته است.

Share/Save/Bookmark

کشتار زنانگی هستی و پایان عصر مادرتباری

دوشنبه, 1390-01-29 16:46
شهرنوش پارسی‌پور

شهرنوش پارسی‌پور - دیدیم که چگونه ماردوک بانوخدا تیامات را کشت و از اندام‌های قطعه قطعه وجود او آسمان و زمین و تمامی موجودات زنده را ساخت. آیا این داستان شما را به یاد «بوف کور» هدایت نمی‌اندازد؟ در آنجا نیز نقاش زن اثیری را قطعه قطعه می‌کند و در چمدانی جای می‌دهد. البته او چون خدا نیست نمی‌داند با این جسد چه بکند. اما این را می‌دانیم که اسطوره «انوما الیش» در سال ١٩٣۶ بازخوانی شد. هدایت نیز داستان خود را در سال ١٣١۵ نوشته است که مصادف با همین سال است. آیا هدایت این داستان را پیش از نوشتن بوف کور خوانده بوده است؟ اگر چنین باشد در مسئله بوف‌کور‌شناسی گفتمان نوینی قابلیت گسترش می‌یابد. اما اگر هدایت این اثر را نخوانده باشد باز مسئله بسیار جالب می‌شود، یعنی بررسی نوعی میل مردانه به زن‌کشی. این حالت در داستان «عروسک پشت پرده»‌ی هدایت نیز قابل بازبینی ست. بگذریم و به داستان انوما الیش بازگشت کنیم.

Share/Save/Bookmark

«انوما الیش»، شرح کشتار زنانگی هستی

دوشنبه, 1390-01-22 20:54
شهرنوش پارسی‌پور

شهرنوش پارسی‌پور - از این پس وارد گفتی در باب اساطیر خواهم شد. پیش از هر چیز به بررسی اساطیر مربوط به آفرینش جهان خواهم نشست. البته اساطیر فراوانی داریم درباب نحوه‌ آفرینش. می‌کوشم در هر شماره یکی از این اساطیر را بررسی کنم. اما به‌راستی کار بررسی برخی از این اساطیر حجمی را اشغال خواهد کرد بیشتر از یک برنامه. پس دو یا چند برنامه را به این‌کار اختصاص خواهیم داد.
نخستین اسطوره‌ای که بر سر شرح و تفسیر آن خواهم نشست «انوما الیش» نام دارد. اصل این اسطوره در کتابخانه آشور بانی پال، امپراتور آشور به‌دست آمده و نشان‌دهنده شکل‌گیری جهان است و مقطعی را پی می‌گیرد که در میان برزخ پایانه دوران مادر‌تباری و آغازینه دوران پدرسالاری‌ست. از این روی بررسی آن بسیار با ارزش و قابل تأمل است. از آنجائی که من در طی چهل سال گذشته دائم به این اسطوره اندیشیده‌ام به دریافت‌هائی رسیده‌ام که می‌کوشم آن‌ها را در اختیار شما قرار دهم.

Share/Save/Bookmark

نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.

لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.

کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و
منتشر نخواهد شد.

 

لینک به ادیتور زمانه:         

برای عبور از سد فیلترینگ

پرونده ۱۳۹۱ / چشم‌انداز ۱۳۹۲

مشخصات تازه دریافت برنامه های رادیو زمانه  از ماهواره:

ماهواره  :Eutelsat

هفت درجه شرقی

پولاریزاسیون افقی 

سیمبول ریت ۲۲

فرکانس ۱۰۷۲۱مگاهرتز

حامیان ما

همیاران ما