خانه | جامعه | زنان

آلوده‌انگاری بدن مونث

یکشنبه, 1390-06-27 11:49
نسخه قابل چاپنسخه قابل چاپ
نون- الف

 نون- الف- روز هفتم شهریور سال جاری خورشیدی  خبری منتشر شد بر این مبنا که ابراهیم فیاض، استاد گروه مردم‏‌شناسی دانشگاه تهران گفته است: «بر اساس قوانین اسلامی، ذکر گفتن برای زنان، در ایام عادت ماهانه، مردود است.»

 

 آقای فیاض هم‏چنین گفته بود: «این خلاف دستورات اسلام است. ما می‏‌دانیم که برای خواندن قران باید وضو داشت و طهارت جسم را رعایت کرد.»
 
چند روز پس از آن هم خبری منتشر شد که حکایت‏‌اش کمی غم‏‌انگیز بود. مریم طوسی، تنها نماینده زن ایران در مسابقات جهانی دو و میدانی به میزبانی کره جنوبی، از راه‌یابی به مرحله نیمه‌‏نهایی باز ماند. مریم طوسی در قهرمانی آسیا، زمان ۲۳ ثانیه و ۶۴صدم ثانیه را ثبت کرده بود، اما چند دلیل در حذف او از این مسابقات دخالت داشت.
 
مریم نه تنها مربی نداشت، بلکه مجبور شد روی همان لباس مورد تأیید مسئولان ایرانی هم یک پیراهن سفید XL به تن کند. گویا باید بدن‏‌اش مانند تخته نئوپان صاف صاف باشد.
 
البته در این مسابقات، فاطمه سلیمان از یمن هم با حجاب کامل اسلامی، ولی به دلخواه خودش دوید، اما حتی لباسی همچون لباس او نیز مورد تایید مسئولان ایرانی نبود. دوندگان زن مسلمان از سایر کشورها هم پوشش را رعایت می‏‌کنند، اما مقامات ایران، غیر از پوشش کامل دولایه، هیچ‏‌جور برجستگی‏‌ای را نیز برنمی‏‌تابند.
 
واقعیت اما کجاست؟ گویا چیزی مازاد بر حجاب در میان است. گویا بدن زن فضایی آلوده است که باید حذف شود. زن اگر هم حضور دارد، یا می‏‌خواهد حضور داشته باشد، باید فاقد هرگونه نشان مؤنث باشد. انگار یک‏ نوع گوشزد وجود دارد که اگر عادت‌های ماهیانه همراه سالیان درازی از عمرش خواهند بود، پس باید بداند که آلودگی نیز بخش بزرگی از عمر او را در بر خواهد گرفت.
 
گویا چیزی مازاد بر حجاب در میان است. گویا بدن زن فضایی آلوده است که باید حذف شود. زن اگر هم حضور دارد، یا می‏خواهد حضور داشته باشد، باید فاقد هرگونه نشان مؤنث باشد
 
پستان‏‌ها و برجستگی‏‌های بدن‏‌اش آلوده‏‌اند و باید حذف بشوند. باید دیده نشوند و پنهان بمانند.
 ژولیا کریستوا، از متفکران و فیلسوفان فمینیست، مفهومی دارد که از آن به عنوان «آلوده‏‌انگاری»(abjection) یاد می‏‌شود. یعنی حالتی از طرد و واپس‌‏زنی چیزی که برای «خود» نوعی «دیگری» ایجاد می‏‌کند.
 
در شرح کریستوا از آلوده‏‌انگاری، خواننده درمی‏‌یابد که این فرایند تنها مرحله‏‌ای موقت در دوره رشد شخص محسوب نمی‏‌شود، بلکه همواره و در سرتاسر زندگی او باقی می‏‌ماند. در نتیجه‏، فرهنگ‏‌ها آیین‏‌هایی را برقرار می‏‌سازند تا با این تهدید مقابله کنند.
 
کریستوا ادعا می‏‌کند که مذاهب در خدمت چنین اهدافی بوده‏‌اند و شیوه‏‌هایی را برای طهارت و به اصطلاح «پاکیزه شدن» برقرار کرده‏‌اند. برخی مذاهب غذاها یا اعمال خاصی را تحریم می‏کنند، اما نه به خاطر چیزی که ذاتی آن‏ها است، بلکه به این خاطر ‏که آن‏ها هویت «خود» یا نظم اجتماعی را تهدید می‏‌کنند.
 
ابراهیم فیاض عادت ماهانه را آلوده می‏‌انگارد. او هم‏چنین زنان را هم با اشاره به این ویژگی آلوده می‏‌انگارد و عمل ذکرگویی را برای آن‏ها در شرایطی که در دوران عادت ماهیانه به‏‌سر می‏‌برند، ممنوع می‏‌داند تا «دیگری» را به نام زن تولید کند. تا خدا هم‏چنان از آن مردان باشد و مردان خدای جامع‌ه‏ای چنین مردسالار؛ تا هم‏چنان هویت و تمامیت نمادی به نام مرد باقی باشد و حفظ بشود تا نظم اجتماعی تهدید نشود.
 
مریم طوسی می‏‌بازد و یکی از دلایل آن پوشیدن پیراهنی گشاد برای پوشاندن برجستگی‏‌های بدن مؤنث‏‌اش است. گویی جامعه مردسالار امروز، فقط مردانه است و از بدن زنان که عرصه امر نشانه‏ای است و پهنه زبان شاعرانه و یادآور بدن مادر، دوری می‏گزیند و او را دیگری می‏‌نماید تا خود هم‏چنان مسلط باقی بماند.
 
کریستوا در این زمینه می‏گوید که سوژه خود را در جدایی- یگانگی ناممکنی با تن مادر درمی‏یابد. سوژه از آن تن متنفر است، اما تنها به این دلیل که قادر به رها شدن از آن نیست. از آن تن، تن بدون مرز، تنی که این سوژه آلوده از آن نشئات گرفته است.
 
پیراهن سفید بر لباس ورزشی تمام اسلامی مریم طوسی، گویی دادن همان مرز به تن بی‏‌مرزی است که کریستوا از آن یاد می‏کند. جایز ندانستن ذکر زنان در ایام عادت ماهیانه هم یک‏ جور مرز دیگر است.
 
راه آن اما شاید زبان شاعرانه، زبان بی‏‌مرز و بی‏‌نظم و روایت زنان از خویش، برای به مرکز درآوردن آن‏ها باشد.
 
 

 

Share this
Share/Save/Bookmark

جالب بود، جای مطالعه دارد، مطالعه «عمیق» متون اسلامی.

حالا این آلوده انگاری بدن مونث در سرزمین ما قبول...اما واقعا این بدن نمایی ورزشکاران زن توجیهی داره؟ وقتی شما قراره بدوید و در یک مسابقه ورزشی هستید دیگه برای چی باید بیشتر بدنتان رو نشون بدهید؟ آیا اگه لباس ورزشی معمولی بپوشه نمی توانند خوب ورزش کنند؟! آیا برای جلب مشتری،ببخشید جلب نظر مردان هست که به عنوان تماشاگر به ورزشگاه بیایند و صندلیها رو پر کنند؟! چرا ورزشکاران مرد بدن نمایی نمی کنند و لباس مناسب اون ورزش رو می پوشند؟ غیر از اینه که در فرهنگ غربی هم زنان چیز جنسی هستند که در هنگام ورزش و کار و و و باید سکسی و جذاب به نظر برسند؟؟؟ در واقع اصل بدن یک زن محسوب میشه و ورزش فرع و بهانه است!!! واقعا باید غیر از این نتیجه بگیریم؟شما چرا اون طرف قضیه رو هیچ وقت نقد نمی کنید؟!!! یعنی همه اتفاقاتی که در غرب می افته به نفع زنانه؟!

کاربر بالا ... شما فقط براتون بدن و جنس مهمه یا ورزش به عنوان تربیت جسمانی .. یک مسابقه رقابت بین جسم دو انسان است و ناظر اگر فقط از دید یک هوسران کنار گود آمده که بدبختا و اگر از منظر یک تماشاگر رقابت دو جسم آمده مرد و زن براش فرقی نمیکنه حتی اگر دو نفر هیچ لباسی بر تن هم نداشته باشند چون مهم تواناپی دو جسم در حرکت ورزشی است نه شهوت ناشی از دیدن دو بدن متحرک برهنه .... اگر شما روزه میگیرید هنر نیست که تمام غذا ها را پنهان کنید و بگویید من هیچ چیز نخوردم هنر آن است که در کنار آب و غذا از خوردن امساک و کف نفس نمایید

با سلام . هیچ وقت قصد نداشته یا ندارم وارد مباحث سخیف یا عقب مانده های ذهنی شوم ! ولی گاها اختیار از دست میدهم! واین از همان لحظاتی است که انرا بحساب پرت یا ضایعات عمر خود میگذارم !! یک ماشین مسابقه طوری طراحی میشود تا حداقل استکاک ونیروی مقاومت را با محیط داشته باشد تا بهترین نتیجه را در مسابقه بگیرد.در رقابتهای ورزشی هم چه خانم یا اقا بر کسب مقام از این قانون بهترین بهره را میگیرند!واین ازعصر باستان تا امروز وتا فردا در میدان رقابتها بوده وهست وخواهد بود! حال مجسم بفرمائید در یک استخر شنا اقایان با لباس تقریبا برهنه شیرجه میروند فقط این میان نماینده ایران است که برای حفظ شئونات اسلامی با عبا وقبا پریده توی اب ! انچه که مسلم است حتما بازنده است !بعلاوه موجب تمسخر وخنده هم شده اند! اقا جان مگرمجبوری توی مسابقه شرکت کنی؟! ومی ماند افکار بیمارگونه بعضی از حضرات که اگر مادر خودرا کنار حوض میبینند چند غصل جنابت باید بکنند !! ومن صد هزار افرین به این دختران قهرمان خودمان میگویم که هم لباس مضحک را تحمل میکنند وهم خنده تماشاچی را وهم رقابت بی نتیچه وهم زخم زبان این ادم را !! درود برشما اسطوره های جاویدان این سرزمین بدرود .

بهرام فارغ از درست یا غلط بودن حرفت زنها اندام زیبا و ظریفی دارن و دیدنشون حس خوبی به آدم دست میده. چون انسانها زیبایی رو دوست دارند. فرق هم نمیکنه زن یا مرد. من که زن هستم هم دیدن اندام زیبای زنها رو دوست دارم. همونطور که از دیدن یه تابلوی نقاشی زیبا لذت میبرم. یا از شنیدن صدای اواز زیبای یه مرد یا زن. کسی اون زنها رو مجبور نکرده لخت بشن و اون لختی که خودشون هم دوست دارند نه ایجاد حقارت میکنه برای اون زنها و نه ضرری داره براشون حتی اعتماد به نفسشون هم بالاتر میره. باعث شرمساری و خجالتشون نیست. همینطور مردهایی هم که اندام زیبایی دارند دوست دارن نشون بدن اندامشون رو. چرا یه زن بی ریخت و چاق تمایلی نداره لباس لختی بپوشه؟

اقای بهرام که از لباس باز ورزشکاران زن شاکی هستید. دوست گرامی ای کاش زمانی بیاید که من و شما برای لباس پوشیدن کسی تصمیم نگیریم. بحث سر باز و بسته اش نیست بحث سر این است که کسی نتواند به زور برای کسی تصمیم بگیرد. اگر دونده ایرانی خودش میخواهد لباس پوشیده بپوشد مشکلی نیست بحث سر ان است که اخوندها برای تمام رفتارها و زندگی ملت دستورالعمل زوری صادر میکنند.

شیرین
اتفاقا زنها همگی بدنهای ظریف و زیبایی ندارند چون همگی ملکه زیبایی نیستند.یا همه جوان نیستند. زنهای طبیعی رو باید در عکسهای زنان دوران قاجار ببینید که همگی چاق و چله هستند و غبغب دارند!!! به خانمهای اطرافت هم نگاه کنی از ظریف تا یغور همه جوره هستند!در مورد لباس سکسی پوشیدن ورزشکاران زن!!! هم وقتی یک چیزی مد میشه و رواج پیدا می کنه دیگه شما نمی تونی خلاف جریان بری! باید همونطور لباس بپوشی که همه می پوشند! مثلا وقتی وارد بوتیک میشی و باید لباسی رو بخری که مد شده و اینکه سلیقه تو چیه مهم نیست.مثلا شما وارد یک بوتیک بشو و به عنوان یک زن از صاحب مغازه یک تی شرت گشاد زنانه بخواه.محاله پیدا کنی! درضمن خیلی از رشته های ورزشی، بدن ظریف زنانه رو(اگه اصلا ظریف بوده باشه) تبدیل می کنند به بدن عضلانی...مثل اینکه داری نظرت رو در مورد ملکه زیبایی میگی نه ورزشکار!
من هیچ مردی رو ندیدم که مسابقه تنیس زنان رو نگاه کنه چون ورزشه. بلکه طوری نگاه می کنه انگار داره یک فیلم پورنو می بینه! زیبایی هم می تونه در جای خودش باشه ولی ربطی به مسابقه ورزشی که اصل ورزش و مهارتهای بدنیه نداره...به نظر من زنان باید بتونن این حس گرایش به زیبایی رو در خودشون مدیریت کنند.وگرنه کلاهشون پس معرکه ست. متاسفانه زنهای زیادی مثل شما به خودشون نگاه کالایی دارند و سعی می کنند توجیهش هم بکنند! وقتی هم نگاه به زن ، کالایی بشه به قول شما زن بی ریخت نه تنها لباس لختی نمی پوشه که اصلا سر آدم هم حساب نمیشه.(طوری از زن بی ریخت حرف زدی انگار مرتکب جنایت شده! )چون امثال شما فکر می کنید با زیبایی هویت پیدا می کنید .البته الان جیک جیک مستونتونه و فکر زمستونتون(پیری)نیستید!دوست دارم قیافه زنهایی رو که با بدنشون اعتماد به نفس پیدا می کنند رو وقتی که اولین چین وچروکها روی پوستشون ظاهر میشه ببینم!
خوشحالم زن نیستم.نه به دلیل برتری جوییهای مردانه ،بلکه چون به قول شما غیر از نگاه کالایی مردان به خودم باید نگاه کالایی همجنسهام رو هم تحمل می کردم و همیشه فکر و ذکرم به زیبایی بود.بیست و چهارساعته جلوی آینه و همه اش قر و فر...در میانسالی هم افسردگی می گرفتم! پوچ و احمقانه.....

کاربر مهمان!
من چون بدن و جسم برام مهم نیست تعجب می کنم از اینکه زنان لباسهای سکسی می پوشند نه ورزشی....فکر می کنم حرفم کاملا مشخص بود و منطقی.شما چون در برابر فرهنگ غربی مرعوبی و توضیح قانع کننده ای نداری ،مغلطه می کنی...همونطور که در کامنتم به شیرین هم نوشتم من هیچ مردی از هیچ قشری رو ندیدم که مسابقات ورزشکارهای سکسی پوش زن رو به دلیل ورزش نگاه کنند!!! واضحه؟!

اخیرا یک لینک جالب دیدم که محتوای بحث آن مرتبط با این مقاله بود
امیدوارم برایتان جالب باشد
http://www.vahidvahdat.blogfa.com/post-220.aspx

اقای بهرام
چرا چون مرد هستید فکر میکنید استاندارد انتخاب لباس شما هستید. چرا فکر میکنید شما حق دارید بگویید زن ها لباس سکسی میپوشند و نه ورزشی. سکسی برای چه کسی؟ برای احوندها و بچه اخوندهای قم یا تماشاگران اروپایی. گروه اول که با شنیدن صدای کفش زن ها هم حشری میشوند.
جالب است که اطرافیان شما از فیلمهای مسابقات ورزشی زنان به عنوان فیلم پورنو استفاده میکنند. فکر نمیکنند همه مشکل از زنان نیست.

به نظر میاد دیدگاه های بهرام خیلی تحت تاثیر تضییقات ،جدا سازی های جنسیتی و همچنین فانتاسم های جنسی افراطی ایجاد شده نسبت به بدن زنها در جمهوری اسلامی باشه بخصوص اونجا که میگن "هیچ مردی رو ندیدم که مسابقات تنیس رو نگاه کنه چون ورزشه".البته به همین دلیل فکر میکنم این حرفشون راجع به اغلب مردهای ایرانی درست باشه.

ولی در کل به نظر من زنان هم مانند هر موجود دیگه ای باید بتونند از داشته هاشون (در اینجا منظورم بدنشونه )اونجوری که میخوان استفاده کنن و کس دیگری نباید برای نوع پوششون تصمیم بگیره.در ثانی نگاه جنسی مرد به زن و برعکس یه موضوع ناگزیره و قسمتی از حیات طبیعی هر انسان نرمالیه.

باسلام. با اینکه وقتی وارد این مبحث میشوم احساس حقارت میکنم ! ****** .اقای محترم وقتی به یک مسابقه ورزشی نگاه میکنید اون صاحب مرده را بگذارید توی روغن داغ !! دوجوان خوش هیکل با کمترین لباس باهم گلاویز شده اند تا بهترین امتیاز را ازهم بگیرند وافتخار کسب کنند ! ان دوچرخه سواران باکمک مهندسین وطراحان دوچرخه ودوچرخه سواران را به گونه ای طراحی میکنند که رکاب زنندگان استکاک ومقاومت محیط را به حداقل برسانند وهمینطور در مسابقات خانمها در شنا یا در تنیس ویا در هر رقابت ورزشی دیگر و....! ******* اقای محترم لطفا میدان ورزشی را رها کنید وبه سایتهای پورنو که فت فراوان در اختیارشماست مراجعه بفرمائید !.

ارسال کردن دیدگاه جدید

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.

نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.

لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.

کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و
منتشر نخواهد شد.

 

لینک به ادیتور زمانه:         

برای عبور از سد فیلترینگ

پرونده ۱۳۹۱ / چشم‌انداز ۱۳۹۲

مشخصات تازه دریافت برنامه های رادیو زمانه  از ماهواره:

ماهواره  :Eutelsat

هفت درجه شرقی

پولاریزاسیون افقی 

سیمبول ریت ۲۲

فرکانس ۱۰۷۲۱مگاهرتز

همیاران ما