خانه | جامعه | حقوق انساني ما

دانشجویان زندانی و اندوه مادر مجید دری

شنبه, 1392-01-03 05:03
نسخه قابل چاپنسخه قابل چاپ
فرشاد محمدی

فرشاد محمدی - با آغاز تعطیلات عید نوروز، بسیاری از دانشجویان که برای تحصیل در شهر‌هایی دور از زادگاه و خانه پدری خود اقامت دارند، به محل زندگی خودشان بازگشتند تا سال تحویل امسال در کنار خانواده باشند.

 

در این میان اما جای شماری از دانشجویان پای سفره هفت‌سین خالی بود؛ دانشجویانی که به خاطر فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی خود نوروزی دیگر را در زندان به‌سر می‌برند.

 

مهدی خدائی، دبیر سابق انجمن اسلامی دانشگاه آزاد شهر ری که به هفت سال زندان محکوم شده است، از اسفندماه سال ۱۳۸۷ تاکنون در زندان به‌سر می‌برد.

 

علی‌اکبر محمدزاده، دانشجوی نخبه و دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف که به شش سال زندان محکوم شده است، از بهمن ماه سال ۱۳۸۹ در زندان به‌سر می‌برد.

 

مجید توکلی، فعال دانشجویی و از اعضای سابق انجمن اسلامی دانشگاه امیرکبیر که به هفت سال و نیم زندان محکوم شده است، از آذرماه سال ۱۳۸۸ تاکنون- بدون مرخصی - در زندان به سر می‌برد.

 

اشک‌های مادر مجید دری، روشن‌تر از هر کلامی، گویای ستمی است که بر خانواده دانشجویان زندانی رفته است.

سیدضیاالدین نبوی، سخنگوی شورای دفاع از حق تحصیل و دانش‌آموخته رشته مهندسی شیمی از دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل، از خرداد ماه ۱۳۸۸ تاکنون در زندان است و به ده سال زندان محکوم شده است.

 

مجید دری، دیگرعضو شورای دفاع از حق تحصیل، به شش سال زندان محکوم شده است و در زندان ایذه در خوزستان در حال سپری کردن حبس در تبعید است.

 

شبنم و فرزاد مددزاده، فعال دانشجویی، هم اکنون در حال سپری کردن دوران محکومیت خویش هستند و هرکدام به پنج سال زندان محکوم شده‌اند.

 

این فهرست بلندبالا اما تنها نام بخش کوچکی از فعالان دانشجویی را دربر گرفته است که نوروز امسال را پشت میله‌های زندان جشن می‌گیرند و جای آنها پای سفره هفت‌سین و کنار خانواده‌هایشان خالی است.

 

به همین بهانه با مادر مجید دری، فعال دانشجویی که پیشتر هم اشاره شد که به شش سال زندان محکوم شده و هم اکنون در زندان ایذه، دوران محکومیت خود را می‌گذراند، گفت‌وگو کرده‌ایم.

 

اشک‌های مادر مجید دری، روشن‌تر از هر کلامی، گویای ستمی است که بر خانواده دانشجویان زندانی رفته است. این دانشجویان نوروز را در زندان چگونه می‌گذرانند؟ آیا شرایط زندان همانقدر ناراحت کننده است که خانواده‌های نگران تصور می‌کنند؟ این موضوع را با علی عجمی، فعال سابق دانشجویی که دو نوروز را در زندان‌های اوین و رجایی‌شهر سپری کرده است در میان گذاشته‌ایم و نظر او را جویا شده‌ایم.

 

این دو گفت‌وگو را از طریق لینک صوتی زیر بشنوید:

Share this
Share/Save/Bookmark

ارسال کردن دیدگاه جدید

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.

نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.

لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.

کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و
منتشر نخواهد شد.

 

لینک به ادیتور زمانه:         

برای عبور از سد فیلترینگ

پرونده ۱۳۹۱ / چشم‌انداز ۱۳۹۲

مشخصات تازه دریافت برنامه های رادیو زمانه  از ماهواره:

ماهواره  :Eutelsat

هفت درجه شرقی

پولاریزاسیون افقی 

سیمبول ریت ۲۲

فرکانس ۱۰۷۲۱مگاهرتز

همیاران ما