خانه | جامعه | حقوق انساني ما

پرونده‌ی کهریزک و جنایت زیر نور ماه

شنبه, 1389-11-23 13:36
نسخه قابل چاپنسخه قابل چاپ
لاپوشانی پرونده‌ی کهریزک
ایرج ادیب‌زاده

ایرج ادیب‌زاده ـ با گذشت بیش از یک سال از انتشار جزئیات حوادث مرگبار بازداشتگاه کهریزک و قربانی شدن چند تن از کسانی که در تظاهرات اعتراضی سال گذشته بازداشت و به آن‏جا منتقل شده بودند، هنوز متهم اصلی پرونده، از نگاه دادستان کل جمهوری اسلامی مشخص نیست.غلامحسین اژه‏ای در تازه‏ترین گفت‏وگوی خود با خبرنگاران سه شنبه نهم فوریه احتمال محاکمه‏ی سعید مرتضوی، دادستان پیشین تهران را به عنوان - متهم اصلی شکنجه و قتل در بازداشتگاه کهریزک، تکذیب کرده و گفته است متهم اصلی این پرونده هنوز مشخص نیست.

 


اوایل هفته، خبرنامه‏ی دانشجویان ایران، به نقل از عبدالحسین روح‏الامینی، پدر یکی از قربانیان کهریزک، نوشت که دو تن از عاملان ماجرای کهریزک اعدام شده‏اند و متهم اصلی- که البته او را با دو حرف س.‏م معرفی کرد- نیز به‏زودی محاکمه می‏شود.

آقای روح‏الامینی البته این خبر را پس از انتشار تکذیب کرد.

سعید مرتضوی که از او به عنوان متهم اصلی پرونده‏ی کهریزک نام برده شده، پس از انتشار جزئیات شکنجه‏ها در بازداشتگاه کهریزک، از سمت دادستانی تهران برکنار و به سمت معاون دادستان کل کشور، هم‏چنین رئیس ستاد مبارزه با مواد مخدر، وابسته به ریاست جمهوری، منصوب شد. دادگاه انتظامی قضات در مرداد ماه سال جاری اما، مرتضوی و دو مقام دیگر قوه‏ی قضاییه را از سمت‏های قضایی برکنار کرد.
در گفت‌وگو با سپیده کلانتریان، حقوقدان و پژوهشگر مسائل حقوقی که پرونده‏ی کهریزک را نیز پی‏گیری می‏کند، پرسیده‌ام: ارزیابی شما از سخنان تازه ی غلامحسین محسنی‏ اژه‏ای چیست؟

 

سپیده کلانتریان: من صحبت‏های آقای اژه‏ای را سیاسی می‏بینم و نه حقوقی. این‏که متهم اصلی پرونده‏ی کهریزک هنوز معین و مشخص نیست، با محتوا و نتیجه‏ی گزارش کمیته‏ی ویژه‏ی مجلس درباره‏ی کهریزک، کاملاً مغایرت دارد.

همانطور که می‏دانید، بعد از وقایع انتخابات و طرح مسائل و جنایت‌های کهریزک، مجلس کمیته‏ی ویژه‏ای را برای پی‌گیری و روشن شدن مسائل مربوط به بازداشت‏شدگان و جنایت‏ها و شکنجه‏های انجام شده در آن‏ محل، تشکیل داد. این کمیته در نهایت در دی‏ماه سال ۸۸، گزارش مفصلی را به اتفاق آرا تهیه و به مجلس ارائه داد.

در این گزارش، به صراحت، مستقیم و بدون هیچ پرده‏پوشی‏ای، با دلایل متقن و مستحکم، مقصر اصلی وقایع کهریزک، سعید مرتضوی شناخته شد که در زمان ارتکاب این جرایم در کهریزک، در مقام دادستان تهران بود. در واقع، در خصوص قسمتی از جرایمی که آن‏جا انجام شده، سمت آمریت داشته است.
گزارش مجلس، گزارش بسیار مهمی است و قابل چشم‌پوشی نیست. گزارشی است که توسط رکن تقنینی کشور، مجلس شورای اسلامی تهیه شده و در سایت‏های دولتی و نزدیک به دولت هم بازتاب گسترده یافته است. به همین دلیل، صحبت اخیر آقای اژه‏ای، با توجه به آن گزارش، کاملاً سیاسی، جانبدارانه و حمایتگرانه از آقای سعید مرتضوی است و نه حقوقی.

 

به نظر شما، آیا دادستان کل کشور با این سخنانی که مطرح کرده، به وظایف خودش عمل می‏کند؟

 

ایشان با توجه به همین یک جمله‏ای که گفته: «متهم اصلی کهریزک، هنوز معین نیست»، به دو دلیل وظایف خود را حداقل به عنوان مدعی‏العموم انجام نمی‏دهند.

اولاً این‏که به عنوان مدعی‏العموم، به جای حمایت از حقوق مردم، از یک فرد خاطی که متهم به آمریت در شکنجه و قتل هست، حمایت و دفاع می‏کند. این در حالی است که سعید مرتضوی، به واسطه و سبب رسیدگی به همین اتهام‌ها، از سمت‏ قضایی‏ خود کنار گذاشته شده است و یک پست دیگر غیر قضایی، پست معاونت و مشاورت به او داده‏اند.

در واقع، دادستانی نه تنها به وظیفه‏اش عمل نمی‏کند، بلکه برخلاف مقتضیات وظایف خود عمل می‏کند و حریم امنی برای یک متخلف ایجاد کرده تا هیچگونه دسترسی قانون برای او وجود نداشته باشد.

دوماً آقای اژه‏ای به عنوان دادستان کل کشور و به دلیل مجموعه‏ای که تحت ریاست خود دارد، در پی‏گیری و انجام تحقیقات مقدماتی مربوط به پرونده‏ی کهریزک، دچار قصور و تقصیر شده‏اند. یعنی هیچ اقدام مثبتی تا الان انجام نداده‏اند؛ نه سلبی، نه ایجابی.

ایشان قبلاً هم در کنفرانس مطبوعاتی خود در دهم آبان‌ماه اشاره کرده بودند که برای سعید مرتضوی هنوز کیفرخواست صادر نشده و هنوز پرونده در مرحله‏ی تحقیقات مقدماتی است. تحقیقات مقدماتی اولین مرحله‏ی رسیدگی قضایی به یک پرونده است. این حرف نشان می‏دهد که دادستانی کل کشور و زیرمجموعه‌ی آن، تصمیم جدی برای پی‏گیری اتهامات سعید مرتضوی و بقیه‏ی متهمین اصلی ندارند. چون این اصلاً منطقی نیست که یک پرونده با این ابعاد ملی و به لحاظ حقوقی و حقوق بشری، فوق‏العاده مهم، هنوز بعد از یک‌سال و نیم، در اولین مرحله‏، یعنی در مرحله‏ی تحقیقات مقدماتی متوقف شده و هیچ تکانی نخورده باشد. آن هم در شرایطی که مجلس با گزارش مفصلی که داده، خیلی از زوایای پنهان این پرونده را آشکار کرده و با اعلام خطاها و تقصیرهای مرتضوی، کار تحقیقات حقوقی را برای رسیدگی قضایی بسیار راحت کرده است.

بنابراین، این طول دادن بی‏منطق، حاکی از یک اراده‏ی پنهان است برای این‏که پرونده‌ی یاد شده اصلاً پیش نرود. چون تحقیقات مقدماتی همان قدم اول است. این‏که در قدم اول، هیچ قدم دیگری برداشته نشده، مقداری عجیب، غیرمعمول و غیرمنطقی است.

 

شما پرونده‏ی کهریزک را پرونده‏ای با ابعاد ملی و بسیار مهم توصیف کردید. تفاوت رسیدگی به پرونده‏ی کهریزک و پرونده‏های دیگر را در چه می‏بینید؟

 

در کل، یک نگاه کلی به روند رسیدگی در قوه‏ی قضاییه، خصوصاً در پرونده‏های سیاسی، از جمله پرونده‏ی کهریزک که یک پرونده‏ی ملی است که وجدان عمومی را جریحه‏‏دار کرده، حاکی از وجود نوعی تبعیض فاحش در برخورد قوه‏ی قضاییه با اتهام‌ها و جرایم افراد مختلف است.

رسیدگی به پرونده‏ها، در سیستم قضایی ایران، خصوصاً در پرونده‏های سیاسی و پرونده‏های مهمی مانند پرونده‏ی کهریزک، پرونده‏ی مفاسد اقتصادی آقای رحیمی و سایر موارد، اصلاً یکسان نیست. در حال حاضر در پرونده‏ی کهریزک، بعد از یک سال و نیم، آقای دادستان می‏گویند که متهم اصلی آن هنوز معلوم نیست و آقای مرتضوی، به عنوان متهم اصلی، بدون هیچ کیفرخواستی دارد آزادانه زندگی می‏کند و پست رسمی حکومتی دارد.

از سوی دیگر، می‏بینیم برای متهمین ساده، دانشجویان، فعالین مدنی، افرادی که فقط با شعار سکوت و بدون نقض هیچ مقرره‏ی قانونی به خیابان آمده و دستگیر شده‏اند، سنگین‏ترین نوع قرار در حقوق که قرار بازداشت موقت است، صادر می‏شود و بعد برای چند روز آزادی، برای آنها قرارهای چندصد میلیونی (یا وثیقه، یا باید یک نفر کفالت کند و یا هردو)‏ صادر می‏شود. یعنی اصلاً تناسبی بین برخورد قوه‏ی قضاییه با اتهامات افراد مختلف وجود ندارد. تازه اگر فعالیت مدنی و تظاهرات مسالمت‏آمیز را نوعی اتهام درنظر بگیریم که به موجب قوانین ایران نیست.

هنوز ابعاد جرم فردی که متهم به قتل، متهم به آمریت در شکنجه و به گفته‏ی آقای کروبی و بقیه تجاوز است، مشخص نیست و ایشان آزادنه ادامه‏ی زندگی می‏دهد و پست‏اش را دارد و بقیه‏، دانشجویان ساده، جوان‏های بی‌گناه در نوبت محاکمه هستند.

چگونه است که مرحله‏ی تحقیقات مقدماتی در مورد آقای مرتضوی یک‌سال و نیم طول می‏کشد و برای بقیه بعد از‏ یک‌ماه، دوماه، تند و تند دادگاه تشکیل می‏شود، اتهام‏‌ها صادر می‏شود و احکام سنگین صادر و اجرا می‏شود. چرا این دو با همدیگر تناسب ندارند؟

مدت‌هاست یک رویه‏ی بسیار ناصواب و غیر عادلانه‏ در سیستم قضایی ایران وجود دارد و به نظر من، الان به حد اعلا و اوج خود رسیده است.

Share this
Share/Save/Bookmark

ارسال کردن دیدگاه جدید

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.

نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.

لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.

کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و
منتشر نخواهد شد.

 

لینک به ادیتور زمانه:         

برای عبور از سد فیلترینگ

پرونده ۱۳۹۱ / چشم‌انداز ۱۳۹۲

مشخصات تازه دریافت برنامه های رادیو زمانه  از ماهواره:

ماهواره  :Eutelsat

هفت درجه شرقی

پولاریزاسیون افقی 

سیمبول ریت ۲۲

فرکانس ۱۰۷۲۱مگاهرتز

همیاران ما