خانه | جامعه | هفت کوچه

آمار فعالیت کاربران فیس‌بوک در سال ۲۰۱۱

سه شنبه, 1390-09-29 15:51
نسخه قابل چاپنسخه قابل چاپ
سارا روشن

سارا روشن ـ آیا شما جزو کاربران فیس‌بوک هستید؟ چندتا دوست در این شبکه اجتماعی دارید؟ چه مطالبی را با دوستان‌تان به اشتراک می‌گذارید؟ آیا می‌دانستند که بیش از ۸۵ درصد ارتباطات کاربران در فیس‌بوک با کاربرانی از کشور محل سکونت خودشان است و تقریباً از رده سنی خود آن‌ها؟ آیا فیس‌بوک برای شما به غیر از این که راهی برای ارتباط با دوستان و همچنین به اشتراک گذاشتن مقاله‌های‌تان باز کرده، منفعت دیگری هم داشته است؟

 
نام این شبکه اجتماعی مجازی بعد از شروع ناآرامی‌ها در شمال آفریقا و خاورمیانه، نه تنها بین کاربران فیس‌بوک بلکه بین تحلیل‌گران رسانه‌ای و سیاسی نیز بسیار بیش از پیش رد و بدل شده است. استفاده از فیس‌بوک به عنوان یکی از عوامل موثر در برنامه‌ریزی اعتراض‌های اجتماعی و جهانی شدن آنها شناخته می‌شود، ولی جالب است که در فهرست ۱۰ موضوعی که کاربران فیس‌بوک در سال ۲۰۱۱ بیش از سایر خبرها نوشته‌اند‌ و به اشتراک گذاشته‌اند، خبری از بهار عربی و ناآرامی‌های مردم این منطقه نیست.
 
خبر مرگ اسامه بن لادن، اولین خبر است. فهرست ادامه پیدا می‌کند با خبر یک مسابقه بیس‌بال، بی‌گناه شناخته شدن یک زن در آمریکا، چارلی شین (بازیگر آمریکایی)، مرگ استیو جابز (بنیانگذار شرکت اپل مکینتاش)، عروسی شاهزاده ویلیام و کیت در انگلستان، خودکشی امی واینهاوس (خواننده معروف)، یک بازی کامپیوتری آنلاین و در مقام نهم حمله نظامی به لیبی.
 
تئوری ارتباطات
 
شرکت فیس‌بوک علاوه بر این آمار با همکاری دانشگاه شهر میلان ایتالیا تحقیق بسیار جامع‌تری در مورد شبکه‌های اجتماعی مجازی منتشر کرده است. در این تحقیقات اطلاعات ۷۲۱ میلیون کاربر فیس‌بوک یعنی تقریبا بیش از ۱۰ درصد جمعیت کره زمین دسته‌بندی شده است.
 
فیس‌بوک با آمار سال ۲۰۱۰ و ۲۰۱۱ نشان داده است که بین کاربران فیس‌بوک در سال ۲۰۱۰، پنج و دو دهم نفر و در سال ۲۰۱۱ چهار و هفت دهم نفر فاصله وجود دارد. یک تئوری ارتباطات می‌گوید که مردم کره زمین به‌طور متوسط با شش نفر به هم متصل هستند. یعنی بین شما و هر فرد دیگر روی این کره زمین به‌طور متوسط شش نفر هستند که شما را به‌طور شخصی به آن فرد وصل می‌کند. این تئوری در سال ۱۹۲۹ در یک داستان از نویسنده مجارستانی به نام فریگیش کورنتی (Frigyes Karinthy) مطرح شد و در سال‌های ۱۹۶۰ با تحقیق استنلی می‌لگرم (Stanley Milgram) محبوب شد.
 
فیس‌بوک معتقد است با گسترش شبکه‌های اجتماعی فاصله بین افراد کره زمین کمتر و کمتر هم خواهد شد.
 
پیدا کردن کار با فیس‌بوک
 
در آمار فیس‌بوک آمده است که بیش از ۱۶ درصد از کسانی که در سال ۲۰۱۱ به دنبال کار بودند از طریق شبکه‌های اجتماعی کار پیدا کرده‌اند. این نسبت به سال ۲۰۱۰ چهار درصد بیشتر شده است.
 
نهنفر از ۱۰ نفری که به دنبال کار می‌گردد، کاربر یکی از شبکه‌های اجتماعی است و ۸۵ درصد آن‌ها از فیس‌بوک، ۳۹ درصد از توییتر و ۳۵ درصد از لینکدین برای پیدا کردن کار استفاده می‌کنند.
 
روان‌شناسی یادداشت‌های فیس‌بوکی
 
در تحقیقات فیس‌بوک با همکاری دانشگاه میلان درباره شخصیت کاربران هم نکات جالبی آمده است. به طور مثال اینکه: کاربران جوان بیشتر در مورد احساسات منفی و عصبانیت حرف می‌زنند و بیشتر قسم می‌خورند. جوانان بیشتر کلمات "من" و "خودم" را استفاده می‌کنند. در حالیکه که کاربران مسن‌تر، مطالبی طولانی‌‌تر و بیشتر درباره دیگران به خصوص خانواده می‌نویسند.
 
حتی بین کاربرانی که تعداد دوستان بیشتری دارند با کاربرانی که تعداد دوستان‌شان کمتر است هم تفاوت‌هایی وجود دارد. کاربرانی که شمار دوستان‌شان بیشتر است، درباره شما و تو حرف می‌زنند. آن‌ها یادداشت‌های طولانی‌تری می‌نویسند و موضوع آنها نیز بیشتر در مورد موزیک و ورزش است. آن‌ها کمتر در مورد خانواده و احساسات‌شان می‌نویسند و جالب‌تر اینکه کمتر فعل‌های گذشته استفاده می‌کنند و بیشتر در مورد حال حاضر و آینده حرف می‌زنند.
 
در آمار فیس‌بوک آمده است: یادداشت‌هایی با موضوع و کلمات مثبت و تشویق‌کننده، بیشتر علامت تائید (لایک) می‌گیرند ولی یادداشت‌های ناامیدکننده و منفی بیشتر نظر می‌گیرند.
Share this
Share/Save/Bookmark

ارسال کردن دیدگاه جدید

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.

نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.

لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.

کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و
منتشر نخواهد شد.

 

لینک به ادیتور زمانه:         

برای عبور از سد فیلترینگ

پرونده ۱۳۹۱ / چشم‌انداز ۱۳۹۲

مشخصات تازه دریافت برنامه های رادیو زمانه  از ماهواره:

ماهواره  :Eutelsat

هفت درجه شرقی

پولاریزاسیون افقی 

سیمبول ریت ۲۲

فرکانس ۱۰۷۲۱مگاهرتز

همیاران ما