خانه | دانش و فن‌آوری

ایستگاه فضایی را با خیال راحت تماشا کنید

پنجشنبه, 1391-08-18 19:27
نسخه قابل چاپنسخه قابل چاپ
Science Daily ساینس دیلی
برگردان: 
احسان سنایی

ساینس دیلی - سازمان فضایی آمریکا (ناسا)، در دوازدهمین سالگرد اقامت پیوسته انسان در ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS)، سرویس اینترنتی جدیدی را معرفی کرده که به شما امکان می‌دهد این آزمایشگاه پیشرفته فضایی را به‌هنگام عبورش از فراز آسمان شهرتان، با چشم غیرمسلح به تماشا بنشینید. سرویس «Spot the Station»، چند ساعتی قبل از گذر ایستگاه، به مشترکین‌اش از طریق ایمیل یا پیام کوتاه اطلاع می‌دهد.

 

ویلیام گرستن‌مایر (William Gerstenmaier)، معاون اکتشافات و عملیات انسانی ناسا، می‌گوید: "واقعاً تجربه نابی‌ست که ایستگاه فضایی را حین گذر از بالای سرت ببینی و این را هم بدانی که انسان‌ها چنین تأسیساتی را در مدار زمین مستقر کرده‌اند که تقریباً هر کسی در وقت مناسبت به آسمان بنگرد، آن را خواهد دید. ما در این ایستگاه، به اموری مشغولیم که به کیفیت زندگی بر زمین ارتقا می‌بخشد و راه سفر به فضای دوردست را هموارتر می‌کند".

 

نوردهی نسبتاً بلند از گذر ایستگاه فضایی بین‌المللی از مقابل هلال ماه. در اینجا می‌توان به درخشندگی نسبتاً زیاد ایستگاه پی برد 

هروقت ایستگاه فضایی قابل رؤیت باشد (که عموماً حوالی طلوع، یا غروب آفتاب است)، رکورد دومین جرم درخشان آسمان شب را بعد از ماه از آن خود می‌کند. در یک شب صاف، ایستگاه را می‌شود همچون نقطه‌ای متحرک و غیرچشمک‌زن در آسمان دید که درخشندگی و ابعادش تقریباً با سیاره زهره برابر است. کاربران سرویس  Spot the Station می‌توانند اطلاعات گذر را به‌هنگام طلوع، غروب و یا هر دو زمان، دریافت کنند. البته نور درخشانی که به‌هنگام گذر می‌بینید، هیچ ارتباطی به تأسیسات نوری ایستگاه ندارد و صرفاً بازتاب نور خورشید از پنل‌های خورشیدی غول‌آسای مستقر بر آن است.

 

مدار ایستگاه فضایی بین‌المللی، بر فراز سکونت‌گاه تقریباً ۹۰ درصد جمعیت زمین می‌گذرد و این سرویس هم طوری طراحی شده تا فقط بهترین اوقات گذر را، که طی‌شان مدار ایستگاه ارتفاع قابل توجهی دارد و پشت درختان و ساختمان‌ها و دیگر اشیای پراکنده در افق پنهان نخواهد شد، به اطلاع کاربران برساند. مرکز فضایی جانسون ناسا، داده‌های رصدی ایستگاه را هفته‌ای چندبار برای بالغ بر ۴۶۰۰ نقطه در زمین حساب می‌کند، که همگی‌شان از طریق سرویس Spot the Station قابل دسترسی‌اند.

 

دوم نوامبر امسال، دوازدهمین سالگرد اقامت پیوسته انسان در ایستگاه فضایی بین‌المللی بود. برای عضویت در سرویس Spot the Station، به این وب‌سایت مراجعه کنید.

 

منبع: Science Daily

 

توضیح تصویر:

 

۱- ایستگاه فضایی بین‌المللی از دید فضانوردان شاتل فضایی آتلانتیس در ماه می 2010 / منبع: ناسا

۲- نوردهی نسبتاً بلند از گذر ایستگاه فضایی بین‌المللی از مقابل هلال ماه. در اینجا می‌توان به درخشندگی نسبتاً زیاد ایستگاه پی برد / عکس از Andy Strappazzon

Share this
Share/Save/Bookmark

ارسال کردن دیدگاه جدید

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.

نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.

لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.

کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و
منتشر نخواهد شد.

 

لینک به ادیتور زمانه:         

برای عبور از سد فیلترینگ

پرونده ۱۳۹۱ / چشم‌انداز ۱۳۹۲

مشخصات تازه دریافت برنامه های رادیو زمانه  از ماهواره:

ماهواره  :Eutelsat

هفت درجه شرقی

پولاریزاسیون افقی 

سیمبول ریت ۲۲

فرکانس ۱۰۷۲۱مگاهرتز

همیاران ما