خانه | دانش و فن‌آوری

باکتری‌های طلاساز: پلی میان علم و هنر

پنجشنبه, 1391-07-13 06:17
نسخه قابل چاپنسخه قابل چاپ
Science Daily ساینس دیلی
برگردان: 
احسان سنایی

ساینس دیلی - این روزها که قیمت طلا سر به آسمان گذاشته، پژوهشگران دانشگاه میشیگان هم متوجه شده‌اند اگر توانایی منحصربفرد نوعی باکتری در مقابله با مقادیر چشمگیر برخی سموم طبیعی نبود، امکان پیدایش طلای ۲۴ عیار هم فراهم نمی‌شد.

 

کاظم کاشفی، استادیار میکروبیولوژی و ژنتیک مولکولی دانشگاه میشیگان می‌گوید: "آنچه می‌کنیم، نوعی کیمیاگری میکروبی‌ست – یعنی تبدیل یک چیز بی‌ارزش، به فلزی سخت و نفیس و گرانبها: به طلا". او به اتفاق آدام براون (Adam Brown)، استادیار هنر و ارتباطات الکترونیک بینارسانه‌ای از همین دانشگاه، موفق به کشف گونه‌ای باکتری، تحت عنوان «کوپریوادیوس متالیدوران‌« شده‌اند که می‌تواند در محیط اشباع از کلرید طلا – یا همان طلای مذاب، که یک ترکیب طبیعی، اما سمی‌ست – رشد و نمو داشته باشد.

 

«شاهکار فلزدوستان»، عنوانی‌ بود که این پژوهشگران به آزمایشات هنری خود داده بودند― تلفیقی از بیوتکنولوژی، هنر، و کیمیاگری، با هدف تبدیل طلای مذاب به طلای ۲۴ عیار. آن‌ها متوجه شده‌اند که قدرت این باکتری‌ها، در مقایسه با نمونه‌هایی که قبلاً توسط دانشمندان به‌همین‌منظور معرفی شده بودند، اقلاً بیست و پنج بار بیشتر است. این تحقیقات هنری، مبتنی بر آزمایشگاه سیاری بود که سخت‌افزارهای آن با طلای ۲۴ عیار اندود شده بودند و به اتفاق یک بیورآکتور شیشه‌ای حاوی این باکتری‌ها، عملیات طلاسازی را در حضور بینندگان به نمایش می‌گذاشت.

 

کاظم کاشفی: "آنچه می‌کنیم، نوعی کیمیاگری میکروبی‌ست – یعنی تبدیل یک چیز بی‌ارزش، به فلزی سخت و نفیس و گرانبها: به طلا".

براون و کاشفی، به تقلید از وقایعی که به‌ اعتقاد خودشان در طبیعت اتفاق می‌افتد، این باکتری‌ها را با مقادیر قابل توجهی کلرید طلا تغذیه کردند. ظرف مدت تنها یک هفته هم این موجودات، سموم پیش رو‌ی‌شان را دگرگون کرده، و تکه طلایی به‌وجود آوردند. به‌گفته براون، آزمایش «شاهکار فلزدوستان»، از یک سامانه زیستی به‌عنوان وسیله‌ای برای کاوش‌های هنری بهره می‌جوید.

 

این کار هنری، شامل مجموعه‌ تصاویری‌ می‌شد که توسط یک میکروسکوپ پویشگر الکترونی تهیه می‌شدند. براون، به کمک شیوه‌های سنتی تذهیب، ورقه‌ای نازک از طلای ۲۴ عیار را به قسمت‌هایی از این تصاویر که شامل نهشته‌های تازه از جنس طلای باکتریایی می‌شدند، می‌چسباند؛ به‌طوریکه سهم هر تصویر، بخشی از همان طلای تولیدی توسط همین بیورآکتور می‌شد. او می‌گوید: "این نوعی کیمیاگری نوین است. تمام قطعات و جزئیات این پروژه، محصول تلفیق میکروبیولوژی مدرن و کیمیاگری‌ست. علم، همیشه درصدد ارائه توضیحی برای جهان پدیدارهاست. من هم به‌عنوان یک هنرمند، درصدد خلق یک پدیدارم. هنر، این قابلیت را دارد که به تحقیقات علمی وسعت ببخشد".

 

براون اعتقاد دارد که تکرار چنین آزمایشی در مقیاس وسیع، می‌تواند امر به‌صرفه‌ای باشد. اما موفقیت این پژوهشگران در خلق طلا هم موجب طرح سؤالاتی راجع به بازخوردهای اقتصادی، زیست‌محیطی و حتی طمع‌ورزانه‌ای شده که اکثراً بر اخلاقیات مرتبط به علم و مهندسی طبیعت متکی ا‌ست.

 

آزمایش «شاهکار فلزدوستان»، در مسابقه اخیر هنرهای سایبری اتریش، تحت عنوان Prix Ars Electronica نیز، که تا هفتم اکتبر همچنان ادامه دارد، نمایش داده شد و از آن تقدیر به عمل آمد. به‌گفته براون، Prix Ars Electronica، از جمله برجسته‌ترین جوایزی‌ست که به دستاوردهای خلاقانه و پیشگامانه حوزه هنرهای دیجیتال و رسانه‌های پیوستاری تعلق می‌گیرد. او می‌افزاید: "هنر، امکان واکاوی و پرسش از نحوه تأثیر علم بر جهان را دارد و «شاهکار فلزدوستان»، در عین حالی که مستقیماً از گفتمان علمی بهره می‌جوید، در تلاش برای بسط و شکل‌بخشی به علم زیست‌شناسی، در قلمرو عصر پسازیست‌شناختی امروز هم هست".

 

منبع: Science Daily

 

در همین زمینه:

طلاهای زمین از کجا آمده‌اند؟

فلزات سنگین، حیات را پیچیده‌تر کردند

 

توضیح تصویر:

تصویر نمای نزدیک از یک بیورآکتور متحوی باکتری‌های طلاساز / عکس از G.L. Kohuth

Share this
Share/Save/Bookmark

فکر کنم در ترجمه عیار رو با قیراط اشتباه گرفتید. قیراط واحد وزن است و نه درجه خلوص طلا

آقای سنایی عزیز
مقالات روانکاوی هم ترجمه کنید

مهمترین سئوال اینه که مشکل شرعی نداره ؟ آیا شرعی هست !!؟؟ نکنه مرتکب گناه بشیم بریم جهنم

*** من که هر چی خوندم نفهمیدم چی شد ؟ طلای 24 عیار رو قبلا نمیشد بسازی ؟ الان فقط به کمک میکرب میشه ساخت ؟ اگه شمش مذاب طلا داریم پس چرا تو متن نوشته تولید طلا از ماده بی ارزش ؟ خوب همون شمش رو بذارن سرد بشه تا تبدیل به طلا بشه :دی بعد کدوم میکربه که می تونه تو دمای شمش مذاب طلا زندگی کنه ؟ بعد در ادامه متن بی ربط تر میشه . تمام این مسائل چه ارتباطی به تذهیب پیدا می کنن ؟ ***

وا؟ خب کاربر مهمان جان طلا با عیار ۱۸(تو بگو اصلا عیار ۱۰) را مذاب می کنند، این یارو باکتری فلان هم می تونه در طلای مذاب زندگی کنه و بعد کلرید طلا که همان طلای مذاب است را یک بلایی سرش می آره و عیارش رو می بره بالا. کیمیاگری اش در بالابردن عیار طلاست نه ایجاد طلا از مس.

چگونه این باکتری به وجود امدکاش 1 عدد از ان هارا داشتم

ارسال کردن دیدگاه جدید

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.

نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.

لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.

کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و
منتشر نخواهد شد.

 

لینک به ادیتور زمانه:         

برای عبور از سد فیلترینگ

پرونده ۱۳۹۱ / چشم‌انداز ۱۳۹۲

مشخصات تازه دریافت برنامه های رادیو زمانه  از ماهواره:

ماهواره  :Eutelsat

هفت درجه شرقی

پولاریزاسیون افقی 

سیمبول ریت ۲۲

فرکانس ۱۰۷۲۱مگاهرتز

همیاران ما