خانه | گوی‌سياست

راه‌کار تازه دولت در شرایط تحریم؛ پیش فروش نفت به شهروندان

چهارشنبه, 1391-09-22 19:21
نسخه قابل چاپنسخه قابل چاپ
حمید مافی

حمید مافی - هنوز دور تازه تحریم‌های امریکا و اتحادیه اروپا علیه ایران به اجرا گذاشته نشده که منابع خبری از کاهش دوباره صادرات نفتی ایران در ماه میلادی گذشته خبر می‌دهند. بر اساس گزارش رویترز صادرات نفت خام ایران که در ماه نوامبر ۲۰۱۲ به یک میلیون و ۸۰ هزار بشکه در روز رسیده، در ماه دسامبر به ۸۳۴ هزار بشکه در روز سقوط خواهد کرد.

 

در همین حال سریلانکا به عنوان یکی از مشتریان نفتی ایران اعلام کرده است که واردات نفت از این کشور را متوقف خواهد کرد. کره جنوبی هم یک بار دیگر واردات نفت از ایران را ۲۰ درصد دیگر کاهش داده است.

 

کاهش صادرات نفت ایران در ماه‌های گذشته، دولت را با بحران منابع ارزی روبرو کرده است. از همین رو دولت و مجلس تلاش کرده‌اند که راه‌کارهایی را برای مقابله با کاهش صادرات نفتی بیابند. پیش از این نمایندگان مجلس در طرحی پیشنهاد کرده بودند که دولت در سال آینده صادرات نفتی را به میزان یک سوم کاهش دهد. همچنین وزیر نفت اعلام کرده است که ایران از فرصت تحریم‌ها برای بازسازی میدان‌های نفتی و ذخیره سازی نفت استفاده خواهد کرد.

 

اما آن‌چه که تا به حال مجلس و دولت همراه با یکدیگر انجام داده‌اند، تنها اقدام‌هایی واکنشی در مقابل تحریم‌ها بوده و دستاوردی به همراه نداشته است. چرا که دولت به درآمدهای نفتی وابسته است و برای جبران کسری ناشی از کاهش صادرات نفتی منبع درآمدی دیگری تعریف نکرده است.

 

فروش نفت به شهروندان

 

حال اما وزارت نفت ایران، یک سال پس از ای‌نکه وعده فروش نفت به شهروندان را داد، اعلام کرده است که اوراق سلف خرید نفت را عرضه می‌کند. دولت پیش از این اعلام کرده بود که به منظور جبران بخشی از کسری ناشی از کاهش صادرات نفتی، طرح پیش فروش نفت به مردم را در دستور کار قرار خواهد داد.

 

بر اساس طرح اعلام شده از سوی وزارت نفت، عرضه نفت خام به مردم با سود حداقل ۳۰ درصدی در معاملات دلاری و سود ۸۰ درصدی در معاملات ریالی انجام می‌شود. در صورتی که میانگین قیمت نفت خام در بورس عمان و دبی در سررسید کمتر از ۱۳۰ دلار باشد، سرمایه‌گذاران می‌توانند نسبت به فروش نفت خام خود به قیمت  ۱۳۰ دلار به شرکت ملی نفت ایران اقدام کنند.

شرکت ملی نفت ایران، جزئیات این طرح را اعلام کرده است. بر اساس طرح اعلام شده از سوی وزارت نفت، عرضه نفت خام به مردم با سود حداقل ۳۰ درصدی در معاملات دلاری و سود ۸۰ درصدی در معاملات ریالی انجام می‌شود. در صورتی که میانگین قیمت نفت خام در بورس عمان و دبی در سررسید کمتر از ۱۳۰ دلار باشد، سرمایه‌گذاران می‌توانند نسبت به فروش نفت خام خود به قیمت ۱۳۰ دلار به شرکت ملی نفت ایران اقدام کنند.

 

آن‌گونه که شرکت ملی نفت ایران اعلام کرده است، شرکت تامین سرمایه امید و بانک سپه به عنوان کارگزار اصلی فروش اوراق سلف نفتی این طرح را به اجرا می‌گذارند و شهروندان از دی ماه می‌توانند برای خرید این اوراق اقدام کنند. در وب‌سایت شرکت تامین سرمایه امید آمده که این شرکت نیز از مجموعه شرکت‌های نزدیک به بانک سپه ایران به شمار می‌رود.

 

وزارت نفت اعلام کرده است که اوراق فروش نفت به شهروندان سه ساله بوده و قیمت نفت در سال سررسید، حداقل ۱۳۰ دلار و حداکثر ۱۶۰ خواهد بود. حجم اولیه عرضه نفت در این طرح ملی به میزان یک میلیون بشکه و حداکثر تا سقف ۵ میلیون بشکه نفت خام به ارزش ۵۰۰ میلیون دلار در نظر گرفته شده که 

به‌صورت ریالی و ارزی (بر مبنای واحد پولی دلار) عرضه خواهد شد.

 

دولت به دنبال نقدینگی سرگردان

 

دولت با این طرح به دنبال جذب نقدینگی سرگردان در بازار پول کشور است. بر اساس اعلام رئیس کل بانک مرکزی ۸ تا ۱۲ میلیارد دلار از نقدینگی ارزی کشور در اختیار شهروندان قرار دارد که آن را در جایی سرمایه‌گذاری یا سپرده‌گذاری نکرده‌اند. همچنین میزان نقدینگی ریالی در کشور تا تابستان امسال ۳۷۶ هزار میلیارد تومان گزارش شده است.

 

از سوی دیگر دولت با کسری بودجه روبرو است. خبرگزاری مهر از کسری بودجه ۱۷۳ هزار میلیارد ریالی دولت در پنج ماه نخست امسال خبر داده است. آن گونه که نمایندگان مجلس اعلام کرده‌اند؛ بخش عمده‌ای از این کسری در بودجه ناشی از عدم تحقق درآمدهای پیش‌بینی شده برای دولت است.

 

دولت با این طرح به دنبال جذب نقدینگی سرگردان در بازار پول کشور است. بر اساس اعلام رئیس کل بانک مرکزی ۸ تا ۱۲ میلیارد دلار از نقدینگی ارزی کشور در اختیار شهروندان قرار دارد که آن را در جایی سرمایه‌گذاری یا سپرده‌گذاری نکرده‌اند. همچنین میزان نقدینگی ریالی در کشور تا تابستان امسال ۳۷۶ هزار میلیارد تومان گزارش شده است.

بر اساس گزارشی که روزنامه جمهوری اسلامی منتشر کرده است؛ از مجموع ۱۴۴ هزار میلیارد تومان درآمد پیش‌بینی شده در قانون بودجه، حدود ۹۰ هزار میلیارد تومان محقق می‌شود که معنای آن کسری حدود ۵۵ هزار میلیارد تومانی در درآمدهای دولت خواهد بود.

 

در سال‌های گذشته، دولت برای جبران کسری بودجه به افزایش نقدینگی در جامعه دامن زده و همچنین به دست‌کاری بازار ارز و برداشت غیرقانونی از منابع تعریف نشده در قانون بودجه و فروش اموال دولتی روی آورده است. اقداماتی که اگرچه با واکنش نمایندگان مجلس و نهادهای نظارتی روبرو شده، اما هیچ‌گاه دولت را از ادامه این اقدامات غیر قانونی باز نداشته است.

 

نمایندگان مجلس سرانجام ماه گذشته قانونی را تصویب کردند که بر اساس آن، دولت برای پرداخت یارانه‌های نقدی حق برداشت از منابع درآمدی نفتی را ندارد. محدودیت‌های اعمال شده از سوی نهادهای نظارتی برای دولت، سرانجام دولت را ناچار کرده است به دنبال جذب نقدینگی برود که خود به بازار پولی کشور سر ریز کرده است.

 

طرح فروش اوراق سلف نفتی از سوی دولت هم به همین منظور صورت گرفته تا شاید امکان جذب بخشی از نقدینگی سرگردان در بازار پولی کشور را فراهم آورد. اما واقعیت این است که دولت در سال‌های گذشته فضای سرمایه‌گذاری در کشور را ناامن کرده و افزایش بحران و تنش در روابط بین‌المللی ایران نیز به تداوم ناامنی موجود در بازار سرمایه ایران دامن می‌زند.

 

در چنین شرایطی که شهروندان تلاش می‌کنند تا دارایی‌های خود را به منابع سرمایه‌ای قابل اعتمادی همچون ارزهای خارجی و طلا تبدیل کنند، طرح تازه دولت برای فروش اوراق سلف نفتی نیز نمی‌تواند گره از مشکل کسری بودجه دولت بگشاید و نقدینگی سرگردان در بازار را جذب کند.

Share this
Share/Save/Bookmark

مسلما فروش نفت بصورت سلف برای پر کردن کسری بودجه نیست زیرا حد اکتر این اوراق 500 ملیون دلار تعیین شده است که در مقایسه با کسری بودجه54 هزار ملیارد تومانی نقشی در خور اهمیت ندارد و ازان گذشته اوراق فیوچر در اختیار شرکت و یا وزارت نفت خواهد بود و از چهار چوب بودجه خارج است .
از یکسال پیش برای دور زدن تحریمها با عنوان کردن ورود بخش خصوصی سعی شده بود که نفت را با تخفیفهای غیر معمول بصورت اسپات یا تک محموله ای وارد بازارهای اسیا و افریقا کنند تاسیس بورس نفت هم از همین ابشخور مایه میگرفت که نتیجه درخشانی ازان عاید نشده است.
روز شنبه اتاق مبادلات ارزی اعلام کرد که طی 60 روز گذشته معادل 2 ملیارد و 600 ملیون دلار ارز در اختیار وارد کنندگان قرار داده است واین رقم نمایانگر این حقیقت است که رقم 5ملیارد واردات ماهانه که در سال 90 و سال 89 شاهد ان بوده ایم هم اکنون به یک ملیارد و 300 ملیون دلار کاهش یافته وتقریبا کمتر از یک سوم شده است.
درهمین رابطه صادرات پترو شیمی نیز که قبلا رقم 8 ملیارد دلاری را شامل میشد بدلیل بنزین سازی دیگر از اقلام صادراتی نیست ولی میعانات نفتی و گازی همچنان صادر میشود.
مشخصا دولت بودجه عمرانی را که 39 هزار ملیارد تومان بوده است نپرداخته و 29 هزار ملیارد تومان از این بودجه رادر خدمت هزینه های جاری گرفته که سرو صدای ان در مجلس شنیده میشود .
هم اکنون اشکار شده است که در پرداخت یارانه هادولت 19000 ملیارد تومان کسری دارد و ازان گذشته 30 درصد قبوض برق و گاز توسط مردم پرداخت نشده و مامورین از ترس واکنش عمومی اقدام به قطعی نکرده اند (میگویند برق و گاز امام است) .
صندوق بین المللی پول صادرات نفت امسال ایران را 40 ملیارد دلار اعلام کرده است که نصف درامد سال گذشته است .در شرایط کنونی مجلس ساز خودش را میزند و دولت هم بیخیال برنامه های انتخاباتی را دنبال میکند و کمتر لایحه بمجلس میفرستد و لایحه جای خودش را به طرح داده است و نتیجتا 40 در صداز قوانین توسط رئیس جمهور ابلاغ نمیشود ومملکت نه تنها تورم پولی دارد که تورم قانونی هم پیدا کرده است .
شرکت نفت مشخص نکرده است که نفت استخراجی را در کجا سیلو میکند چون مخاذن همه پر شده و و48 نفتکش ملکی و اجاره ای نیز مملو از نفت شده و جدیدا 10 نفتکش دیگر با ظرفیت مجموعا 2ملیون تن اجاره کرده اند که بصورت مخاذن روی اب عمل کند .
روزگار نفت ایران خوب نیست وتلاشی هم که در پارس جنوبی میشود نتیجه درخشانی ندارد زیرا با اینکه احمدی نژاد اعلام کرد که صادرات گاز به پاکستان بطور جدی دنبال میشود و از 1300 کیلومتر لوله گاز به مرز پاکستان 800 کیلومتر اجرائی شده و در زمان تعیین شده لوله کشی تامرز باتمام خواهد رسید ولی طرف پاکستانی اقدامی نکرده ومعلوم نیست سرانجام این سرمایه گذاری به کجا ختم خواهد شد و شنیده شده که همین هفته سفیر امریکا در پاکستان این کشور را از خرید گاز ایران برحذر داشته است و قول همکاری دولت امریکا را داده است و لغور سفر زرداری رئیس جمهور پاکستان به تهران در همین راستا تعریف میشود.
رئیس جمهور دارد جهان را مدیریت میکند ولی در غزه از نماینده ایران خبری نیست و صلح و صفای پاکستان و افغانستان نیز در انکارا مورد مذاکره قرار میگیرد.

این قیمت 130 تا 160 دلاری رو از کجاشون درآوردند؟ سه سال دیگه اگر این قیمت نشد دولت مابه تفاوتش رو از کجا میاره؟ لابد دوباره از این کاغذ های سهام فلان و بهمان چاپ میکنه... یعنی دور باطل دیگه نه؟

مگر اقای احمدی نژاد نگفتند که پول نفت را بر سر سفره مردم می آورند!؟ خوب حالا خودِ نفت را به مردم میدهد. به هرنفر یکی دو بشکه نفت در ماه میدهند. هرکس خودش میداند چگونه انرا به مصرف برساند. شاید هم مردم بایستی نفت را روی نان بمالند و بخورند.

ده هزار میلیارد تومان بودجه درمانی ایران گم شده است !!
در جلسه‌ی علنی روز سه شنبه ۲۸ آذر مجلس شورای سالامی درباره‌ی ناپدید شدن ۱۰ هزار و ۵۰۰ ملیارد تومان بودجه درمانی ایران بحث شد. بررسی این موضوع در دستور کار کمیسیون بهداشت و درمان قرار گرفته است.
در متن گزارش کمسیون بهداشت مجلس از "وضعیت بحرانی حوزه سلامت" کشورصحبت می‌شود. ده هزار و پانصد میلیارد تومان از بودجه‌ی بیمارستان‌های دولتی تاکنون پرداخت نشده است. حسینعلی شهریاری نماینده‌ی زاهدان و رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس از عدم اختصاص درآمدهای ناشی از هدفمندسازی یارانه‌ها به حوزه سلامت و عدم اختصاص ارز مرجع به واردات دارو و تجهیزات پزشکی انتقاد کرده است.
در متن گزارش کمسیون بهداشت و درمان صریحا از واگذاری بودجه‌ی درمان به وزارت راه و شهرسازی صحبت می‌شود!!

ارسال کردن دیدگاه جدید

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.

نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.

لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.

کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و
منتشر نخواهد شد.

 

لینک به ادیتور زمانه:         

برای عبور از سد فیلترینگ

پرونده ۱۳۹۱ / چشم‌انداز ۱۳۹۲

مشخصات تازه دریافت برنامه های رادیو زمانه  از ماهواره:

ماهواره  :Eutelsat

هفت درجه شرقی

پولاریزاسیون افقی 

سیمبول ریت ۲۲

فرکانس ۱۰۷۲۱مگاهرتز

همیاران ما