خانه | گوی‌سياست

کنفرانس‌ غیرمتعهدها و خیال‌بافی‌های اقتصادی حکومت ایران

یکشنبه, 1391-06-12 00:06
نسخه قابل چاپنسخه قابل چاپ
حمید مافی

حمید مافی – دولت ایران امیدوار بود با میزبانی کنفرانس کشورهای جنبش غیر متعهد‌ها، راهی برای خروج از انزوا پیدا کند و جایگزینی برای بازارهای نفتی از دست رفته‌اش پیدا کند. همین نگاه بود که وزیر نفت را بر آن داشت تا از رایزنی‌های گسترده در حاشیه نشست تهران برای فروش نفت خبر بدهد و مدیر امور بین الملل وزارت نفت شرایط خاص برای مشتریان جدید نفتی ایران را بازگو کند.

آن گونه که محمد علی خطیبی گفته است: شرکت‌های داخلی ایران پوشش بیمه‌ای نفتکش‌های ایرانی را عهده دار می‌شوند. پیش از این هم خبرگزاری‌های بین المللی از تخفیف ویژه ایران به مشتریان نفتی خبر داده بودند، راهکاری که ایران برای عقب نماندن از رقبای منطقه‌ای خود، به ویژه عربستان و کویت به کار گرفته است.

 

در همین رابطه، یک عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس نیز اعلام کرده بود که ایران ۶۰ میلیارد دلار معاهده اقتصادی را برای امضا در حاشیه نشست تهران آماده کرده است، تفاهم نامه‌هایی که اطلاعی از سرنوشت آن‌ها منتشر نشده است. اما سؤال این است که آیا غیرمتعهد‌ها می‌توانند راهی برای برون رفت از تنگناهای اقتصادی پیش پای ایران بگذارند؟

 

مقام‌های ایرانی همچنان می‌توانند در رسانه‌های حکومتی از موفقیت‌های  نشست غیرمتعهدها برای خروج از انزوا بین المللی سخن بگویند، اما جدای از اینکه محمد مرسی، رئیس جمهور مصر و‌بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل در تهران، پا را از خط قرمزهای جمهوری اسلامی فرا‌تر گذاشتند، به نظر می‌رسد که نشست‌های حاشیه‌ای سران غیر متعهد‌ها هم نتوانسته راه خروجی از بن بست و تنگناهای اقتصادی را به مقام‌های ایرانی نشان دهد.

آن گونه که در نمایه اعضای جنبش غیر متعهد‌ها آمده است، این کشور‌ها در مجموع، نزدیک به نیمی از جمعیت هفت میلیاردی جهان را در خود جای داده‌اند اما سهمشان از اقتصاد جهان تنها یک هفتم است. سهم این کشور‌ها از تولید ناخالص داخلی نیز ۱۴ درصد تولید ناخالص داخلی کل جهان اعلام شده در حالی که اعضای آن دو سوم کشورهای عضو سازمان ملل را تشکیل می‌دهند.

 

وضعیت اقتصادی غیر متعهد‌ها چندان سامان یافته نیست. اگر چه میانگین درآمد سرانه در این کشور‌ها بیش از سه هزار دلار اعلام شده است، اما هند، اندونزی، مالزی و تایلند از جمله کشورهای عضو جنبش هستند که دارای توان اقتصادی غیر نفتی بوده و در میان قدرت‌های اقتصادی نوظهور جهان جایگاهی در خور دارند. سایر اعضای این جنبش، در شمار کشورهای در حال توسعه و یا فقیر دنیا قرار دارند.

 

سیمای اقتصادی غیر متعهد‌ها

 

مجموعه صادرات اعضای جنبش غیر متعهد‌ها تنها ۲۰ درصد از کل صادرات جهان است و ۲۷ کشور عضو در این جنبش، دارای اقتصادی وابسته به نفت هستند. خروجی سرمایه گذاری خارجی این کشور‌ها در سال ۲۰۱۱، ۱۲۳ میلیارد دلار گزارش شده که ۷ /۳  درصد از کل خروجی سرمایه گذاری جهان را تشکیل می‌دهد. در مقابل این کشور‌ها ۳۰۵ میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی جذب کرده‌اند که نزدیک به ۱۸ درصد از ورودی سرمایه گذاری‌های خارجی در جهان را تشکیل می‌دهد. همچنین ۱۲۰ کشور عضو این جنبش، تنها ۲۵ درصد از ذخایر ارزی و طلا دنیا را در اختیار دارند.

 

وزیر اقتصاد ایران گفته است که ایران با ۷۱ کشور عضو جنبش غیر متعهد‌ها دارای روابط تجاری و اقتصادی است. بر اساس آمار انتشار یافته از سوی گمرک جمهوری اسلامی ایران، حجم صادرات غیر نفتی ایران به کشورهای عضو این جنبش در سال گذشته، ۲۱ میلیارد دلار بوده در حالی که واردات ایران از این کشور‌ها به ۲۵ میلیارد دلار رسیده است.

 

بزرگ‌ترین شرکای تجاری ایران در میان غیر متعهد‌ها، کشورهای هند، امارات و عراق هستند که هند در شمار مشتریان نفتی بزرگ ایران است. امارات متحده عربی با ۴ /۱۷ میلیارد دلار، رتبه نخست واردات کالا به ایران را دارد و پس از آن هند با ۱/۱ میلیارد دلار قرار دارد. در مقابل، عراق نخستین مقصد کالاهای صادراتی ایران در میان اعضا است. حجم صادرات ایران به این کشور،  ۱ / ۵ میلیارد دلار برآورد شده است. امارات متحده عربی با ۵ / ۴ میلیارد دلار و هند با ۷ /۲میلیارد دلار دیگر کشورهای عضو هستند که مقصد کالاهای صادراتی ایران بوده‌اند.

 

علیرغم برگزاری نشست پرهزینه در تهران و تبلیغات گسترده پیرامون آن، به نظر می‌رسد بیانیه نهایی تنها دستاورد آن است که بر حق دستیابی به انرژی هسته‌ای صلح آمیز تاکید کرده و البته موضع تازه‌ای نیست، چرا که پیش از این هم اعضای این جنبش بر این مسئله پافشاری کرده‌اند. اما آنچه که ایران به دنبال آن بود تا بتواند با امضای ۶۰ میلیارد دلار تفاهم‌نامه اقتصادی راهی برای جبران کاهش درآمدهای نفتی پیدا کند بی‌نتیجه مانده است. چرا که برخی از این کشور‌ها همچون افریقای جنوبی، کنیا، اندونزی، مالزی، تانزانیا و ... پیش از این در شمار مشتریان نفتی ایران بودند که به خاطر در امان ماندن از هزینه‌های ناشی از نقض قانون تحریم‌ها، به مبادله نفتی با ایران پایان دادند.

افغانستان با ۲ /۱میلیارد دلار، سنگاپور با ۳ / ۱ میلیارد دلار، اندونزی با ۱/۱ میلیارد دلار و پاکستان با ۶۰۰ میلیون دلار دیگر کشورهای عضو غیرمتعهد‌ها هستند که مقصد کالاهای صادراتی ایران به شمار می‌روند. همچنین بنا بر گفته مدیر روابط عمومی جمعیت هلال احمر ایران، ۲۶ کشور عضو جنبش غیر متعهد‌ها از ایران کمک‌های انسان دوستانه دریافت می‌کنند. کمیته امداد انقلاب اسلامی هم در برخی از این کشور‌ها اقدام به تاسیس دفتر و ارسال کمک کرده است. فلسطین، بنین، لبنان، سودان، تونس، سوریه، کره شمالی، هائیتی، نیکاراگوئه، سومالی، اکوادور، زیمبابوه، مالی، موریتانی، آذربایجان، ازبکستان و جزایر کومور از جمله کشورهایی هستند که هلال احمر و کمیته امداد ایران در سال‌های گذشته، اقدام به ارسال کمک‌های بلاعوض به آن‌ها کرده‌اند.

 

بازی دو سر باخت

 

مقام‌های ایرانی همچنان می‌توانند در رسانه‌های حکومتی از موفقیت‌های این نشست برای خروج از انزوا بین المللی سخن بگویند، اما جدای از اینکه محمد مرسی، رئیس جمهور مصر و‌بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل در تهران، پا را از خط قرمزهای جمهوری اسلامی فرا‌تر گذاشتند، به نظر می‌رسد که نشست‌های حاشیه‌ای سران غیر متعهد‌ها هم نتوانسته راه خروجی از بن بست و تنگناهای اقتصادی را به مقام‌های ایرانی نشان دهد.

 

چه همزمان با این نشست، گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی، از افزایش سانتریفوژ‌ها در ایران خبر داد و مقام‌های امریکایی اعلام کردند که تشدید تحریم‌ها را در دستور کار قرار می‌دهند. هند تنها مشتری نفتی ایران بود که در حاشیه این نشست اعلام کرد که خرید نفت از تهران را ادامه خواهد داد. در سوی دیگر، بخشی از کشورهای عضو جنبش عدم تعهد کشورهای توسعه نیافته و فقر جهان به شمار می‌روند که سهم چندانی در اقتصاد جهانی ندارند. علاوه بر این، گروهی از اعضا نیز به عنوان رقیبان نفتی ایران در ماه‌های گذشته تلاش کرده‌اند تا از تنش میان ایران و جامعه جهانی، استفاده لازم را ببرند. عربستان، عراق، قطر، لیبی و کویت از جمله کشورهای تولید کننده نفت هستند که بخشی از مشتریان نفتی ایران را جذب کرده‌اند.

 

در چنین شرایطی، علیرغم برگزاری نشست پرهزینه در تهران و تبلیغات گسترده پیرامون آن، به نظر می‌رسد بیانیه نهایی تنها دستاورد آن است که بر حق دستیابی به انرژی هسته‌ای صلح آمیز تاکید کرده و البته موضع تازه‌ای نیست، چرا که پیش از این هم اعضای این جنبش بر این مسئله پافشاری کرده‌اند. اما آنچه که ایران به دنبال آن بود تا بتواند با امضای ۶۰ میلیارد دلار تفاهم‌نامه اقتصادی راهی برای جبران کاهش درآمدهای نفتی پیدا کند بی‌نتیجه مانده است. چرا که برخی از این کشور‌ها همچون افریقای جنوبی، کنیا، اندونزی، مالزی، تانزانیا و ... پیش از این در شمار مشتریان نفتی ایران بودند که به خاطر در امان ماندن از هزینه‌های ناشی از نقض قانون تحریم‌ها، به مبادله نفتی با ایران پایان دادند.

 

انتظار مقام‌های سیاسی ایران از نشست تهران، نه تنها برآورده نشده، بلکه آن‌ها هم اکنون به خاطر سخنان مرسی و‌بان کی مون در تهران و همچنین هزینه برگزاری این نشست زیر فشار افکار عمومی همراهان و مخالفان قرار دارند و تنها با جعل واقعیت و خبرهای غیر واقعی می‌توانند سرپوشی بر آنچه که در نشست گذشته، بگذارند که آن هم در زمان کوتاهی از پرده برون خواهد آمد و آغاز دور تازه تحریم‌ها یا نشست سازمان‌های بین المللی، نشان خواهد داد که ایران در تهران چه به دست آورده است.

Share this
Share/Save/Bookmark

ديگر اجلاس برگزار نکنيد تا بي آبرويي تان بيشتر نشود؟!

1- مردم بايد بدانند بودجه صدا و سيما چقدر است؟
-2 کادو به مهمانان چی ها بوده که نماينده مجلس گفته با دست پربازگشتند؟
-3 بنزها چی ميشوند؟
4- عکس بزرگتر از رهبر! نداشتند درسالن نصب کنند؟!

حالا فهميدند شتر در خواب بيند پنبه دانه (مديريت جهاني ج ا ) ! يعني چي .
از بين همين سي ريس جمهورحاضر فقط ريس جمهور زينمباوه - ديکتاتور موگابه تحويلشان گرفت!.
حتی بسياری از آنها عقيده داشتنداختلاف بين اسراييل و فلسطين ، مسايل بين دو همسايه است که بايد با مذاکره حل شود.

مسولان ج ا مثل کبک سرشان را در برف فرو کرده اند و واقعيات را نمي بينند؟!.
دروغ و تحريف و تکذيب همه جا کار نميکند....

دفتر ولايتي اظهارات سخنگوي بان كي مون را با انتشار متن آن تكذيب كرد .
دفتر مشاور امور بين الملل رهبر معظم انقلاب اظهارات منتشر شده از سوي سخنگوي بان كي مون در خصوص ديدار دبيركل سازمان ملل با رهبر معظم انقلاب را تكذيب كرد.
به گزارش مهر، دفترعلي اكبر ولايتي، مشاور مقام معظم رهبري در امور بين الملل در پاسخ به مطلب نقل شده در شبكه بي بي سي در روز يكشنبه دوازدهم شهريور از مارتين نسيركي، سخنگوي دبيركل سازمان ملل، در بيانيه اي اعلام كرد:
آنچه جناب آقاي دكتر ولايتي از سخنان بان كي مون دبيركل سازمان ملل متحد در جلسه ديدار وي با رهبر معظم انقلاب نقل كرده است، برگرفته از سخنان شخص آقاي بان كي مون مي باشد و طبيعتاً اسناد صوتي و تصويري اين جلسه كه با حضور خبرنگاران برگزار شد، موجود است.
در آن جلسه دبيركل سازمان ملل از حضرت آيت الله خامنه اي چنين ياد كرد:
As a supreme leader and also religious leader of not only Iran but also this region you can play crucially important role.
«به عنوان رهبر معظم و همچنين رهبر مذهبي نه تنها ايران بلكه اين منطقه، شما مي توانيد نقش بسيار مهمي ايفا نمائيد.»
در جاي ديگر نيز دبيركل اينگونه اظهار داشت:
You have an important role to play you have been playing in the situation in Lebanon Iraq. I know you are very much concerned for situation in Bahrain.
These are all the areas that Iran has been plying and will continue to play an important role.
I like to focus on one area today on Syria. One of my main purposes of coming to meet you is to ask you to exercise maximum influence in resolving this crisis in Syria.
I think in this region only Iran can play this crucially important role......
«ايران داراي نقش مهمي است و شما اين نقش را در ارتباط با وضعيت لبنان و عراق ايفا كرده ايد و من معتقد هستم كه شما بسيار نگران اوضاع بحرين مي باشيد.
اينها موضوعاتي هستند كه ايران تاكنون نقش مهمي ايفا نموده و در آينده نيز اين نقش را ادامه خواهد داد.
من مايلم امروز راجع به يك موضوع تأكيد نمايم و آن موضوع سوريه است. يكي از اهداف ملاقات بنده با جنابعالي درخواست از شما براي بكارگيري حداكثر نفوذ خود جهت حل و فصل بحران در سوريه مي باشد.
من عقيده دارم كه در اين منطقه تنها ايران مي تواند چنين نقش بسيار مهمي را ايفا نمايد.......»
البته مناسب بود كه مسئولان سازمان ملل متحد به اندرز رهبر معظم انقلاب مبني بر شنيده نشدن سخن آمريكا از زبان آنان توجه نموده و چنين بيان آشكاري از دبيركل را مورد انكار قرار نمي دادند.rooznameh kayhan

درجو اب کاربر مهمان در تاریخ سه شنبه, 06/14/1391 - 13:58.: کجا خامنه ای را رهبر معظم جهان اسلام ناميده ؟!......

برخلاف ادعای دفتر مشاور خامنه‌ای، آنچه به عنوان اظهارات بان کی‌مون نقل شده ادعای قبلی ولایتی را تایید نمی‌کند. دبیرکل سازمان ملل علی خامنه‌ای را نه "رهبر جهان اسلام" که رهبر مذهبی منطقه خوانده و با اشاره‌ای که پس از آن به لبنان و عراق می‌کند آشکار می‌شود منظور او متحدان شیعه‌ی ایران است.

واقعا شما در کجای جهان زندگی میکنید که این جوری فکر میکنید راست میگید این مطلب رو بذارید جدی ندیدید یک مخالف هم با قطعنامه پایانی نبود ندیدید امریکا از حرفش در مورد حمله به ایران بعد از توصیه رهبر ایران کوتاه اومد با اسراییل به چالش خورد ندیدید یک مشکل امنیتی در اجلاس نبود ****

کنفرانس کنفرانس کشورهای فقیر و جهان سومی و کشورهای غیرمتعهد بود و اسمش رویش است و کسی هم از اول ادعا نکرده بود که اینها قدرتمند یا ثروتمند هستند و یا فایده اقتصادی در این کنفرانس نهفته است و غیره. و مضافاً کسی هم توقع ندارد که روشنفکران کومپرادور و بنگاه های فرهنگی امپریالیستی بیایند و از این کنفرانس تعریف کنند. معلوم است که به هر بهانه ای انتقاد خواهند کرد. این مقاله و نمونه های مشابه اتفاقاً نشان دهنده موفقیت اجلاس در رویکرد مستقل و ضد امپریالیستی آن است.

در جواب ارسال شده توسط کاربر مهمان در تاریخ چهارشنبه, 06/15/1391 - 17:12. میم در تاریخ چهارشنبه, 06/15/1391 - 17:45.:
مشکل يک عده بادمجان دور قاب چين و دست به سينه ميباشد که براي منافع مالي اورا بت کرده اند تا با حمايت او تن تن طلا بخرند و ميليارد ميليارد دزدي کنند....
ايشون گذشته اش را فراموش کرده که روضه خواني در مشهد بوده. و صدقه سر رفسنجاني يک شبه خليفه عالم شده و همه بايد مطيع و مطاع وي باشند و تمام خمس وزکات و مال و جان مردم راارث پدری اش ميداند...
فقط سردار محصولي 450 ميليون د اده ! -که او به حزب پايداري و طرفدارانش داده دررحاليکه اين پول بعنوان ماليات بايد بخزانه برود تا صرف ايمن سازي خانه هاي مردم و راهها شود تا هرسال هزاران نفر کشته نشوند!.
و هرگونه انتقاد معادل با اتهام به فتنه گر و جاسوس و منافق وروشنفکران کومپرادور و بنگاه های فرهنگی امپریالیستی است و مجازات شکنجه و تجاوززو اعدام بهمراه دارد..
باهمين تحريکات باعث فراواني نفت در بازار و فروش70 بيليون دلار اسلحه توسط آمريکا در عرض سال جاري و فرار ميليونها دلار از داخل و فرار گسترده متخصصان شديد!...
مردم سال 57 انقلاب نکردند تا بت ديگري حکمفرما شود...

حسین نقوی حسینی، نماینده ورامین، در جلسه انصار حزب الله با اشاره به درخواست های صورت گرفته برای دیدار دبیرکل سازمان ملل در تهران با موسوی و کروبی و خانواده های زندانیان سیاسی، گفت: تک دشمن با پاتک برنامه‌ریزی شده نیروهای انقلاب خنثی شد که بر اساس آن یک فهرست بلند از قرار‌های ملاقات برای وی ارسال شد که اگر قرار به ملاقات باشد او باید طبق برنامه عمل کند؛ یکی از این درخواست‌ها از سوی کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی تنظیم شده بود تا در صورت حضور بان‌کی‌مون در مجلس او در حوزه‌های مختلف مثل حقوق مورد پرسش اعضای کمیسیون قرار بگیرد.!!!

ارسال کردن دیدگاه جدید

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.

نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.

لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.

کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و
منتشر نخواهد شد.

 

لینک به ادیتور زمانه:         

برای عبور از سد فیلترینگ

پرونده ۱۳۹۱ / چشم‌انداز ۱۳۹۲

مشخصات تازه دریافت برنامه های رادیو زمانه  از ماهواره:

ماهواره  :Eutelsat

هفت درجه شرقی

پولاریزاسیون افقی 

سیمبول ریت ۲۲

فرکانس ۱۰۷۲۱مگاهرتز

همیاران ما