خانه | گوی‌سياست

زیارت رایگان زینبیه با "خدمات بسیار عالی"

پنجشنبه, 1391-05-19 15:03
نسخه قابل چاپنسخه قابل چاپ
علی ناهید

علی ناهید − در روز شنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۱ تعداد ۴۸ از ایرانیانی که ظاهراً قصد زیارت مقبره دختر اولین امام شیعیان را که در حومه شهر دمشق قرار دارد، داشتند، توسط شورشیان مخالف حکومت بشار اسد ربوده شدند. در پی این گروگانگیری اخبار ضد و نقیض زیادی درباره ماهیت بازداشت شدگان در رسانه‌های مختلف جهان منتشر شد.

 
شبکه العربيه روز يکشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۱ فيلمی از اين افراد ربوده شده را پخش کرد که در آن دو فرد نظامی که از افسران نیروهای مخالف اسد هستند، ایرانیان بازداشت شده را نیروهای لباس شخصی طرفدار رژیم سوریه نامید. به گفته این نظامیان مخالف اسد، ايرانيان ربوده‌شده از افسران سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ايران هستند که در سرکوب‌های مخالفان توسط حکومت اين کشور شرکت گسترده‌ای دارند.
 
در یکی از نخستین واکنش ها، حکومت ایران، مرتبط بودن افراد ربوده شده با سپاه پاسداران را بی پایه اساس خواند، اما به ناگاه چند روز بعد در ۱۸ مرداد ۱۳۹۱ حکومت که تا پيش از اين، افراد ربوده شده را زائر معرفی می‌کرد، اعلام کرد شماری از ربوده‌شدگان از بازنشستگان سپاه پاسداران و ارتش هستند.
 
زیارت و سیاست
 
خبرهای متعددی که یکدیگر را تکمیل کرده و احتمال صحت خود راتقویت می‌کنند، اما امکان مستقیمی برای راستی‌آزمایی آنها وجود ندارد، حاکی از آن است که جمهوری اسلامی ایران از آغاز بحران سوریه تا کنون در حال سازماندهی نیروهای فعال بسیج برای اعزام به سوریه است و این روند در حال حاضر نیز ادامه دارد. اعضای فعال بسیج پی در پی به زیارت رایگان قبر حضرت زینب در سوریه با "خدمات بسیار عالی" دعوت می‌شوند و این اطمینان به آنهاداده می‌شود که در برابر این سفر رایگان انتظار فعالیت نظامی از آنان نمی‌رود و فقط باید در تجمعات نیروهای حامی بشار اسد شرکت کنند. 
 
تا پیش از به گروگان گرفته شدن ۴۸ ایرانی در سوریه، بیشتر اعضای فعال بسیج در شهرهای کوچک و روستاها از این سفر رایگان استقبال کرده‌اند اما با پخش خبر گروگانگیری ایرانیان در دمشق، بستگان متقاضیان جدید با سفر اعضای خانواده خود به سوریه مخالفت کرده‌اند. پایگاه‌های بسیج نیز بدون مقاومت یا برخورد درخواست‌های انصراف را پذیرفته‌اند چرا که فرماندهان بسیج بیم دارند با سخت‌گیری درباره انصراف‌ها، اخبار گسیل نیروهای بسیج از ایران به سوریه بیشتر به بیرون درز کند.
 
یکی از اعضای فعال بسیج که زیر فشار خانواده درخواست اعزام به سوریه را پس گرفته می‌گویدکه طبق اطلاعاتی که از اعزام شدگان قبلی به دست آورده، پیشنهاد شرکت در عملیات نظامی در مقابل پاداش‌های مالی در سوریه با نیروهای بسیج در میان گذاشته شده و برای آنان در این رابطه جلسات توجیهی برگزار می‌شود.
 
منایع خبری بسیاری از وابستگی ایرانیان ربوده شده به سپاه قدس ایران می‌گویند. اما با توجه به سن‌و سال و وضعیت جسمی ۴۸ ایرانی بازداشت شده، بیشتر این گمان تقویت می‌شود که بازداشت شدگان سیاهی لشگرهای تجمعات حامیان بشار اسد باشند، یعنی از گروهی که برای استفاده از امکانات رایگان گردشگری عازم سوریه شده‌اند. حضور کادرهای سپاه قدس در سوریه با نظر به طبعیت کار آنها، مسلما با برنامه ریزی و طرح‌های جدی‌تری از سوی حکومت ایران دنبال می‌شود.
 
عکس‌ها:
۱− زینبیه (دمشق)، پرچم سوریه و تمثال رهبر حکومت اسلام ایران
۲− نمایش گروگان‌های ایرانی توسط "ارتش آزاد سوریه"

 

Share this
Share/Save/Bookmark

*** از آقای ناهید انتظار بیشتر بود. فرستادن گروه‌های بسیجی‌ها به سوریه برای شعار دادن دور از ذهن به نظر می‌رسد.

ایکاش تمامی این زیارتگاهها را با خاک یکسان می کردند. اینها همه کانونهای فسادند.

ممکن است توضیح بدهید وضعیت جسمی گروگان ها چگونه است که نمی توانند عضو سپاه قدس باشند؟ کدامشان معلول یا مریض احوال یا پیر است؟ اگر نظرتان به سن آن ها است که بعضی جاهای دیگر هم به آن استناد شده است، عکس ها نشان می دهند که به استثنای پنج - شش تن، بقیه در گروه سنی بین سی تا 45 سال هستند. همه هم ورزیده اند و ضعف جسمی ندارند. ضمنا سرآغاز گزارشتان را یک بار دیگر بخوانید. به لحاظ دستوری درست نیست.

من ازگروگانگیرهاسپاسگزاری میکنم پیشنهادها: 1_بااعتراف گیری ازآنهااطلاعاتی را درباره ی دیگرهمدستان بدست بیاورندوهمه رابازداشت کنند. 2_همگان رادراینباره آگاه کنندتاایران دربرابرهمگان رسوا شود. 3_ازآنهابه عنوان برگ برنده برای ملت سوریه و برعله ایران استفاده شود. 4****

ارسال کردن دیدگاه جدید

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.

نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.

لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.

کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و
منتشر نخواهد شد.

 

لینک به ادیتور زمانه:         

برای عبور از سد فیلترینگ

پرونده ۱۳۹۱ / چشم‌انداز ۱۳۹۲

مشخصات تازه دریافت برنامه های رادیو زمانه  از ماهواره:

ماهواره  :Eutelsat

هفت درجه شرقی

پولاریزاسیون افقی 

سیمبول ریت ۲۲

فرکانس ۱۰۷۲۱مگاهرتز

همیاران ما