خانه | گوی‌سياست

واکنش‌ها در هلند به برپایی تظاهرات روز قدس توسط ایران

چهارشنبه, 1390-06-09 19:01
نسخه قابل چاپنسخه قابل چاپ
پژمان اکبرزاده *

امسال در لاهه، گردهمایی «روز قدس» از سوی سفارت ایران در هلند سازماندهی شد. این برنامه که عصر شنبه، ۲۷ اوت ۲۰۱۱ در برابر پارلمان هلند برگزار شد به بحث‏‌های گوناگونی در میان فعالان ایرانی در هلند دامن زده است.

 

در این گردهمایی حدود یک‏‌صد نفر شرکت کردند که بیشتر آن‏ها را شهروندان کشورهای عربی تشکیل می‏‌دادند. شعارها نیز عموماً به زبان عربی، علیه آمریکا و اسراییل سر داده می‏‌شد.

 

در این رابطه، دیدگاه تعدادی از جوانان ایرانی فعال در هلند، با گرایش‌های سیاسی گوناگون را جویا شدیم.
 

علی هنری، حامی جنبش سبز، مقیم خرونینگن، برگزاری چنین گردهمایی‌هایی را تلاشی برای ترمیم چهره بیرونی می‌داند. او می‌گوید: «جمهوری اسلامی از همان زمانی که مشروعیت، جمهوریت و پشتیبانی مردمی‏اش را از دست داد، از این نمایش‏ها برای نشان دادن پایگاه مردمی‏اش استفاده می‌کند. این موضوع تازه‌ای نیست و شاید جدید بودنش قدری از این جهت است که در خارج از کشور نمود پیدا کرده است.»
 

این پشتیبان جنبش سبز می‌افزاید: «ما همواره، به‏‌ویژه در موقعیت‏‌هایی که جمهوری اسلامی خود را در خطر دیده، شاهد بوده‏‌ایم که به بهانهء همین روزهای مذهبی، نماز جمعه و ... تظاهرات و راهپیمایی برگزار کرده و تمام امکانات غیرقانونی‏‌اش را بسیج کرده است. درست است که در این‏جا، در نظام‏های دمکراتیک، دولت‏‌ها اجازه‏ء چنین گردهمایی‏‌هایی را می‏‌دهند، ولی به عنوان یک شهروند و یک فعال سیاسی، از این‏که سرمایه‏‌های نفتی و مالیات ما خرج بسط یک دیکتاتوری می‏‌شود، لزوماً خیلی خوشحال نیستم.»
 

علی هنری همچنین برگزاری گردهمایی روز قدس در لاهه را با محدودیت‌ برای گردهمایی‌ها در ایران مقایسه می‌کند و می‌گوید: «جمهوری اسلامی اگر می‏‌خواهد واقعاً تظاهراتی خودجوش را به نمایش بگذارد و اگر ادعای پایگاه مردمی دارد، خوب است که در داخل کشور اجازهء یک تظاهرات را بدهد. ما دو سال پیش شاهد بودیم که در همین روز قدس، تظاهرکنندگان سرکوب شدند و از عاشورای سال گذشته، مجوز هیچ تظاهراتی صادر نشده است. پس این ادعا واهی است.»

 

ولی سعید شعبانی، فعال مشروطه‏‌خواه، مقیم شهر دِلفت در هلند، اساساً مخالف ارائهء مجوز از سوی شهرداری لاهه برای برگزاری این گردهمایی که با نصب تصاویر رهبران ایران همراه بوده، است. او می‌گوید:
 

«به عقیده‏ء من، شهرداری لاهه به هیچ عنوان نباید اجازه‏ء برپایی چنین تظاهراتی را می‏‌داد. در شرایطی که بیشتر ایرانیان در هلند، دقیقاً از دست شخص خمینی به این‏جا پناهندهء سیاسی شده‏‌اند و همچنین بسیاری از آنها، اعضای خانواده‏‌های‏شان را از دست داده‏‌اند یا در زندان بوده و شکنجه شده‏‌اند. در چنین فضایی، شهرداری چگونه می‌تواند به همین راحتی مجوز بدهد که این افراد بیایند این‏جا و عکس خمینی را نصب کنند؟»
 

این فعال مشروطه‌خواه می‌افزاید: «این‏طور که این‏ها می‏‌گویند ما باید همکاری خوبی با هم داشته باشیم ولی فکر می‏‌کنم بیشتر ایرانی‏ان مقیم هلند از این قضیه عصبانی باشند و باید شهرداری به عقیده‏ء ایرانیان احترام بگذارد. اجازه‏ء برگزاری چنین تظاهراتی درست مانند این است که ما بخواهیم روزی در این‏جا تظاهراتی به نفع افرادی که طرف‏دار هیتلر هستند برگزار کنیم و عکس هیتلر را نصب کنیم.»

 

از سویی دیگر شاهین نصیری، سخنگوی «شبکه‏ جوانان پیشرو» در لاهه که از کودکی در هلند زندگی کرده معتقد است با توجه به وجود آزادی بیان در جامعهء هلند، نباید به صدور اجازه برای برپایی این گردهمایی خرده گرفت و مشکل، جنبهء دیگری از این برنامه بوده است:
 

«در هر کشور دمکراتیکی مانند هلند، حق تجمع که در اعلامیه جهانی حقوق بشر هم به‌عنوان یکی از حقوق بنیادین روی آن تاکید شده، به رسمیت شناخته می‌شود. بر اساس آن، هر شخص یا گروهی با هر گرایش سیاسی و مذهبی می‏‌تواند تجمعی برگزار کند. اما از یک طرف دیگر در جامعه، عُرف‏‌هایی وجود دارد که بر پایهء آن، در گردهمایی‌ها نمی‏توان شعارهایی سر داد که باعث نفرت‏‌پراکنی شود و یا برای بخش دیگری از جامعه رعب و وحشت ایجاد کند.»
 شاهین نصیری می‌افزاید: «برای نمونه در کشورهای اروپایی اگر نئونازی‏‌ها و گروه‏‌های راست افراطی تظاهراتی برپا کنند که در آن علامت نازی‏‌ها وجود داشته باشد و یا شعارهایی داده شود که ایجاد رعب و وحشت کند یا باعث نفرت‏‌پراکنی علیه گروهی بشود، خود این اصل، دمکراسی را در جامعه نقض می‏‌کند. چون جامعه را به سمتی می‏‌برد که در آن برای بخشی از جامعه ترس ایجاد بشود. در تظاهراتی هم که در روز قدس در لاهه برگزار شد، شعارهایی داده شد که علیه ملت دیگری بود و وقتی به عنوان یک ایرانی، عرب و یا تُرک، شعارهای «مرگ بر اسراییل» و «مرگ بر آمریکا» و ... سر بدهی، می‏‌تواند ایجاد ترس و وحشت کند برای بخشی از مردمی که در این جامعه زندگی می‏‌کنند. این چیزی نیست که در جامعه هلند قابل هضم باشد.»

 

دیگر فعال جوان سیاسی مقیم هلند، موسی زاهد که هوادار سازمان مجاهدین خلق است در رابطه با گردهمایی روز قدس در لاهه می‌گوید: «زمانی که در فیس‏بوک، خبر این گردهمایی را در برابر پارلمان دیدم، برایم جای تأسف داشت؛ اینکه در لاهه عکس خمینی را به این شکل بالا ببرند و شعار بدهند. شعارها هم تا جایی که من به یاد دارم همه به زبان عربی بودند. فکر نمی‏‌کنم این‏ها نمایندهء مردم ایران بودند یا خواست مردم ایران را مطرح می‏‌کردند. از مناسبت روز قدس استفاده کرده بودند و پرچم ایران را هم بالا برده بودند. البته من شخصاً معتقدم پرچم ایران با لوگویی که در آن‏جا نمایش داده شده بود، پرچم اصلی ما نیست. پرچم ما شکل دیگری است.»
 

موسی زاهد به شعارهای سر داده شده در جریان اعتراض‌های دو سال گذشته در ایران اشاره می‌کند و می‌گوید: «مردم ایران در قیام خود، با صدای بلند تکرار کردند «نه غزه نه لبنان، جانم فدای ایران» ولی موضوع این است که هلند کشور آزادی است و هر کسی می‏‌تواند در این‏جا جمع بشود و تظاهرات به‏ راه بیاندازد. حتی سفارت رژیم ایران هم می‏‌تواند چنین تظاهراتی را سازماندهی کند و از نفرات‏ش بخواهد که در آن شرکت کنند. آن‏چه من روی آن تاکید دارم، این نیست که چنین تظاهراتی ممنوع بشود، بلکه این است که جامعهء هلند و به‏‏‌ویژه لایهء سیاسی هلند، نمایندگان مجلس و ... باید هشیار باشند و بدانند در چه موقعیتی قرار گرفته‏‌اند و چرا رژیم چرا دست به چنین کاری می‏زند.»

 

این فعال سیاسی هوادار سازمان مجاهدین خلق، به وضعیت سیاسی ایران در منطقه خاورمیانه اشاره می‌کند و می‌گوید: «اکنون ایران به دلیل بررسی‌های دادگاه بین‏‌المللی لاهه در پیوند با نقش اعضای حزب‏‌الله در ترور رفیق حریری وضعیت خوبی ندارد. همچنین دوست استراتژیک ایران، بشار اسد نیز به شدت زیر فشار است و رژیم ایران انتظار نداشت که او به این روز بیفتد. این دگرگونی‌ها به نفع رژیم ایران نیستند، در نتیجه رژیم تلاش می‏‌کند در منطقهء خاورمیانه بازوهای خود را نشان بدهد و از سوی دیگر در کشورهای غربی هم از راه چنین برنامه‏‌هایی روی افکار عمومی تأثیر بگذارد.»

 

مقام‌های شهرداری لاهه به «رادیو زمانه» گفته‌اند که در حال بررسی این موضوع هستند که آنچه در جریان گردهمایی 27 اوت صورت گرفته خلاف قوانین بوده یا خیر. سفارت جمهوری اسلامی در هلند، از ارائه‏ء پاسخی در رابطه با این گردهمایی خودداری می‏‌کند.

 

* ایمیل تهیه‌کننده:

pejman@radiozamaneh.com

Share this
Share/Save/Bookmark

چقدر آزادانه خانمها با حجاب اسلامی خندان و سرشار از لذت آزادی قدم می زنند ، ‫چقدر
‫آزادانه شعار مرگ بر آمریکا و اسرائيل می دهند.
‫ظاهرأ کشور آزادی است .
‫تصور کنیم که یک گروه فرانسوی بدون چادر در۱۱ سپتامبر در یکی از میدانهای تهران پرچم
‫هلند را در ‫دست ‫بگیرنند و شعار مرگ بر افغانستان و لبنان بدهند.
‫پدون شک ایران یک کشور ۱۰۰ در صد آزاد با یک فرهنگ ۵ میلیون ساله بوده که بدون شک
‫پرچم دار حقوق بشر و حقوق مدنی میباشد و غربیها ، هلندی ها این ارزشها را از ما ایرانیان
‫آموخته اند.

چرا ایرانیان نمی توانند در هیچ جا خود را با فرهنگ مدارا همراه کنند؟ چرا فقط به انتقام می اندیشند؟ چون حکومت ایران عقاید ما را سرکوب کرده است باید در با تمام توان هرجایی که عقاید موافق این حکومت ابراز می شود مخالفت کنیم؟ این شیوه آینده تاریکی را برای ما به ارمغان می آورد.

به نظر من این مسخره است.
ایا این کافی نیست که این شعارهای مسخره را مرتبا در تهران تکرار
میکنند.
من هرگز نمیفهمم که چگونه هواداران جمهوری اسلامی به
خود اجازه میدهند که در خیابان با صدای بلند شعار مرگ بر
کشورهای دیگر را بدهند.
درست است که ما از ابتدای انقلاب این را شنیدهایم. ولی
وقتی ادم لحظهای به ان میاندیشد خجالت میکشد که
جمعی از مردمان سرزمینش ارزوی مرگ دیگر کشورها
را نه فقط دارند که بلند هم فریاد میکشند.
حالا موجب خجالت است که این را در کشور دیگری
هم میکنند.

دولت ایران یک حرکت سیاسی درست را در جهت منافع خود و اعراب انجام داده است و یک تو دهنی سیاسی هم با کمک قوانین هلند به رژیم نژادپرست صهیونیستی زده است.همه میدانیم که اروپائیان جرئت برگزاری تجمعات ضد صهیونیستی و دادن شعار مرگ بر اسرائیل را ندارند.لذا این اقدام، حرکتی کاملا سیاسی و مفید بوده است.اما سودی هم برای نیروهای طرفدار مردمسالاری سکولار دارد.البته اگر انان عاقلانه تصمیم بگیرند و در اینده توسط دولت هلند و دیگر دوّلی که به مسلمانان اجازه فعالیت سیاسی میدهند،به دولت ایران فشار اورده و اجازه راهپمائی جهت اعتراض به کاستی های جامعه و سیاستهای غلط دولت ایران را بگیرند.هر گونه اعتراض و انتقاد غیر دمکراتیک و مغرضانه به این اقدام درست دولت ایران،نشان از عدم اعتقاد به دمکراسی و ازادی بیان و حقوق بشر است.اگر بنده در لاحه بودم ،جهت حمایت از مردم مظلوم فلسطین،حتما در این تظاهرات شرکت میکردم.اینکه برگزارکنندگان ان خود افرادی مستبد و دشمن ازادی بیان هستند،دلیل نادرستی تظاهرات ضد صهیونیستی نیست.

چقدر بعضی از دوستان ساده اندیش هستند.غرب و اسرائیل به خوبی میدونن که ایران از نظر نظامی در حد بسیار پایینی قرار داره و هیچ تهدیدی نه برای اسرائیل داره و نه برای منافع غرب.ناتو اگر اراده بکنه در مدت زمان کمی میتونه پایگاههای حساس انرژی و نظامی ایران رو بمبارون بکنه، ولی چی، ایران رو میخواد به عنوان یک سوپاپ اطمینان که اگر وقتش برسه ضامن این سوپاپ رو خواهند کشید.
این تظاهرات مسخره و این لودگی ها همه اش بازی موش و گربه است برای فریب افکار عمومی و تبلیغات گول زننده.
هزاران بار در خود ایران شنیده ایم مرگ بر آمریکا مرگ بر اسرائیل مرگ بر انگلیس آیا در این کشورها مرگ و میر دسته جمعی رخ داد؟
این انقلابات خاورمیانه هم یک رویداد غافلگیرکننده و شوک آور برای غرب بود طوریکه هیچکس پیش بینی اون رو هم نمیکرد.
در کل عالم سیاست پر از دوز و کلک و حقه بازی است.

از قدیم گفته اند کاسه داغ تر از آش نباش
سرنوشت هر ملتی فقط به دست همان ملت رقم خواهد خورد ولا غیر وگرنه با این مشتهای گره کرده و نعره ها وفحاشی ها وآرزوی مرگ کردنهایی که ما در این 33 سال برای تمام دنیا کرده ایم دیگه درکل کره زمین جز سه چهار هزار نفری امثال تائب
رحیم پور ازغدی ، کامران نجف زاده،احمد خاتمی،سردار عزیز محمدی و... نباید موجود زنده وجود داشته باشد
مرگ بر شاه
مرگ بر آمریکا
مرگ بر انگلیس
مرگ بر اسرائیل
مرگ بر آلمان
مرگ بر فرانسه
مرگ بر شوروی
مرگ بر صدام
مرگ بر منافقان (منظور کلی است ؟ توجه کنید)
مرگ برعربستان آل صعود
مرگ بر بحرین آل خلیفه
مرگ بر مصر
مرگ بر مستکبران عالم
مرگ بر بنی صدر
مرگ بر هاشمی
مرگ بر خاتمی
مرگ بر موسوی
مرگ بر کروبی
مرگ بر فتنه گر ( منظور کل ایرانیها جز این چند نفری که نام بردم )
نتیجه گیری اخلاقی:
صغیر فرض کردن ملت وتصمیم گیری بجای آنها عاقبتی جز شرایط فعلی نخواهد داشت (انزوای داخلی وبین المللی)
اصولا کار با داد وبیدا درست نمی شود
متاسفانه همانهایی که سالانه میلیاردها دلار خرج مثلا همدردی با آنها می کنیم (سوریه ، فلسطین ، لبنان ) دشمن شماره یکشان ایرانی ها هستند دیدیم که در سوریه چگونه پرچم جمهوری اسلامی را آتش می زدند

سانسورچی محترم رادیو زمانه: این منصور پیر خانقاه که همیشه از دولت خون و جنون و جنایت ایران دفاغ می کند همیشه اینجا پیام درج می کند اما پاسخ من به ایشان سانسور می شود. می تو انید علت این سیاست یه بام و دو هوا را برایمان روشن کنید.؟ از کی شما به این دولت ایران سمپاتی پیدا کرده اید.؟ اگر احترام دیگران را نگه ندارید پس انتظار احترام متقابل را نداشته باشید.

ارسال کردن دیدگاه جدید

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.

نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.

لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.

کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و
منتشر نخواهد شد.

 

لینک به ادیتور زمانه:         

برای عبور از سد فیلترینگ

پرونده ۱۳۹۱ / چشم‌انداز ۱۳۹۲

مشخصات تازه دریافت برنامه های رادیو زمانه  از ماهواره:

ماهواره  :Eutelsat

هفت درجه شرقی

پولاریزاسیون افقی 

سیمبول ریت ۲۲

فرکانس ۱۰۷۲۱مگاهرتز

همیاران ما