خانه | گوی‌سياست

بحران‌های مرزی کردستان عراق

چهارشنبه, 1390-04-29 17:51
نسخه قابل چاپنسخه قابل چاپ
محسن کاکارش

محسن کاکارش- پس از سه هفته حملات توپخانه‌ای ایران به مناطق مرزی کردستان عراق، درگیری سنگینی بین نیروهای سپاه پاسداران و حزب حیات آزاد کردستان (پژاک) صورت گرفته است که در پی آن بنا به گفته هر دو گروه درگیر، ده‌ها نفر کشته و زخمی شده‌اند.

شیرزاد کمانگر، سخنگوی پژاک در گفت‌وگو با زمانه، آخرین آمار کشته و زخمی‌شدگان از سپاه پاسداران ایران را ۱۶۸ نفر اعلام کرد.

به گفته آقای کمانگر، «تنها در یک نقطه که تحت کنترل نیروهای پژاک است»، جنازه «۱۷تن از نیروهای ایران» وجود دارد که «سپاه قادر نیست آنها را ببرد».

سرتیپ محمد پاکپور، فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران اما به خبرگزاری‌های داخل ایران گفته است، ضمن متلاشی کردن مقرهای پژاک در مناطق سردشت ده‌ها تن از نیروهای آنان را نیز کشته و زخمی کرده‌اند.

برخی از رسانه‌های کردستان عراق از آماده‌باش ۱۲هزارنفر از نیروهای نظامی کردستان عراق خبر داده‌اند.
آلا طالبانی، عضو مجلس عراق به زمانه گفت: «پیشتر در خصوص حملات توپخانه‌ای جمهوری اسلامی به خاک کردستان شماری از اعضای مجلس درخواست کردند سفیر ایران در بغداد اخراج شود و تاکنون تلاش‌ها برای توقف گلوله‌باران‌ها بی‌نتیجه مانده است.»

 

تداوم گلوله‌باران‌ها

تا روز گذشته حملات توپخانه‌ای جمهوری اسلامی ادامه داشته است.

شیرزاد کمانگر در این زمینه به زمانه گفت: «توپخانه‌های‌شان روستاهای اطراف قندیل را مورد حملات خود قرار دادند. طی این گلوله‌باران‌ها دو روستا مورد اصابت قرار گرفتند. در روستای سونه مدرسه و دوتا از خانه‌های شهروندان تخریب و یک زن ۲۷ ساله زخمی شده است. اطراف یک روستای دیگری آتش گرفته و گلوله‌باران‌ها تا غروب ادامه داشت.»

خانم طالبانی نیز ضمن تائید ادامه گلوله‌باران مناطق مرزی به زمانه گفت: «این عملیات زیان‌های بسیاری به مزرعه و دامداران مناطق مرزی رسانده است و شماری از ساکنان محل زندگی خود را ترک کرده‌اند.»
براساس گزارش‌های منتشرشده، سال گذشته بر اثر گلوله‌باران‌ها چندتن از افراد مدنی کشته و بیش از ۳۰۰ خانوار ناچار به ترک خانه‌های‌شان شدند.


خانم طالبانی در خصوص تلاش‌های مجلس عراق برای توقف حمله به مرزهای کردستان گفت: «روز چهارشنبه هیئتی از پارلمان عراق به مناطق مرزی کردستان اعزام خواهد شد و سپس گزارشی به مجلس عراق ارائه می‌دهد. اقداماتی که تاکنون صورت گرفته از راه‌های دیپلماسی و وزارت خارجه دو کشور بوده است و به این ترتیب ما خواهان حل مشکلات بوده‌ایم. زیرا حکومت اقلیم کردستان و عراق نمی‌خواهند با جمهوری اسلامی وارد مشکلات جدی بشوند. بسیاری بر این باورند که تاکنون راهکاری جدی اتخاذ نشده است، اما به شیوه اصولی، دیپلماسی و سیاست خارجی دولت عراق همیشه اقداماتی انجام داده است.»

پیشتر محمود عثمان یکی دیگر از اعضای مجلس عراق به زمانه گفته بود، یکی از علت‌های گلوله‌باران مناطق مرزی توسط ایران و ترکیه توافق‌های امنیتی و غیرعلنی بین حکومت عراق با دولت‌های ایران و ترکیه است.

خانم طالبانی هم می‌گوید که از گفت‌وگوی غیر رسمی محمدرضا رحیمی، معاون اول محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهور ایران در سفر اخیرش به عراق اطلاعی ندارد و قادر به اظهار نظر در این زمینه نیست.

 

واکنش‌ها

درگیری بین نیروهای پژاک و سپاه پاسداران ایران واکنش‌زیادی در بین احزاب و سازمان‌های سیاسی کردستان عراق و ایران داشته است.

رسانه‌های کردستان عراق روز سه شنبه نوشتند، بیشتر احزاب و جریان‌های مختلف حملات توپخانه‌ای به مناطق مرزی را محکوم کرده‌اند.

گفته می‌شود در بین جریان‌های سیاسی کردستان عراق، تنها «حزب جامعه اسلامی» این حملات را محکوم نکرده که دارای روابط نزدیکی با جمهوری اسلامی است.

سایت کردی‌زبان «رووداو» به نقل از صلاح دیلمانی، فرمانده نیروهای پیشمرگ کردستان نیز نوشته است: ۱۲ هزار تن از نیروهای پیشمرگ به حالت آماده‌باش در مناطق مرزی مستقر شده‌اند.

آقای دیلمانی گفته است که این نیروهای مجهز به تجهزات سنگین نظامی مانند تانک و زره‌پوش هستند و به دستور مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان به منطقه پشدر اعزام شده‌اند.

احزاب کردستان ایران، کومله زحمتکشان کردستان، حزب دمکرات کردستان و حزب کومله کردستان ایران طی بیانیه‌های جداگانه «حملات سپاه پاسداران ایران را به مرزهای کردستان» محکوم کرده‌اند و خواستار توقف حملات توپخانه‌ای شده‌اند.


از سوی دیگر، ۳۰۰ تن از روزنامه‌نگاران و فعالان مدنی در نامه‌ای سرگشاده، خواهان «متوقف شدن حمله‌نظامی جمهوری اسلامی و عقب‌نشینی نیروهایش از خاک کردستان» عراق شده‌اند.

این فعالان اجتماعی در نامه خود نوشته‌اند: «جنگی که حکومت آغاز کرده است منجر به کشتار تعداد زیادی از چریک‌های کرد، سربازان ایرانی و مردم محلی خواهد شد.»

سازمان حقوق بشر کردستان نيز امروز با صدور بيانيه‌ای از دو سوی این درگیری خواسته است «گفت‌وگو» را جايگزين حمله نظامی کنند و آرامش را به منطقه برگردانند.

در بيانيه سازمان حقوق بشر کردستان آمده است: «سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان ضمن اظهار نگرانی عميق خود از روند هدف قرار دادن جان و مال افراد غيرنظامی از مسئولان نظامی جمهوری اسلامی می خواهد طبق مقررات و کنوانسيون‌های جنگی مصوب ژنو و نيز اصول اساسی حقوق بشردوستانه بين‌المللی و با عطف به ماده ۷۵ آيين‌نامه مقررات نيروهای مسلح در قانون اساسی جمهوری اسلامی بر رعايت حفظ جان افراد غير نظامی کوشا باشد.»

 

احتمال درگیری‌های جدید

به گفته شیرزاد کمانگر، روز سه‌شنبه ۲۸ تیرماه درگیری‌ای رخ نداده، اما با توجه به این‌که سپاه پاسداران ایران نیروهای خود را در تمام نقاط مرزی مستقر و پشتیبانی می‌کند، احتمال ازسرگیری درگیری‌ها زیاد است.

سرتیپ محمد پاکپور، فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران اما گفته است که عملیات تعقیب و مجازات اعضای پژاک ادامه دارد.

به گزارش خبرگزاری مهر، فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران تاکید کرده است که ده‌ها تن از نیروهای پژاک را در مناطق مرزی سردشت کشته‌‌اند و مقرهای آنان را متلاشی کرده‌اند.

آقای کمانگر در گفت‌وگو با زمانه ضمن رد ادعای آقای پاکپور گفت، نیروهای ما از روز تاسیس تاکنون جای ثابتی نداشته‌اند و از مناطق ایلام، کرمانشاه، شاهو، اورامانات تا خوی و سلماس حضور داشته‌اند.
در روزهای گذشته سایت‌های وابسته به پژاک نام هفت تن از افراد کشته شده این حزب را منتشر کرده‌اند.

سایت حکومتی بولتن نیوز نوشته است، عبدالرحمان حاج‌احمدی، رهبر حزب حیات آزاد کردستان پس از آگاهی از خبر شمار کشته‌ها و زخمی‌ها به بیمارستان منتقل شده است.

آقای کمانگر در این زمینه گفت: «این ادعا به هیچ عنوان صحت ندارد. به خاطر این‌که سپاه پاسداران حساب این را نکرده بود که چنین ضربه‌ای را بخورد. می‌خواهند روحیه مردم را تضعیف کنند و جنگ رسانه‌ای به راه انداخته‌اند.»

همزمان علاء‌الدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران به خبرگزاری فارس گفته است: «یکی از مسئولیت‌های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به‌خصوص در غرب کشور و با توجه به جنایت‌هایی که گروهک پژاک با حمایت آمریکا انجام می‌دهد، برخورد با این گروهک‌های تروریستی است.»

آقای بروجردی همچنین گفته است: « با توجه به این‌که گروهک‌های تروریستی به کشورهای همسایه ایران پناه می‌برند، طبیعتاً حق ماست که مراکز تجمع و اردوگاه‌های گروهک‌های تروریستی را هدف قرار دهیم.»

اردوگاه‌های احزاب دموکرات و کومله و برخی از دیگر سازمان‌ها و جریان‌های سیاسی کردستان ایران در کردستان عراق واقع شده است.

Share this
Share/Save/Bookmark

دولت ایران نباید اشتباهات گذشته را تکرار کند و منتظر بماند.قبل از انتخابات باید کار ... پژاک را یکسره کرده و درسی هم به مسعود بارزانی بدهد که او بفهمد و گمان نکند با حمایت امریکا و صهیونیستها می تواند نقش صدام را بازی کند.غفلت دولت ایران در این توطعه جدید،نهایت بی عقلی است.خوشبختانه تا به امروز چنین نبوده است....

‫آقای محسن کاکارش لطفأ در مورد اقتصاد کردستان عراق و منبع درآمد و کسب معاش آنها
و نقش ایران ‫اگر مقاله ای دارید منتشر کنید.
‫بخصوص در خصوص مسموم کردن بازار ایران با قاچاق مواد مخدر و الکل و وسائل الکترونیک
‫و غیره . با تشکر و آرزوی موفقیت

.....ممنون از راديو زمانه عزيز براي اين مقاله و مصاحبه با خانم طلوعي.و ممنون از سکوت دوستان ايراني هم فکر ...منصور خان خانقاه.

تذکر بهjosr
دوست محترم در هر جای ایران که فقر باشد، کار قاچاق و دزدی و فساد اخلاقی و فحشا هم انجام میگیرد.لذا ربط دادن اعمال قاچاق و دیگر اعمال غیر اخلاقی صرفا به هم میهنان کردمان نادانی است.بلوچها در مرز پاکستان،سیستانی ها در مرز افغانستان،مشهدی ها و ترکمن ها در مرز شمال شرقی و اذریها در مرز شمال غربی و مرز ترکیه و خوزستانی ها و بندر عباسی ها در مرز جنوب همه به نحوی در کار قاچاق فعالند و مردم شهرهای دیگر هم به شکلی از اشکال در تداوم این مشکل امنیتی و اقتصادی-اجتماعی دخیل هستند.بسیاری از مامورین دولت که در نواحی مرزی کار میکنند نیز با خرید اجناس ارزان قیمت با کیفیت بهتر نیز کمک به امر قاچاق می نمایند.لذا فتنه انگیزی و توهین به هم وطنان رنج کشیده کردمان بسیار زشت و دور از انصاف است.دولت ایران باید در استانهای مرزی سرمایه گذاری کند و به جای تولید آخوند،صنایع ایجاد کرده و اشتغالزائی نماید و به جای تبیعض و دادن بیت المال به عده ای،اقدام به رفع فقر در جامعه نماید.اقدام اخیر در دادن یارانه با توجه به کاستیهای دیگر،هرچند خوب و درست است،اما کافی نیست.اکثریت مردم در فقر بسر میبرند و عدم وجود عدالت اقتصادی سرنگونی هر دولتی را موجب می شود و به همین علت است که اقای خامنه ای به چاره جوئی دست زده و امسال را سال جهاد اقتصادی نام نهاده اند.ضمنا کار قاچاق در کشورهای امریکا و اروپا هم کم و بیش انجام میگیرد.

با اينكه كلى دل خوشي از حكومت ندارم ، اما تجاوز يه يك عده  به مردم سرزمين من هيچ گاه براى من قابل قبول نيست و از ارتش مقتدر مى خواهم درسى تاريخى به اين گروه تروريست بدهد

دلم می خواد ، سپاه با تمام قوا جلو بره....
من ایرانی ام و متجاوز به میهنم، متجاوز به ناموسم است.

كردستان سرزمين كردهاست و هيچ كس چه كوروش چه خامنه اي حق تجاوز و تصرف آنرا ندارد. ما تا زنده ايم در راه آزادي سرزمينمان از شر اشغالگران خواهيم جنگيد. مرگ بر اشغالگر ... زنده باد آزادي...

هر که با کرد در افتاد بر افتاد . به ایرانی ها می گم که بروند و کمی تاریخ بخوانند و ببینند عاقبت دشمن های کرد مثل صدام چه می شه و حالا هم بشار اسد . راستی تا سال دیگه بشار خان هم دیگه تشریف ندارند و در نتیجه دومین تکه اشغال شده کردها ازاد ازاد می شه و انوقت و بیا و قیافه فاشیست های پان ایرانیست رو ببین. داریم با زبان خوش می گیم که حق ما را پس بدین اگه نه همین وضع باقی میمونه و کردستان باتلاقی می شه برای هر ایرانی و عامل اساسی عدم پیشرفت و امنیت ایران . ما که چیزی برای از دست دادن نداریم ، شما هستید که به ما نیاز دارید .

.... این شما ها نبودید که صدام را شکست دادین، عمو سام بود. حالا خوبه که همه ما از تلویزیون در زمان جورج بوش پدر دیدیم که هلی کوپتر های آمریکایی وقتی که از جلوی ارتش صدام در میرفتین .... همین امروز اگر ایران صادرات به کردستان عراق رو قطع کنه که همتون باز دوباره باید منتظر هلی کوپترهای امریکایی بشید که! .....

آقای کرد، ما نیازمند چی شما هستیم؟

میخواهم از **** خواهش کنم قبل از اینکه درباره کردستان و جنگ با پژاک اظهار نظر بکنن اول درباره وضعیت مناطق کردنشین و شرایط حال حاظر ایران کمی مطالعه کنند بعد بیان از جنگ حرف بزنن/به عنوان یک کرد که در ایران زندگی میکنم باید بگم همیشه هم الان وهم در گذشته فقط بدبختیهای ایران به ما رسیده و نمیدونم این برادران شوینیست منت چی رو میذارن/ دوماً شما اگه نیازمند ما نبودین مطمئن باش تا الان ما را از ایران بیرون کرده بودید؟/ سوماً وقتی مناطق کردنشین این همه از جنگ لطمه دیدن و کشته دادن چقدر حکومت ایران این لطمات رو جبران کرده ودر این سی سال چند کارخانه و واحد صنعتی ایجاد کرده////چهارماً ما به دنبال جدایی نبودیم یه خودگردانی میخواستیم که در کنار زبان فارسی در مدارس به زبان کردی هم بچه هامون درس بخونن و مسولان اداراتمان کرد باشن نه تهرانی چون خودمون آدم هستیم و چیزای دیگه.....//همین آقای بارزانی که میخواهید بهش درس بدید اگه پدرش مصطفی بارزانی نبود تو خواب هم حاکمیت برنصف اروند رود را نمیدید/اگه همین آقای بارزانی به ملتش خیانت نمیکرد شما عمراً نمیتونستید کومله ودموکرات را شکست بدید و......///همونجوریکه لبنانیها فلسطینیها؛بحرینیها؛شیعیان عربستان و عراق حق دارند آزاد باشن چرا کردها آزاد نباشند////در ضمن اگه همین کردای عراقی پشت صدام رو نشسکسته بودن شما صددرصد شکست میخوردید/// ما اینقد امکانات مانند نفت ؛گاز ؛آب ؛زمینهای کشاورزی ؛معادن طلا و دیکر فلزات داریم که اگه شما غارتش نکنید بسه مونه/// در ضمن واقعا خیلی شرم آوره که در قرن21به ملتی گفته بشه شما حق تعیین سرنوشت ندارید*****/ بیایید منتظریم آستیاک کرمانشاهییی

ارسال کردن دیدگاه جدید

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.

نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.

لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.

کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و
منتشر نخواهد شد.

 

لینک به ادیتور زمانه:         

برای عبور از سد فیلترینگ

پرونده ۱۳۹۱ / چشم‌انداز ۱۳۹۲

مشخصات تازه دریافت برنامه های رادیو زمانه  از ماهواره:

ماهواره  :Eutelsat

هفت درجه شرقی

پولاریزاسیون افقی 

سیمبول ریت ۲۲

فرکانس ۱۰۷۲۱مگاهرتز

همیاران ما