خانه | گوی‌سياست

بازداشت‌شدگان بلاتکلیف

دوشنبه, 1390-02-05 19:59
نسخه قابل چاپنسخه قابل چاپ
محسن کاکارش

در هفته گذشته براثر درگیری میان نیروهای انتظامی و افراد ناشناس در اطراف شهر سنندج، چهارنفر کشته شدند. همچنین به دنبال اعتراض‌های مردمی در مناطق عرب‌نشین ایران، فشار بر شهروندان این منطقه افزایش یافته است و خبرگزاری‌های رسمی ایران از بازداشت هشت نفر به اتهام «عضویت در گروهک خلق اهواز» خبر دادند.

در بلوچستان نیز هشت نفر توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند و در آذربایجان همچنان فشار بر فعالان مدنی ادامه دارد و شماری از شهروندان که در جریان اعتراض به وضعیت دریاچه ارومیه در روز ۱۳فروردین ماه بازداشت شده بودند، کماکان بلاتکلیف هستند.

 

آذربایجان

حسین رونقی ملکی، وبلاگ‌نویس و فعال حقوق بشر پس از گذشت چهارماه از وضعیت نامناسب جسمی‌اش، در هفته گذشته با دستبند و پابند به بیمارستان تهران منتقل شد.

گفته می‌شود این فعال حقوق بشر به خاطر فشارهای وارد شده در طول مدت بازداشت دچار ناراحتی‌های جسمی از جمله عفونت شدید کلیه شده است. مسئولان زندان و نهادهای امنیتی تا پیش از این از مرخصی استعلاجی و درمان وی جلوگیری کرده بودند.

به گزارش رهانا، آقای رونقی ملکی (بابک خرمدین) از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به اتهام عضویت در شبکه ایران پروکسی،‌ توهین به رهبری و توهین به رئیس جمهوری به ۱۵ سال زندان محکوم شده است. او بعد از ۱۰ ماه بازداشت در بند ۲ الف زندان اوین به بند ۳۵۰ منتقل شده است.

در روزهای گذشته، دادگاه تجدید نظر حسن اراک، روزنامه‌نگار آذربایجانی برگزار شد. آقای اراک به اتهام تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی در دادگاه انقلاب تبریز به ۹۱روز حبس محکوم شد.
از سوی دیگر شماری از بازداشت‌شدگان روز ۱۳فروردین‌ماه سال جاری، همچنان در بلاتکلیفی به سر می‌برند.

این شهروندان با برگزاری تجمع در شهرهای تبریز و ارومیه، نسبت به وضعیت دریاچه ارومیه اعتراض کرده بودند.
به گزارش منابع خبری آذربایجان، با گذشت بیش از بیست روز حبیب پورولی، سعید سیامی، علی سلیمی، جلیل علمدار میلانی و حجت مختارزاده نیز کماکان در زندان تبریز بلاتکلیف هستند و با گذشت سه هفته از وضعیت بابک حسینی مقدم، فعال آذربایجانی هیچ اطلاعی در دست نیست.

آقای حسینی روز یازدهم فروردین‌ماه توسط نیروهای امنیتی در تبریز بازداشت شد. پیشتر این فعال مدنی در خردادماه سال ۱۳۸۶به مدت چهارماه در بازداشت به سر برده بود.

 

بلوچستان

طی هفته گذشته هشت نفر توسط نیروهای امنیتی در بلوچستان بازداشت شدند.

به گزارش خبرگزاری مهر اداره اطلاعات سیستان و بلوچستان در اطلاعیه‌ای از بازداشت پنج نفر از گروه جندالله خبر دادند.

همچنین بنا به گزارش‌های منتشر شده، دو شهروند بلوچ در شهر خاش که نام یکی از آنها الله داد.ش عنوان شده است، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده‌اند.

فرمانده انتظامی سیستان و بلوچستان گفته است، نام مستعار آقای الله داد، «مجیدوک» بوده و به اتهام همکاری با گروه جندالله بازداشت شده است. قابل ذکر است در آذرماه سال گذشته ۱۱تن از شهروندان بلوچ به اتهام همکاری با گروه جندالله به دار آویخته شدند.

اعدام این افراد به دنبال وقوع انفجاری در چابهار صورت گرفت که باعث کشته و زخمی شدن ده‌ها تن شد. مسئولیت این انفجار را گروه جندالله به عهده گرفته بود.

همچنین انجمن فعالان حقوق بشر بلوچستان از بازداشت یک روحانی اهل سنت به نام مولانا رحیم‌بخش اربابی خبر داد.

این فعال مذهبی در اوایل فروردین ماه توسط نیروهای امنیتی در ایرانشهر بازداشت شده است. تاکنون اطلاع دقیقی از اتهام آقای رحیم‌بخش در دست نیست.

 

خوزستان

به دنبال اعتراض‌های مردمی در شهرهای عرب‌نشین ایران، خبرگزاری‌های دولتی از بازداشت هشت شهروند در استان خوزستان خبر دادند.

به گزارش تارنمای واحد مرکزی خبر جمهوری اسلامی ایران، سرهنگ عبدالله نظرپور، جانشین فرمانده نیروی انتظامی خوزستان گفته است، روز پنجشنبه اول اردیبهشت‌ماه هشت نفر از افراد «گروهک خلق اهواز» بازداشت شده اند که در کشته شدن سه نفر از شهروندان اهوازی دست داشته‌اند.

همچنین به گفته جانشین فرمانده نیروهای انتظامی خوزستان، روز ۲۶فروردین ماه امسال در ایست و بازرسی منطقه ملاشیه اهواز، دو موتورسوار با نزدیک شدن به محل ایست و بازرسی به سوی ماموران شلیک کردند. در این تیراندازی یکی از ماموران نیروی انتظامی کشته و دو نفر از ماموران هم زخمی شدند.
به گفته وی در جریان این تیراندازی، همچنین یک عابر پیاده کشته و یک نفر دیگر هم زخمی شده است.
بر اساس گزارش‌های منتشر شده، در هفته‌های اخیر، با عدف «اعلام خشم» نسبت به سیاست‌های حکومت اسلامی، چند تظاهرات در اهواز و چند شهر دیگر عرب‌نشین به دعوت گروه‌های عرب مخالف جمهوری اسلامی ایران و به‌مناسبت سالگرد تظاهرات ۱۵ آوریل ۲۰۰۵ برگزار شد.

تظاهرات شش سال پیش پس از انتشار نامه منسوب به دفتر ریاست جمهوری اسلامی ایران مبنی بر اجرای برنامه‌هایی برای «تغییر جمعیتی استان خوزستان» برگزار شده بود اما دولت ایران وجود چنین برنامه‌هایی را تکذیب کرد و نامه منتشر شده را جعلی خواند.

در همین حال، روز گذشته فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر، جامعه دفاع از حقوق بشر در ایران و گزارشگران بدون مرز ضمن محکوم ساختن «سرکوب اعتراض» مردم اهواز خواهان پایان «تبعیض و سرکوب» عرب‌های ساکن ایران شدند.

گفته می‌شود در تظاهرات اخیر مناطق عرب‌نشین براثر درگیری نیروهای امنیتی با معترضان ۱۲نفر کشته و ۲۰نفر دیگر زخمی شدند.

 

کردستان

روز پنجشنبه یکم اردیبهشت‌ماه براثر درگیری نیروهای انتظامی و افراد ناشناس در روستای حسن‌آباد سنندج چهارنفر کشته شدند.

اداره اطلاعات کردستان در بیانیه‌ای عوامل درگیری را گروه‌های «وهابی وابسته به بیگانه و استکبار جهانی» دانست.

خبرگزاری فارس به نقل از یک منبع آگاه اعلام کرد که «تعدادی از عوامل گروهک ضد انقلاب» خانواده‌ای را در روستای حسن‌آباد سنندج به گروگان گرفته بودند.

این درگیری هفتمین اقدام نظامی در مناطق کردنشین طی ماه گذشته بوده است.

از سوی دیگر ایسنا گزارش داد، یک شهروند بنام «ع. گل محمدی» سحرگاه جمعه دوم اردیبهشت ماه در کرمانشاه به دار آویخته شد.

این شهروند به اتهام قاچاق مواد مخدر از سوی دادگاه انقلاب کرمانشاه به اعدام محکوم شده بود.
در همان حال طی روزهای اخیر شماری از اهالی روستاهای اطراف شهرسلماس توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند.

آژانس خبری موکریان نوشت، صفر مامدی، فرهاد رحیمی، سهراب جهانگیرزاده اهل روستای بروشخواران، عبدالله محمدزاده ملحمی و فرهاد جهانگیری از جمله این بازداشت‌شدگان هستند.

تاکنون از علت بازداشت، محل نگهداری و اتهام احتمالی این شهروندان اطلاعی در دست نیست.

همچنین روز یکشنبه ۲۸ فروردین ماه، شورش سعیدزاده، عضو هیئت مدیره انجمن موسیقی مریوان توسط نیروهای امنیتی در منزل خود دستگیر و به مکان نامعلومی منتقل شده است.

علت بازداشت این فعال فرهنگی کرد هنوز مشخص نشده است.

هرانا هم گزارش داد، محمد جمال هبکی، معلم شیمی دبیرستان‌های سقز و از فعالان مذهبی که در ۱۷ اسفندماه سال گذشته بازداشت شده بود، هم چنان در بلاتکلیفی به سر می‌برد.

Share this
Share/Save/Bookmark

ارسال کردن دیدگاه جدید

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.

نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.

لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.

کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و
منتشر نخواهد شد.

 

لینک به ادیتور زمانه:         

برای عبور از سد فیلترینگ

پرونده ۱۳۹۱ / چشم‌انداز ۱۳۹۲

مشخصات تازه دریافت برنامه های رادیو زمانه  از ماهواره:

ماهواره  :Eutelsat

هفت درجه شرقی

پولاریزاسیون افقی 

سیمبول ریت ۲۲

فرکانس ۱۰۷۲۱مگاهرتز

همیاران ما