خانه | گوی‌سياست

شلیک‌های مرگبار

سه شنبه, 1390-01-30 00:27
نسخه قابل چاپنسخه قابل چاپ
محسن کاکارش

محسن کاکارش - در هفته گذشته، طی درگیری میان نیروهای امنیتی و گروهی از عرب‌تباران معترض در اهواز و چند شهر دیگر ایران، چهارنفر کشته و ده‌ها تن زخمی و بازداشت شدند. چند شهروند کرد نیز در جزیره کیش و مناطق مرزی کردستان بر اثر تیراندازی نیروهای انتظامی کشته و زخمی شدند. در آذربایجان نیز شماری ازبازداشت شدگان روز ۱۳ فروردین ماه به زندان مرکزی تبریز منتقل شدند و بازداشت فعالان مدنی آذربایجانی همچنان ادامه دارد.

 

خوزستان

در پی فراخوان برخی گروه‌های سیاسی و مدنی در شبکه‌های اجتماعی، هفته گذشته چند حرکت اعتراضی در شهرهایی چون اهواز و حمیدیه صورت گرفت.

اعتراض‌های شهروندان عرب‌تبار همزمان با ششمین سالگرد اعتراض به «تغییر بافت جمعیت» در ۱۵ آوریل ۲۰۰۵ است. در این روز ده‌ها تن کشته و بازداشت شدند.

بنا بر گزارش‌های منتشرشده چهار نفر به نام‌های عبدالرحمان قاسم البدوی، علی نیسی، باسم عبیات و محمد معرفی در این اعتراض‌ها کشته و ده‌ها تن دیگر زخمی شدند.

یوسف عزیزی بنی‌طرف، نویسنده و فعال عرب در گفت‌وگو با زمانه بازداشت ۱۵۰ شهروند عرب را تایید کرد. همچنین گفته می‌شود بازداشت‌شدگان به مکان نامعلومی منتقل شده‌اند.

 

آذربایجان

در هفته گذشته چهارتن از بازداشت‌شدگان روز ۱۳ فروردین‌ماه به زندان تبریز منتقل شدند. به گزارش منابع خبری آذربایجان، جلیل علمدار میلانی، حجت مختارزاده، حبیب پورولی و دو نفر دیگر که هنوز اسامی آنان مشخص نشده است، از اداره اطلاعات تبریز به زندان مرکزی تبریز منتقل شده‌اند.

این در حالی است که هنوز هیچ اطلاعی از شماری از بازداشت‌شدگان در دست نیست. بر اساس گزارش‌های منتشر شده، مهندس احد باقری، فعال آذربایجانی در روز ۱۳ فروردین ماه مورد ضرب و شتم نیروهای انتظامی واقع شد و تاکنون هیچ اطلاعی از وضعیت و محل نگهداری وی در دست نیست.
در هفته گذشته سیما دیدار، روزنامه‌نگار و فعال مدنی آذربایجانی نیز از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شد.

گفته می‌شود این فعال مدنی پیشتر به اتهام تبلیغ علیه جمهوری اسلامی به شش ماه حبس محکوم شده بود و اینک برای سپری کردن دوره محکومیتش بازداشت شده است.

در هفته گذشته منابع خبری آذربایجان از بازداشت بابک حسینی مقدم، یکی از فعالان مدنی آذربایجان در روز ۱۲ فروردین ماه خبردادند. او هم اکنون در زندان تبریز به سر می‌برد.

 

کردستان

در روزهای گذشته سه نفر از شهروندان در مناطق مرزی کردستان بر اثر تیراندازی نیروهای انتظامی زخمی شدند.

به گزارش هرانا، هوشنگ ایوری، یکی از شهروندان کرد روز ۲۲ فروردین ماه، در جاده روستای سنجی- سلماس در حین حرکت با خودرو شخصی، مورد تیراندازی نیروهای انتظامی واقع شد.

بر اساس این گزارش پس از این که چند تن از کسانی که در محل حادثه حضور داشتند، آقای ایوری را به بیمارستان منتقل کردند، مسئولان نظامی علت تیراندازی را وجود افراد مسلح در خودروی او عنوان کرده‌اند.
دو تن از کول‌بران و افراد کاسب نیز بر اثر تیراندازی نیروهای اننظامی در منطقه مرزی بیلوکه سردشت زخمی شده‌اند. همچنین یکی از شهروندان کرد در جزیزه کیش توسط نیروهای انتظامی کشته شد.
مرکز اطلاع‌رسانی سقز در این زمینه نوشت، هوشنگ شیخی در جزیره کیش بر اثر تیراندازی نیروهای انتظامی جان خود را از دست داد.

تاکنون علت تیراندازی به سوی این شهروند مشخص نشده است.
از سوی دیگر دوتن از شهروندان کرد که روز ۱۷ اسفندماه توسط نیروهای امنیتی در شهر بوکان بازداشت شده بودند، به زندان این شهر منتقل شدند.

گزارش‌های منتشر شده حاکی است این دو شهروند طی یک ماه گذشته، تحت شکنجه نیروهای اداره اطلاعات بوده‌اند.

در این روزها علی افشاری، یکی دیگر از شهروندان کرد نیز به زندان مرکزی ارومیه منتقل شد.
آژانس خبری موکریان گزارش داد، این شهروند مهابادی که در آذرماه سال گذشته توسط نیروهای امنیتی دستگیر و به علت زخمی شدن در هنگام بازداشت، مدتی را در بیمارستان بستری شده بود به تازگی به بند عمومی زندان ارومیه منتقل شده است.

گفته می‌شود آقای افشاری به اتهام همکاری با احزاب کرد دستگیر شده و طی این مدت ممنوع‌الملاقات بوده است.

Share this
Share/Save/Bookmark

اين تحرکات قومي باعث نگرانيه . البته نظام جمهوري اسلامي هم با برخورد تبعيض آميز و گاه تحقير آميز باعث بروز اين التحابات ميشود .

هر تجزیه طلبی باید به مکافات عملش برسد

یه نقشه هم از ایرانستان میزاشتید؟ خیلی دلتون میخواد که ایران یوگوسلاوی بشه؟

عزیز جان تا انجا که ما خبر داریم این تعداد کشته نشده اند!

در تبریز 50 نفر دور هم جمع شدند. علامت گرگ خاکستری نشان دادند و دستگیر شدند. باید منتظر می شدیم تا این وحشی گرگ واقعی بیاورند و به جان مردم بیندازند؟؟
بی خود تلاش نکنید که کردستان و خوزستان و اذرایجان را ملتهب نشان دهید. البته می دانیم که تا 1 خرداد برنامه شما همین است و دوست دارید یک آشوب قومی به پا شود

من اهواز زندگی میکنم خبر اشتباهه عزیز عده ای جیره خوار مزدور بدون تشکل و مقبولیت به پاسگاه حمله کرده بودن. من خودم اصالتا عرب هستم کشورمو دوس دارم اما مثل همه ایرانیان دنبال حقومشروعمان هستیم

اره هیچکی اصلا اعتراضی نداره و فقط حق با پان ایرانی هاست
جمش کنید این همه نژادپرستی رو.
من تورک ام نمی دونم من عربم و .... پس اون همه ادمی که 13 فروردین تو تبریز و دیگر جاهای آزربایجان اومده بودن چی !
اون همه عربم که بابا الکی بود
فکر کنم خیلی خوشحال شدید ای پان آریایی ها
به امید ایرانی بدون پان ها فارس ها

ارسال کردن دیدگاه جدید

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.

نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.

لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.

کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و
منتشر نخواهد شد.

 

لینک به ادیتور زمانه:         

برای عبور از سد فیلترینگ

پرونده ۱۳۹۱ / چشم‌انداز ۱۳۹۲

مشخصات تازه دریافت برنامه های رادیو زمانه  از ماهواره:

ماهواره  :Eutelsat

هفت درجه شرقی

پولاریزاسیون افقی 

سیمبول ریت ۲۲

فرکانس ۱۰۷۲۱مگاهرتز

همیاران ما