خانه | خبر | اخبارجهان

آخرين مناظره؛ رامنی و اوباما بر فشار عليه ايران تأکيد کردند

سه شنبه, 1391-08-02 13:41
نسخه قابل چاپنسخه قابل چاپ

سومين و آخرين مناظره باراک اوباما و ميت رامنی، کانديداهای انتخابات رياست جمهوری آمريکا با محوريت سياست خارجی برگزار شد در حالی که مناقشه هسته‌ای ايران يکی از موضوعات مورد بحث بود.

 

به گزارش خبرگزاری‌ها، در اين مناظره که دوشنبه شب، ۲۲ اکتبر (يک آبان) به فاصله دو هفته تا انتخابات رياست جمهوری آمريکا برگزار شد، اوباما، رئيس جمهوری آمريکا رقيب خود را به کم‌اطلاعی در رابطه با سياست خارجی متهم کرد در حالی که رامنی ضمن دفاع از خود اظهار داشت که جهان در اين چهار سال اخير با خطر "يک ايران هسته‌ای" روبه‌رو شده است.

 

اوباما که تلاش می‌کرد رامنی را سياستمداری آماتور در حوزه سياست خارجی معرفی کند، گفت: "شما هيچ وقت در موقعيت اجرای سياست‌های خارجی نبوده‌ايد و هر پيشنهاد و نظری که داده‌ايد، اشتباه بوده است."

 

رامنی نيز در برابر اوباما را به ضعف در سياست خارجی متهم کرد که اقتدار ايالات متحده را زير سئوال می‌برد.

 

به نظر می‌رسد فاصله رامنی و اوباما در نظرسنجی‌ها کمتر از قبل شده است به طوری که پيش‌بينی نتايج اين دوره انتخابات رياست جمهوری آمريکا دشوار به نظر می‌آيد

در ادامه اين مناظره موضوع اسرائيل به ميان آمد که رامنی اظهار داشت، دولت اوباما از اين متحد خود فاصله گرفته است. با اين حال هر دو رقيب تأکيد کردند که اگر از جانب ايران به اسرائيل حمله شود، آنها از اين کشور يهودی دفاع خواهند کرد.

 

اوباما گفت: "اگر به اسرائيل حمله شود، ما از آنها حمايت خواهيم کرد. من در کنار اسرائيل می‌ايستم اگر که اسرائيل مورد تهاجم واقع شود."

 

زمانی که اوباما گفت ايالات متحده و متحدان آن تحريم‌های فلج‌کننده‌ای عليه ايران با هدف توقف برنامه هسته‌ای آن اجرا کرده‌اند، ميت رامنی اظهار داشت که ايالات متحده بايد کارهای بيشتری انجام می‌داد.

 

او چندين بار تکرار کرد که در اين چهار سال ايران به سمت هسته‌ای شدن گام برداشته است.

 

اما در نهايت هر دو رقيب تعهد دادند سياست‌های سخت‌گيرانه‌ای عليه جاه‌طلبی‌های هسته‌ای ايران اتخاذ کنند و گزينه نظامی را به‌عنوان آخرين راه حل برای مناقشه هسته‌ای ايران در نظر داشته باشند.

 

حمله بنغازی و کشته شدن سفير و سه کارمند ايالات متحده در ليبی نيز يکی از موضوعات بحث بود که رامنی آن را نقطه ضعف دولت اوباما ناميد.

 

او در شمايی کلان به بحران‌ها و هرج و مرجی اشاره کرد که تمام خاورميانه از سوريه تا مصر و شمال آفريقا را فرا گرفته است.

 

رامنی اظهار داشت، سياست‌های اوباما در قبال خاورميانه و شمال آفريقا به گونه‌ای بوده که نتوانسته مانع تجديد حيات القاعده در منطقه بشود.

 

در حالی که ايالات متحده در سال‌های اخير از هواپيماهای بدون سرنشين برای مبارزه با شبه‌نظاميان القاعده در منطقه استفاده کرده است، رامنی گفت ايالات متحده بايد کارهايی بيشتر از اين انجام می‌داد و "يک استراتژی جامع و قدرتمند" در اين‌باره تدوين می‌کرد.

 

به نظر می‌رسد فاصله رامنی و اوباما در نظرسنجی‌ها کمتر از قبل شده است به طوری که پيش‌بينی نتايج اين دوره انتخابات رياست جمهوری آمريکا دشوار به نظر می‌آيد.

 

 

Share this
Share/Save/Bookmark

هر دو هم به حمایت بی قید و شرط از اسرائیل تاکید میکنن، چه امام زاده ای؟

ارسال کردن دیدگاه جدید

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.

نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.

لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.

کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و
منتشر نخواهد شد.

 

لینک به ادیتور زمانه:         

برای عبور از سد فیلترینگ

پرونده ۱۳۹۱ / چشم‌انداز ۱۳۹۲

مشخصات تازه دریافت برنامه های رادیو زمانه  از ماهواره:

ماهواره  :Eutelsat

هفت درجه شرقی

پولاریزاسیون افقی 

سیمبول ریت ۲۲

فرکانس ۱۰۷۲۱مگاهرتز

همیاران ما