خانه | خبر | اخبارجهان

اوباما و رامنی در نخستين مناظره انتخاباتی شرکت کردند

پنجشنبه, 1391-07-13 16:19
نسخه قابل چاپنسخه قابل چاپ

در حالی‌ که تنها اندکی بيش از يک ماه به انتخابات رياست جمهوری در آمريکا باقی مانده است، ميت رامنی، نامزد حزب جمهوری‌خواه و باراک اوباما، رئيس‌جمهور کنونی اين کشور و نامزد حزب دموکرات در نخستين مناظره انتخاباتی‌شان با يکديگر شرکت کردند.

 

به گزارش آسوشيتدپرس، در اين مناظره که شامگاه گذشته، چهارشنبه سوم اکتبر (۱۲ مهر) برگزار شد، رامنی قاطعانه‌تر و پرشور و نشاط‌تر از اوباما به نظر می‌رسيد اما رئيس‌جمهور آمريکا نيز دور را از دست نداد و به مردم آمريکا هشدار داد نسخه‌هايی که رقيبش برای اقتصاد ضعيف اين کشور پيچيده است، بيش از آن‌که واقعی باشد، به خيال‌پردازی پهلو می‌زند.

 

رامنی که برای نخستين بار در مبارزه‌ انتخاباتی‌اش به‌طور رو در رو با رئيس‌جمهور آمريکا مناظره می‌کرد، کاملأ شکست‌ناپذير می‌نمود، هر چند که نشانه‌هايی از دشوار شدن مناظره برای او در برخی عرصه‌ها که اوباما امتيازی در آنها کسب می‌کرد به چشم می‌خورد.

 

اوباما خونسردی خود را در طول مناظره حفظ کرده بود و اين نشان می‌داد که از ديدگاه خود درباره اين‌که برنامه‌های رامنی در مورد ماليات‌ها، خدمات درمانی، کسر بودجه و بقيه موارد به هيچ روی واقع‌گرايانه نيست، ذره‌ای عقب‌ ننشسته است.

 

رامنی پس از مناظره شامگاه چهارشنبه که به مدت ۹۰ دقيقه و در دنور ايالت کلرادو برگزار شد، آن را "سرگرم‌کننده" خواند و به‌وضوح نشان داد که از کشمکش‌هايش با رقيب در اين مناظره لذت برده است.

 

از ميان حدود ۶۰ ميليون آمريکايی که بيننده مناظره اوباما و رامنی بودند، بسياری از ناظران مستقل بر اين باورند که اين مناظره در مجموع به نفع رامنی تمام شد

اما اوباما در حالی ‌که با اشتياق بسيار کمتری از اين مناظره ياد می‌کرد، با کوبيدن کلی‌نگری‌های مشهود رامنی و نپرداختن او به جزئيات، آن را مناظره‌ای "محاسباتی" خواند.

 

رامنی قول داده است که موازنه بودجه را در خلال ۸ تا ۱۰ سال محقق کند اما در اين‌باره که چگونه اين کار را انجام خواهد داد توضيحی ارائه نداده است. در عوض، قول اجرای قوانينی را داده است که برخی از آنها – مانند افزايش مخارج پنتاگون و بازگرداندن بيش از ۷۰۰ ميليارد دلار بودجه تقليل‌يافته به بخش خدمات درمانی در دهه پيش رو – درست در مقابل آن هدف قرار دارد. او در عين حال گفته است که ماليات را افزايش نخواهد داد.

 

اوباما به اجرا درآمدن تمام قول‌های رامنی را در کنار هم غيرعملی می‌داند. او در اين‌باره اظهار داشت: "به نظر من مردم آمريکا بايد در برخی موارد از خود بپرسند که آيا علت اين‌که آقای رامنی فرماندار، تمام اين برنامه‌ها را محرمانه نگه داشته اين است که اين برنامه‌ها خيلی خوب هستند؟ آيا به اين دليل است که خانواده‌های طبقه متوسط قرار است به نوعی از آن برنامه‌ها سود زيادی ببرند؟ نه."

 

رئيس‌جمهور آمريکا سخنانش را با تأکيد بر اين موضوع ادامه داد که ملت آمريکا با مشکلات بغرنجی مواجه است که راه‌ حل‌های ساده را به چالش می‌طلبد و تصريح کرد که انتخاب خود او، "سود رساندن به خانواده‌های طبقه متوسط در سراسر کشور" خواهد بود.

 

اما رامنی مدعی شد که خود اوباما باعث افزايش فشار بر طبقه متوسط بوده است.

 

اين نخستين مناظره تلويزيونی از سه مناظره‌ای بود که قرار است اين دو نامزد رياست جمهوری آمريکا در آن رو در روی يکديگر قرار بگيرند.

 

از ميان حدود ۶۰ ميليون آمريکايی که بيننده مناظره اوباما و رامنی بودند، بسياری از ناظران مستقل بر اين باورند که اين مناظره در مجموع به نفع رامنی تمام شد.

 

اوباما و رامنی روز ۱۶ اکتبر در دومين مناظره انتخاباتی‌شان که در دانشگاه هوفسترا در همپستيد نيويورک برگزار خواهد شد، شرکت خواهند کرد. آخرين مناظره رو در روی آنها که حول "مسائل خارجی" خواهد بود، روز ۲۲ اکتبر در دانشگاه لين در بوکا ريتون برگزار می‌شود.

 

 

Share this
Share/Save/Bookmark

ارسال کردن دیدگاه جدید

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.

نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.

لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.

کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و
منتشر نخواهد شد.

 

لینک به ادیتور زمانه:         

برای عبور از سد فیلترینگ

پرونده ۱۳۹۱ / چشم‌انداز ۱۳۹۲

مشخصات تازه دریافت برنامه های رادیو زمانه  از ماهواره:

ماهواره  :Eutelsat

هفت درجه شرقی

پولاریزاسیون افقی 

سیمبول ریت ۲۲

فرکانس ۱۰۷۲۱مگاهرتز

همیاران ما