خانه | خبر | اخبارجهان

رهبر مسلمانان فرانسه خواستار خويشتن‌داری در قبال کاريکاتورها شد

جمعه, 1391-06-31 18:04
نسخه قابل چاپنسخه قابل چاپ

رهبر يکی از گروه‌های اصلی مسلمانان فرانسه خواستار خويشتن‌داری مسلمانان در رابطه با انتشار کاريکاتورهای پيامبر اسلام در يک نشريه فکاهی فرانسوی شد.

 

رويترز امروز جمعه، ۳۱ شهريورماه (۲۱ سپتامبر) گزارش داده است،  پس از آن که دولت فرانسه برپايی راهپيمايی در اعتراض به چاپ کاريکاتورهای پيامبر اسلام در هفته‌نامه چارلی ابدو را ممنوع اعلام کرد، پليس پاريس در آماده باش کامل به سر می‌برد.

 

در همين رابطه محمد موسوی، رهبر شورای مسلمانان فرانسه در مصاحبه با يک راديو فرانسوی گفت: "من تکرار می‌کنم که شورای مسلمانان فرانسه خواستار آن است که اعتراضی صورت نگيرد. هر اعتراضی می‌تواند مورد سوءاستفاده قرار گيرد."

 

انتشار اين کاريکاتورها در نشريه فرانسوی چارلی ابدو که پيامبر اسلام را عريان به تصوير کشيده است، احتمال تکرار حوادثی را که در ارتباط با فيلم "بی‌گناهی مسلمانان" در برخی کشورهای اسلامی رخ داد به ميان کشيده است.

 

بهمن‌ماه سال گذشته نيز اسلام‌گرايان به دفتر نشريه فکاهی چارلی ابدو يورش بردند و با کوکتل مولوتف آن را به آتش کشيدند

در همين حال به دستور مقامات فرانسه سفارتخانه‌ها، مدارس و مراکز فرهنگی فرانسه در حدود ۲۰ کشور اسلامی تعطيل شده‌اند.

 

در پی انتشار بخش‌هايی از فيلم "بی‌گناهی بی‌مسلمانان" در سايت يوتيوب اماکن ديپلماتيک آمريکا و برخی کشورهای غربی در کشورهای اسلامی مورد تهاجم قرار گرفتند که اين اتفاقات به کشته شدن سفير و سه کارمند ايالات متحده در ليبی منجر شد.

 

محمد موسوی هم فيلم "بی‌گناهان مسلمانان" و هم کاريکاتورهای نشريه فرانسوی را "عملی متجاوزانه" خواند، اما در همين حال از مسلمانان فرانسه خواست که به منظور اعتراض به خيابان‌ها نروند.

 

نشريه فرانسوی چارلی ابدو با بيان اين‌که قصد انتشار دوباره کاريکاتورها را دارد، منتقدان خود را به مبارزه طلبيده است. اين نشريه گفته است کاريکاتورها تنها به‌منظور طنز منتشر شده‌اند.

 

دفتر اين نشريه در پاريس اکنون تحت حمايت نيروهای پليس است.

 

بهمن‌ماه سال گذشته نيز پس از آن‌که نشريه فکاهی چارلی ابدو در پاريس اعلام کرد که سردبير مهمانش محمد، پيامبر مسلمانان است و کاريکاتوری از او را روی جلدش منتشر می‌کند، اسلام‌گرايان به دفتر اين نشريه يورش بردند و با کوکتل مولوتف آن را به آتش کشيدند.

 

در سال ۲۰۰۶ در ماجرای "کاريکاتورهای محمد" در روزنامه يلاند پوستن، چاپ دانمارک که به يک بحران دامنگير در جهان اسلام انجاميد، نشريه فکاهی چارلی ابدو از اندک نشرياتی در جهان بود که کاريکاتورهای محمد را مجدداً منتشر کرد.

 

آن‌ها همچنين کاريکاتورهای ديگری نيز طراحی کرده و برای دفاع از حق آزادی بيان انتشار دادند.

 

 

Share this
Share/Save/Bookmark

چگونه است که باریکنان فوتبال را به علت اعتراض به داور یک بازی، محروم و جریمه می کنند، اما توهین به پدر معنوی میلیونها انسان را آزادی بیان می نامند.

متاسفانه سرنای آزادی را از سر گشادش می نوازند.

ارسال کردن دیدگاه جدید

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.

نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.

لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.

کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و
منتشر نخواهد شد.

 

لینک به ادیتور زمانه:         

برای عبور از سد فیلترینگ

پرونده ۱۳۹۱ / چشم‌انداز ۱۳۹۲

مشخصات تازه دریافت برنامه های رادیو زمانه  از ماهواره:

ماهواره  :Eutelsat

هفت درجه شرقی

پولاریزاسیون افقی 

سیمبول ریت ۲۲

فرکانس ۱۰۷۲۱مگاهرتز

همیاران ما