خانه | خبر | اخبارجهان

شورای ملی سوريه خواهان دخالت نظامی بين‌المللی در اين کشور شد

چهارشنبه, 1391-06-29 18:29
نسخه قابل چاپنسخه قابل چاپ

عبدالباسط صيدا، رهبر شورای ملی سوريه، نيروی اصلی مخالفان حکومت بشار اسد، اظهار اميدواری کرد که کشورهای عربی با همکاری هم برای دخالت بين‌المللی در سوريه، مشابه آن‌چه سال گذشته در ليبی رخ داد، تلاش کنند.

 

عبدالباسط صيدا امروز چهارشنبه ۲۹ شهريورماه (۱۹ سپتامبر) در گفت‌وگوی تلويزيونی با شبکه الحيات گفت: "ما کشورهای عربی را به ابتکاری روشن و جدی همچون موضعی که در انقلاب ليبی گرفتند فرامی‌خوانيم."

 

وی که پس از ديدار با مسئولان حکومتی قطر در دوحه سخن می‌گفت افزود: "در نخستين گام می‌بايست تمايل واقعی برای عمل مشترک با کشورهای اروپايی را به‌منظور پايان دادن به هرگونه مشروعيت حکومت [بشار اسد] نشان داد و نگذاشت کشتار در سوريه به اين شکل ادامه يابد."

 

رهبر شورای ملی سوريه در دوحه با حامد بن جاسم بن جبار آل ثانی، نخست‌وزير، وزير امور خارجه و مسئول اتحاديه عرب در امور سوريه ديدار و گفت‌وگو کرد.

 

اتحاديه عرب در جريان رويدادهای ليبی از شورای امنيت سازمان ملل خواست تا با ايجاد منطقه پرواز ممنوع از مردم ليبی در برابر حکومت معمر قذافی حفاظت کند. اين اقدام زمينه‌ای برای حضور نظامی ناتو و کمک به نيروهای شورشی شد که به سرنگونی حکومت قذافی انجاميد.

 

عبدالباسط صيدا با بيان اين‌که "ايران خود بخشی از مسئله سوريه است"، مخالفت شورای ملی سوريه را با شرکت جمهوری اسلامی ايران در تلاش‌های بين‌المللی برای يافتن راه حل بحران سوريه اعلام کرد

عبدالباسط صيدا همچنين با بيان اين‌که "ايران خود بخشی از مسئله سوريه است"، مخالفت شورای ملی سوريه را با شرکت جمهوری اسلامی ايران در تلاش‌های بين‌المللی برای يافتن راه حل بحران سوريه اعلام کرد

 

اشاره صيدا به نشست اخير قاهره به دعوت محمد مرسی، رئيس جمهوری مصر است که با حضور وزيران امور خارجه ايران، ترکيه و مصر برگزار شد. در اين نشست که به "گروه تماس" يا نشست چهارجانبه معروف است، قرار بود وزير امور خارجه عربستان سعودی نيز شرکت کند اما وی در آن حضور نيافت.

 

روسيه نيز از شرکت جمهوری اسلامی ايران در مذاکرات بين‌المللی در رابطه با بحران سوريه حمايت می‌کند.

 

عبدالباسط صيدا در اين‌باره افزود: "ايران برای حکومت اسد سلاح، پول و نقشه عمل فراهم می‌کند؛ حتی رهبر سپاه پاسداران ايران هم اذعان داشته است که نيروهای سپاه در خاک سوريه حضور دارند."

 

محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران، روز يکشنبه ۲۶ شهريورماه جاری در نشست خبری خود درباره حضور نيروهای سپاه در سوريه گفت تعدادی از نيروهای قدس در سوريه حضور دارند. وی در همين حال افزود اين به‌منزله حضور نظامی ايران در اين کشور نيست.

 

به‌گفته رهبر شورای ملی سوريه، عدم حضور عربستان سعودی در نشست قاهره به دليل "مخالفت با شرکت ايران" در اين نشست بود. وی اين موضوع را نشانه‌ای از شکست نشست قاهره دانست.

 

صيدا خواهان دخالت نظامی بين‌المللی بر اساس فصل هفتم منشور شورای امنيت سازمان ملل شد.

 

طبق فصل هفتم منشور سازمان ملل شورای امنيت قدرت گسترده‌ای در شرايط "تهديد صلح جهانی، تخطی از رويه‌های صلح، يا اعمال خشونت و زور" در سطح جهانی دارد. در چنين شرايطی، فعاليت شورای امنيت محدود به توصيه نمی‌شود و می‌تواند اقدامات جدی مانند استفاده از نيروهای مسلح نظامی برای "حفظ يا بازگرداندن صلح و امنيت جهانی" انجام دهد.

 

کشورهای غربی پيش از اين تمايل خود را برای پيش بردن تجربه ليبی در سوريه از طريق شورای امنيت سازمان ملل نشان داده‌اند اما روسيه و چين، دو هم‌پيمان حکومت بشار اسد، هر بار با وتوی خود مانع از آن شده‌اند.

 

از آغاز اعتراضات مردمی در سوريه تاکنون که نزديک به يک سال و نيم می‌گذرد، نزديک به ۲۷ هزار نفر کشته شده‌اند.

 

ماه اوت گذشته خونبارترين ماه در اين مدت بوده است.

 

 

Share this
Share/Save/Bookmark

اعتقااد دارم تنه راه ممکم در قدم اول مبارزه مسلحانه است و در صورتیکه دیکتاتور کنار نرود و بخواهد با استفاده از نیروی نظامی که برای حفظ مرزها تدارک دیده به جنگ با مخالفان برود باید قدرتهای بزرگ دخالت کنند هر چند تا امروز خیلی دیر هم شده است جوانان سوری تاریخ افکار عمومی فردا قدرتهای بزرگ را به چالش خواهند کشاند که شما کجا بودید ان روز که اسد با جتهایش بر سر ما بمب میریخت شما چه کردید

نقش اساسی کشتار من سوریه بطور غیر مستقیم به آمریکا و اسرائیل مربوط می شود زیاده خواهی کشورهای غربی و همسوی کشورهای منطقه در این کشتار دخیل هستند تمام کشورهای منطقه در خفقان قرار دارند هیچ کشور غربی حرفی از بحرین عربستان و غیره به میان نمی برد چون هم آهنگ با امریکا و اسرائیل هستند****

ارسال کردن دیدگاه جدید

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.

نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.

لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.

کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و
منتشر نخواهد شد.

 

لینک به ادیتور زمانه:         

برای عبور از سد فیلترینگ

پرونده ۱۳۹۱ / چشم‌انداز ۱۳۹۲

مشخصات تازه دریافت برنامه های رادیو زمانه  از ماهواره:

ماهواره  :Eutelsat

هفت درجه شرقی

پولاریزاسیون افقی 

سیمبول ریت ۲۲

فرکانس ۱۰۷۲۱مگاهرتز

همیاران ما