خانه | خبر | اخبارجهان

وزرای خارجه کشورهای عرب رخدادهای سوريه را "جنايت عليه بشريت" ناميدند

پنجشنبه, 1391-06-16 21:29
نسخه قابل چاپنسخه قابل چاپ

وزرای امور خارجه کشورهای عرب آن‌چه را که در سوريه می‌گذرد "جنايت عليه بشريت" خواندند و با محکوم کردن آن از حکومت سوريه خواستند که بی‌درنگ به خشونت‌ها پايان دهد. در همين حال شورشيان سوريه در جبهه‌های مختلف زير آتش نيروهای ارتش گرفتار شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، شورشيان سوريه که با هدف برکناری بشار اسد از قدرت به مبارزه با حکومت پرداخته‌اند، روز چهارشنبه، پنج سپتامبر (۱۵ شهريور) اعلام کردند قصد انجام اصلاحاتی در ارتش خود دارند تا بدين ترتيب حمايت جامعه جهانی را که تاکنون نسبت به مسلح کردن آنان بی‌ميل بوده است، جلب کنند.

موج حملات ديپلماتيک به بشار اسد نيز افزايش يافته است به طوری که رجب طيب اردوغان، نخست‌وزير ترکيه گفت حکومت سوريه به يک "حکومت تروريستی" تبديل شده است. همچنين محمد مرسی، رئيس جمهوری مصر هم گفت بشار اسد بايد برود.

وزرای امور خارجه کشورهای عرب در نشستی در قاهره، پايتخت مصر "ادامه خشونت‌ها، کشتارها و جنايت‌های زشتی را که مقامات سوريه و شبه‌نظاميان وابسته به آنان (شبيحه) عليه غيرنظاميان مرتکب می‌شوند" محکوم کردند.

ژنرال مصطفی الشيخ، سرپرست شورای نظامی مخالفان: مقرر شد که ارتش آزاد سوريه به ارتش ملی سوريه تغيير نام دهد

آنها همچنين "کشتار غيرنظاميان و خشونت عليه آنها از جانب همه طرف‌های درگير" را محکوم کردند که اين مسئله به‌طور غيرمستقيم به شورشيان نيز اشاره داشت.

در بيانيه وزرای امور خارجه کشورهای عرب همچنين آمده است: "شورای امنيت سازمان مل متحد بايد همه اقدامات لازم را انجام دهد تا همه کسانی که مسئول اين جنايت‌ها بوده‌اند، به دادگاه بين‌المللی آورده شوند."

آنها همچنين مقامات سوريه را به خاطر استفاده ارتش اين کشور از سلاح‌های سنگين در مناطق مسکونی مورد انتقاد شديد قرار دادند.

بر اساس آمار سازمان ديده‌بان حقوق بشر در سوريه از مارس ۲۰۱۱ و آغاز قيام مردم سوريه عليه حکومت بشار اسد، دست‌کم ۲۶ هزار تن در اين کشور کشته شده‌اند. 

بر اساس اين گزارش تنها در روز گذشته (چهارشنبه) ۹۰ تن کشته شدند که بيشتر آنها غيرنظامی بودند.

در همين روز يکی از فرماندهان شورشيان گفت، ارتش آزاد سوريه به‌زودی شاهد تغييراتی با هدف پايان دادن به اختلافات درونی و جلوگيری از رشد گروه‌های شبه‌نظامی شورشی خواهد بود.

ژنرال مصطفی الشيخ، سرپرست شورای نظامی که متشکل از رؤسای گروه‌های شورشی است، اظهار داشت، در پی گفت‌وگوهای ۱۰ روزه مقرر شد که ارتش آزاد سوريه به ارتش ملی سوريه تغيير نام دهد.

او گفت: "پس از يک دوره طولانی ما بايد دوباره ارتش را بازسازی کنيم چرا که نگران ازدياد گروه‌های شبه‌نظامی در سوريه هستيم و می‌خواهيم سوريه برای آينده حفظ شود."

به گفته او، اين اصلاحات می‌تواند منجر به حمايت‌های جامعه جهانی از آنها باشد که تاکنون نسبت به مسلح کردن شورشيان بی‌ميل بوده‌اند.

شورشيان در ماه‌های اخير توانسته‌اند موفقيت‌هايی را در برخی جبهه‌ها به دست بياورند و کنترل بسياری از مناطق مرزی را در دست بگيرند.

 

Share this
Share/Save/Bookmark

ارسال کردن دیدگاه جدید

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.

نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.

لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.

کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و
منتشر نخواهد شد.

 

لینک به ادیتور زمانه:         

برای عبور از سد فیلترینگ

پرونده ۱۳۹۱ / چشم‌انداز ۱۳۹۲

مشخصات تازه دریافت برنامه های رادیو زمانه  از ماهواره:

ماهواره  :Eutelsat

هفت درجه شرقی

پولاریزاسیون افقی 

سیمبول ریت ۲۲

فرکانس ۱۰۷۲۱مگاهرتز

همیاران ما