خانه | خبر | اخبارجهان

دعوت اسرائيل از محمد مرسی برای ديدار از اين کشور

چهارشنبه, 1391-06-08 17:57
نسخه قابل چاپنسخه قابل چاپ

آويگدور ليبرمان، وزير امور خارجه اسرائيل گفت اميدوار است محمد مرسی، رئيس‌جمهور جديد مصر، به نشانه وفاداری به قول خود، ديداری از اسرائيل داشته باشد.

الاهرام نوشت ليبرمان، که از سياستمداران ملی‌گرای افراطی به‌شمار می‌رود، روز گذشته، هفتم شهريورماه (۲۸ اوت) در يک نشست حقوقی در تل‌آويو گفت : "ما بسيار اميدواريم که مرسی در آينده نزديک نمايندگان اسرائيل را بپذيرد."

وی افزود: "ما می‌خواهيم که او با رسانه‌های اسرائيلی مصاحبه کند. می‌خواهيم به‌عنوان ميهمان رئيس جمهوری اسرائيل، شيمون پرز، از اورشليم ديدن کند."

محمد مرسی روز دوشنبه ششم شهريور (۲۷ اوت) در مصاحبه‌ای با رويترز گفت سياست خارجی متوازن را دنبال خواهد کرد و اشاره کرد که پيمان صلح اسرائيل و مصر بر سر جای خود باقی است.

آويگدور ليبرمان: سخنان مرسی اطمينان‌بخش است اما او بايد کاری بيش از اين انجام دهد

با اين حال، جنبش اخوان‌المسلمين که مرسی نماينده آن است، اسرائيل را دولتی توسعه‌طلب و نژادپرست می‌داند. اما رئيس جمهوری مصر پس از گرفتن قدرت در اين کشور از به کارگيری اين زبان تند اجتناب کرده است.

روزنامه مصری الاهرام می‌نويسد: "تأکيد مرسی بر توازن در مصاحبه با رويترز نشان می‌دهد که او در پی آن است با وضوح کم‌تری از آمريکا در منطقه حمايت کند. اما در عين حال او بايد متحدين سنتی خود را نيز راضی نگاه دارد."

ليبرمان در واکنش به مصاحبه مرسی گفت که سخنان او اطمينان‌بخش است اما او بايد کاری بيش از اين انجام دهد.

محمد مرسی در مصاحبه خود بدون آن‌که نامی از اسرائيل ببرد، اشاره کرد که همسايه مصر نبايد از کمپين نظامی جديد در صحرای سينا بترسد. کمپينی که مرسی دستور آن را پس از کشته شدن ۱۶ سرباز مصری در مرز توسط شبه‌نظاميان اسلام‌گرا، صادر کرد.

آويگدور ليبرمان افزود: "اين يک پيام خيلی مهم است. اما هر که از صلح و ثبات سخن می‌گويد بايد بداند که چنين چيزی نمی‌تواند انتزاعی و فرضی باشد. صلح بايد ملموس و روشن باشد."

چندی پيش، در روز پيروزی محمد مرسی در انتخابات رياست جمهوری مصر، خبرگزاری فارس ايران مصاحبه‌ای را با وی منتشر کرد که در آن مرسی گفته بود در توافق‌نامه صلح کمپ‌ديويد ميان مصر و اسرائيل "تجديدنظر" خواهد کرد.

دو روز پس از انتشار اين مصاحبه از سوی فارس، دفتر مرسی آن را جعلی خواند و تکذيب کرد.

پيمان کمپ ديويد، نخستين پيمان صلح ميان طرفين جنگ اعراب و اسرائيل در تاريخ ۱۷ سپتامبر ۱۹۷۸ با حضور، انور سادات رئيس‌جمهور وقت مصر، مناخيم بگين، نخست‌وزير وقت اسرائيل و جيمی کارتر، رئيس جمهور وقت آمريکا بسته شد.
 

Share this
Share/Save/Bookmark

آويگدور ليبرمان افزود: "اين يک پيام خيلی مهم است. اما هر که از صلح و ثبات سخن می‌گويد بايد بداند که چنين چيزی نمی‌تواند انتزاعی و فرضی باشد. صلح بايد ملموس و روشن باشد."
صلح میان دولت نژاد پرست_صهیونیستی و دولت فلسطین هم باید ملموس و روشن باشد.
تمام آدم کشان و دیکتاتوران و حامیان آنان، آنچه بر خود نمی پسندند را برای دیگران نیکو میپندارند.متاسفانه شرم و حیا هم سرشان نمی شود.

ارسال کردن دیدگاه جدید

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.

نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.

لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.

کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و
منتشر نخواهد شد.

 

لینک به ادیتور زمانه:         

برای عبور از سد فیلترینگ

پرونده ۱۳۹۱ / چشم‌انداز ۱۳۹۲

مشخصات تازه دریافت برنامه های رادیو زمانه  از ماهواره:

ماهواره  :Eutelsat

هفت درجه شرقی

پولاریزاسیون افقی 

سیمبول ریت ۲۲

فرکانس ۱۰۷۲۱مگاهرتز

همیاران ما