خانه | خبر | اخبارجهان

هزاران کويتی به تغيير قانون انتخاباتی کشور اعتراض کردند

سه شنبه, 1391-06-07 12:24
نسخه قابل چاپنسخه قابل چاپ

هزاران تن از شهروندان کويت در اعتراض به تغييرات قانون انتخابات اين کشور که گفته می‌شود مواضع اپوزيسيون را در انتخابات پيش روی تضعيف می‌کند، دست به تظاهرات زدند.

به گزارش رويترز، در اين تظاهرات که شب گذشته، ۲۷ اوت (شش شهريور) مقابل پارلمان کويت در ميدان اراده برگزار شد، حدود سه هزار تن حضور يافتند که بيشتر آنان مردانی بودند که لباس سنتی کويتی‌ها را بر تن داشتند.

ميدان اراده در سال گذشته صحنه تظاهرات‌ متعددی عليه حکومت بود‌ که هزار تن از فعالان سياسی جوان، نمايندگان اپوزيسيون در پارلمان کويت و حاميانشان در آنها شرکت کردند.

اوايل اين ماه دولت کويت از دادگاه عالی اين کشور درخواست کرد حکم به اجرای قانونی بدهد که کويت را به پنج حوزه انتخاباتی تقسيم می‌کند. کويت می‌گويد اين تغييرات برای برطرف کردن چالش‌های قانونی در انتخابات آينده ضروری است.

کويت قانون انتخابات را در سال ۲۰۰۶ تغيير داد که به موجب آن حوزه‌های انتخاباتی از ۲۵ حوزه به پنج حوزه کاهش می‌يافت تا از اين طريق احتمال "خريد و فروش رأی و نفوذ قبايل بر انتخابات" را کاهش دهد

اما برخی سياستمداران و فعالان اپوزيسيون، دولت کويت را متهم کرده‌اند که با انجام اين تغييرات در حوزه‌های انتخاباتی قصد دارد که از تشکيل اکثريت اپوزيسيون در پارلمان بعدی جلوگيری کند.

کويت قانون انتخابات را در سال ۲۰۰۶ تغيير داد که به موجب آن حوزه‌های انتخاباتی از ۲۵ حوزه به پنج حوزه کاهش می‌يافت تا از اين طريق احتمال "خريد و فروش رأی و نفوذ قبايل بر انتخابات" را کاهش دهد.

بر اين اساس همچنين احزاب سياسی از تشکيل فراکسيون‌های قبيله‌ای در پارلمان برای در اختيار گرفتن اکثريت کرسی‌ها منع می‌شوند.

اختلافات شديد در کويت مانع از سرمايه‌گذاری در اين کشور عضو اوپک شده که تنها در طول شش سال شاهد رفت و آمد هشت دولت بوده ‌است.

انور الشرحان، کارشناس اقتصاد در تظاهرات شب گذشته گفت: "حکومت تلاش می‌کند که اپويسيون را شکست بدهد، اما اکنون ديگر نمی‌تواند آن را متوقف کند."

او افزود: "حکومت کويت هيچ گزينه ديگری نداشت، بنابراين دست به دامن نظام قضايی شد. اين بدترين چيزی بود که می‌توانست اتفاق بيفتد."

شرحان همچنين گفت، مردم کويت از سياست‌های انفعالی خسته شده‌اند و احساس می‌کنند ثروت کلانی که از نفت حاصل آمده بيهوده تلف شده ‌است.

او اظهار داشت: "ما نمی‌توانيم يک فرودگاه خوب بسازيم. نمی‌توانيم يک بندر خوب بسازيم. حتی نمی‌توانيم يک جاده خوب بسازيم."

تظاهرکنندگان کويتی که شب گذشته در هوای ۴۵ درجه سانتيگراد بالای صفر به خيابان آمده بودند همچنين به حکم چند ماه پيش دادگاه کويت مبنی بر منحل شدن پارلمان اين کشور که اکثريت آن در اختيار اپوزيسيون بود اعتراض کردند. در ماه ژوئن حدود چهار هزار کويتی به حکم دادگاه اعتراض کردند و آن را کودتا عليه قانون اساسی ناميدند.
 

Share this
Share/Save/Bookmark

ارسال کردن دیدگاه جدید

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.

نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.

لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.

کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و
منتشر نخواهد شد.

 

لینک به ادیتور زمانه:         

برای عبور از سد فیلترینگ

پرونده ۱۳۹۱ / چشم‌انداز ۱۳۹۲

مشخصات تازه دریافت برنامه های رادیو زمانه  از ماهواره:

ماهواره  :Eutelsat

هفت درجه شرقی

پولاریزاسیون افقی 

سیمبول ریت ۲۲

فرکانس ۱۰۷۲۱مگاهرتز

همیاران ما