خانه | خبر | اخبارجهان

تعلیق عضویت سوریه در سازمان کشورهای اسلامی

پنجشنبه, 1391-05-26 11:33
نسخه قابل چاپنسخه قابل چاپ

 عضویت سوریه در سازمان کنفرانس کشورهای اسلامی به حالت تعلیق در آمد.

به گزارش بی‌بی‌سی، اکمل‌الدین احسان اوغلو، دبیر کل سازمان کنفرانس کشورهای اسلامی در نشست اضطراری این سازمان در مکه گفت: «این سازمان برای رژیم‌هایی که مردم خود را می‌کشند جایی ندارد.»

 
در بیانیه ای که در پایان نشست یادشده منتشر شد، تاکید شده است: «مسلمانان دیگر نمی‌توانند حکومتی را بپذیرند که مردم خود را قتل عام می‌کند.»
 
شرکت کنندگان این نشست اضطراری نیز که روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه (۱۴ و ۱۵ اوت ۲۰۱۲) به میزبانی عربستان سعودی در مکه برگزار شد، ضمن ابراز نگرانی شدید درباره برخورد غیر انسانی با مردم در سوریه، خواستار توقف فوری خشونت‌ها در این کشور و به تعلیق درآمدن عضویت آن در سازمان کنفرانس کشورهای اسلامی شدند.
 
احسان اوغلو، تعلیق عضویت سوریه در سازمان کنفرانس کشورهای اسلامی را پیامی جدی از سوی جهان اسلام به حکومت سوریه می‌داند. او که معتقد است سوریه وارد تونل تاریکی شده است، گفت: «این جهان دیگر نمی‌تواند حکومتی را بپذیرد که با هواپیما، تانک و توپخانه سنگین مردم خودش را قتل عام می‌کند.»
 
دبیر کل سازمان کنفرانس کشورهای اسلامی، پیشتر در دیدار با وزیران خارجه کشورهای اسلامی در جده گفته بود رئیس حکومت سوریه درخواست‌های مردم‌اش را نادیده گرفته است. او معتقد است: «مسلمانان به دنبال راه حلی صلح‌آمیز در سوریه و پایان خونریزی‌ها هستند و نخواهند گذاشت مشکل سوریه به درگیری مذهبی تبدیل و به کشورهای همجوارش کشیده شود.»
 
در نشست سازمان کنفرانس کشورهای اسلامی در مکه، سران حدود ۴۰ کشور عربی، آفریقایی و آسیایی شرکت داشتند و در این میان، تنها کشور مخالف با تعلیق عضویت سوریه، جمهوری اسلامی ایران بود. به گزارش ایرنا، علی‌اکبر صالحی وزیر خارجه ایران تعلیق عضویت سوریه را غیر منصفانه خوانده است.
 
به عقیده آقای صالحی، سوریه باید قبل از تصمیم‌گیری درباره این موضوع به نشست سازمان کنفرانس کشورهای اسلامی در مکه دعوت می‌شد تا از خودش دفاع کند و شركت‌كنندگان نیز مواضع رسمی دولت این کشور را بشنوند.
 
در این نشست محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهور ایران نیز همراه با اسفنديار رحيم مشايی، رئيس دفتر رئيس‌جمهور و حميد بقايی، معاون اجرايی رئيس‌جمهور حضور داشتند.
 
مرگ شهروندان غیر نظامی در اعزاز
 
دبیر کل سازمان کنفرانس کشورهای اسلامی، پیشتر در دیدار با وزیران خارجه کشورهای اسلامی در جده گفته بود رئیس حکومت سوریه درخواست‌های مردم‌اش را نادیده گرفته است. او معتقد است: «مسلمانان به دنبال راه حلی صلح‌آمیز در سوریه و پایان خونریزی‌ها هستند و نخواهند گذاشت مشکل سوریه به درگیری مذهبی تبدیل و به کشورهای همجوارش کشیده شود.» 
دفاع ایران از کشور سوریه در حالی صورت می‌گیرد که هواپیماهای جنگی این کشور، روز گذشته ۱۵ اوت ۲۰۱۲، به شهر شمالی اعزاز در نزدیکی حلب و مرز سوریه - ترکیه حمله کردند. خبرنگاران و کنشگرانی که شاهد این حملات بودند از کشته شدن ۳۰ نفر و زخمی شدن بسیاری از جمله غیرنظامیان ساکن این شهر خبر می‌دهند. 
 
خبرنگار «آسوشیتد پرس» که شاهد حملات هوایی در نزدیکی مرز ترکیه بود، به هافینگتن پست گفت بسیاری از زخمی‌ها و کشته‌شدگان زنان و کودکان‌ هستند و حداقل یک نوزاد در میان کشته‌ها بوده است. در حین حمله هوایی، دوربین‌های رسانه‌ها از جمله «صدای آمریکا» در محل حادثه حضور داشتند و در حال تهیه گزارش بودند. تصاویر موجود غیر نظامیان وحشت‌زده را نشان می‌دهد که در حال فرار و پیدا کردن پناهگاه‌ هستند و پس از لحظاتی خانه‌های بسیاری با خاک یکسان می‌شود.
 
زن میانسالی که شاهد حملات هوایی بوده است به خبرنگار خبرگزاری فرانسه گفته است: «تمام این خانه‌ها پر از زنان و کودکانی است که به خاطر ماه رمضان روزه دارند و در خواب بوده‌اند.» به گزارش این خبرنگار مساحت بزرگی که شاید شامل ده خانه شود با خاک یکسان شده است. بازماندگان برای نجات جان خود به مرز ترکیه هجوم برده‌اند که بسیاری از آن‌ها به دلیل نداشتن گذرنامه، پس فرستاده شده‌اند.
 
امدادگران و بازماندگان هنوز در میان آوار در جست‌وجوی جانباختگان‌ هستند و زخمی‌ها به بیمارستانی صحرایی در نزدیکی مرز ترکیه منتقل شده‌اند.
 
این حملات هوایی در‌ روزی صورت گرفته است که سازمان ملل متحد در گزارشی نیروهای حامی بشار اسد و حامیان شبه نظامیان «ارتش آزادی بخش سوریه» را به خاطر کشتار بیش از صد غیر نظامی روستاهای شهر حوله که نیمی از آن‌ها کودک بوده‌اند، به جنایت‌های جنگی متهم کرده است. در گزارش سازمان ملل آمده است که خشونت و بی‌رحمی در این جنگ داخلی از جانب هر دو طرف است.
 

نگرانی زیادی وجود دارد که جنگ داخلی سوریه و درگیری‌های نظامی بین نیروهای حامی بشار اسد و «ارتش آزادیبخش سوریه» به کشورهای همسایه لبنان و ایران نیز کشیده شود.

 
در همین زمینه:
Share this
Share/Save/Bookmark

در این میان، تنها کشور مخالف با تعلیق عضویت سوریه، جمهوری اسلامی ایران بود.!!!!

ارسال کردن دیدگاه جدید

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.

نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.

لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.

کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و
منتشر نخواهد شد.

 

لینک به ادیتور زمانه:         

برای عبور از سد فیلترینگ

پرونده ۱۳۹۱ / چشم‌انداز ۱۳۹۲

مشخصات تازه دریافت برنامه های رادیو زمانه  از ماهواره:

ماهواره  :Eutelsat

هفت درجه شرقی

پولاریزاسیون افقی 

سیمبول ریت ۲۲

فرکانس ۱۰۷۲۱مگاهرتز

همیاران ما