خانه | خبر | اخبارجهان

آغاز مأموريت کاوشگر ناسا بر سطح مريخ

دوشنبه, 1391-05-16 17:28
نسخه قابل چاپنسخه قابل چاپ

روبات کاوشگر ناسا با نام "کنجکاوی" (Curiosity) از آسمان صورتی مريخ فرودی جسورانه و تاريخی را بر سطح اين سياره تجربه کرد.

به گزارش رويترز، اين روبات که در ساعات پايانی روز گذشته، يکشنبه پنجم اوت (۱۵ مرداد) بر دهانه يکی از آتشفشان‌های قديمی مريخ فرود آمد، آماده جست‌وجوی نشانه‌هايی از عناصر حيات است که احتمالا زمانی بر سياره سرخ وجود داشته ‌است.

دريافت سيگنال‌هايی که تأييد می‌کرد اين روبات عظيم‌الجثه از فرود هفت دقيقه‌ای خطرناکش بر سطح مريخ - که به گفته ناسا، پرزحمت‌ترين و دشوارترين دستاورد در تاريخِ روبات‌های فضاپيما به‌شمار می‌آيد - جان سالم به‌در برده است، به هلهله و شادمانی بی‌اندازه ناظران اين مأموريت منجر شد.

آلن چن، معاون رئيس تيم ناظر بر فرود و نشستن اين روبات در لابراتوار جت‌رانی واقع در حوالی لس‌آنجلس درباره اين موفقيت گفت: "نمی‌توانم اين اتفاق را باور کنم. واقعأ باورنکردنی است."

دقايقی پس از اين فرود، روبات "کنجکاوی" سه تصوير از سطح مريخ را به زمين ارسال کرد

دقايقی پس از اين فرود، روبات "کنجکاوی" سه تصوير از سطح مريخ را به زمين ارسال کرد که يکی از آن‌ها چرخ اين روبات و سايه آن را بر زمين سنگلاخ سياره سرخ نشان می‌دهد.

ناسا زمان فرود اين روبات بر مريخ را ساعت ۱۰ و ۳۲ دقيقه يکشنبه شب به وقت اقيانوس آرام (يک و ۳۲ دقيقه بامداد دوشنبه به وقت گرينويچ) به ثبت رسانده است.

روبات کنجکاوی به گفته ناسا نخستين آزمايشگاه علمی و سيارِ فضاپيما به‌شمار می‌آيد که تاکنون به نقطه‌ای دور از جهان فرستاده شده است.

اين پروژه که تا به اين لحظه برای ناسا دو و نيم ميليارد دلار هزينه برداشته است، نخستين مأموريت اختری - زيست‌شناسی ناسا از زمان کاوش‌های "وايکينگ" در دهه ۱۹۷۰ محسوب می‌شود.

جان هولدرن، مشاور علمی ارشد باراک اوباما، رئيس جمهور آمريکا در بازديد از لابراتوار جت‌رانی گفت: "اين رويداد گامی عظيم و رو به جلو در اکتشافات نجومی به‌شمار می‌آيد. هيچ‌کس تاکنون کاری مانند اين را انجام نداده بود."

اوباما خود نيز با انتشار بيانيه‌ای از فرود روبات کنجکاوی بر سطح سياره سرخ به‌عنوان "دستاورد فنی بی‌سابقه‌ای که در آينده دور نيز به‌عنوان نمادی از افتخار ملی باقی خواهد ماند" نام برد.

 

Share this
Share/Save/Bookmark

ارسال کردن دیدگاه جدید

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.

نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.

لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.

کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و
منتشر نخواهد شد.

 

لینک به ادیتور زمانه:         

برای عبور از سد فیلترینگ

پرونده ۱۳۹۱ / چشم‌انداز ۱۳۹۲

مشخصات تازه دریافت برنامه های رادیو زمانه  از ماهواره:

ماهواره  :Eutelsat

هفت درجه شرقی

پولاریزاسیون افقی 

سیمبول ریت ۲۲

فرکانس ۱۰۷۲۱مگاهرتز

همیاران ما