خانه | خبر | اخبارجهان

شليک کشتی آمريکايی در خليج فارس چند کشته و زخمی به جای گذاشت

دوشنبه, 1391-04-26 22:27
نسخه قابل چاپنسخه قابل چاپ

يک کشتی جنگی آمريکايی در خليج فارس و در نزديکی امارات متحده عربی با شليک به سوی يک کشتی کوچک موتوری، يک کشته و سه زخمی به جای گذاشت.

خبرگزاری فرانسه، عصر امروز دوشنبه ۱۶ ژوئيه (۲۶ تيرماه) با انتشار اين خبر به نقل از مقامات اماراتی گزارش داد قربانيان اين حادثه ماهيگيران هندی بودند.

طارق احمد الهيدان، معاون وزارت امور خارجه امارات متحده عربی در اين‌باره در ابوظبی به "وام"، خبرگزاری رسمی اين کشور گفت: "مسئولان مربوطه در حال بررسی اين رويداد هستند."

ناوگان پنجم آمريکا در بيانيه‌ای اعلام کرد کشتی نفتکش "يو.اس.ان.اس راپ‌هانوک" پس از آن‌که کشتی کوچک موتوری به هشدارهای ناو آمريکايی توجهی نکرد و به سرعت نزديک شد، آن را زير آتش مسلسل‌های سنگين قرار داد.

اين رويداد در سواحل بندر جبل‌علی در منطقه آزاد صنعتی دوبی رخ داد و به‌گفته ناوگان پنجم آمريکا پرونده‌ای برای آن گشوده شده است.

ناوگان پنجم آمريکا: پس از آن‌که کشتی کوچک موتوری به هشدارهای ناو آمريکايی توجهی نکرد و به سرعت نزديک شد، کشتی آمريکا آن را زير آتش مسلسل‌های سنگين قرار داد

يکی از مسئولان وزارت دفاع آمريکا گفت: "از سال ۲۰۰۰ ما به‌شدت مواظب قايق‌های کوچک هستيم." وی تأکيد کرد که اين امر با در نظر گرفتن مجموعه‌ای از تدابير از جمله شليک‌های هشداردهنده عليه تهديدات اين‌چنينی صورت می‌گيرد.

به‌گفته ناوگان پنجم آمريکا، نفتکش راپ‌هانوک نيز اين روند را رعايت کرده و "پيش از استفاده از قدرت هشدارهای لازم را به اين قايق موتوری داده است."

در ۱۲ اکتبر ۲۰۰۰ يک قايق کوچک با مواد منفجره به سرعت خود را به ناوشکن يواس‌اس کول آمريکا که در بندر عدن يمن لنگر انداخته بود کوبيد که منجر به مرگ ۱۷ ملوان و ۴۰ نفر ديگر شد.

مسئوليت اين سوء قصد را القاعده بر عهده گرفت و سازمان‌دهنده آن عبدالرحيم نشيری بعدها دستگير و محاکمه شد و به زندان گوانتانامو منتقل گرديد. نشيری در سال ۲۰۰۵ به مجازات مرگ محکوم شد.

با گسترش تحريم‌های جهانی عليه ايران و به‌ويژه تحريم نفت اين کشور و تهديد برخی از مقامات و نمايندگان مجلس اين کشور به بستن تنگه هرمز، ناوگان آمريکا نيز در ماه‌های اخير در خليج فارس تقويت شده است.

تنگه هرمز حدود ۵۰ کيلومتر عرض و ۲۰۰ کيلومتر طول دارد که خليج فارس و دريای عمان را به هم متصل می‌کند. در حال حاضر همه نفت توليدی عراق، کويت و قطر و بخش زيادی از نفت توليدی عربستان و امارات و همچنين بخشی از گاز توليدی قطر برای ورود به بازرهای جهانی از تنگه هرمز عبور می‌کند.
 

Share this
Share/Save/Bookmark

جواد کریمی قدوسی از اعضای مجلس نهم از افزایش امضاهای طرح بستن تنگه هرمز در مجلس خبرداده و گفته است: "طرح انسداد تنگه هرمز تاکنون به امضای ۱۵۰ نفر از نمایندگان رسیده و قرار است که این طرح پس از امضای ۲۵۰ نفر از نمایندگان به هیات رئیسه مجلس تقدیم شود."
این فرمانده سپاه استان های خراسان و همچنین سمنان درباره جزییات طرح مذکور نیز توضیحاتی ارایه کرده و افزوده: "بر اساس طرح انسداد تنگه هرمز این تنگه تا زمان لغو تمامی تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران بسته خواهد ماند و پس از آن تنگه با رعایت ۱۴ شرط باز خواهد شد."
این عضو سابق سپاه مدعی شده که بر اساس این طرح" انسداد تنگه هرمز تا زمان لغو تمامی تحریم‌های اعمال شده علیه ایران ادامه داشته و پس از لغو تمامی تحریم‌ها دولت می‌تواند با رعایت ۱۴ شرط تنگه را برای عبور و مرور کشتی‌ها باز کند که «اخذ ۳ درصد از بهای نفت صادر شده از تنگه هرمز» از کشورهای واردکننده نفت منطقه خلیج فارس (کشورهای اروپایی و آمریکا) و واریز آن به حساب خزانه‌داری بانک مرکزی از جمله این شرایط است." !!!

ارسال کردن دیدگاه جدید

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.

نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.

لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.

کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و
منتشر نخواهد شد.

 

لینک به ادیتور زمانه:         

برای عبور از سد فیلترینگ

پرونده ۱۳۹۱ / چشم‌انداز ۱۳۹۲

مشخصات تازه دریافت برنامه های رادیو زمانه  از ماهواره:

ماهواره  :Eutelsat

هفت درجه شرقی

پولاریزاسیون افقی 

سیمبول ریت ۲۲

فرکانس ۱۰۷۲۱مگاهرتز

همیاران ما