خانه | خبر | اخبارجهان

محکوميت پزشک فاش‌کننده مخفيگاه بن لادن به حبس طولانی

چهارشنبه, 1391-03-03 19:10
نسخه قابل چاپنسخه قابل چاپ

مقام‌های پاکستان اعلام کرده‌اند يک پزشک پاکستانی که به آمريکا در پيدا کردن مخفيگاه اسامه بن لادن ياری رسانده بود، به جرم خيانت به کشور به ۳۳ سال حبس محکوم شد.

به گزارش آسوشيتدپرس، شکيل افريدی امروز، سوم خرداد (۲۳ ماه مه) در دادگاه پاکستان محکوم شد و اين امر احتمالأ به افزايش تنش‌های ميان دو کشور پاکستان و آمريکا منجر خواهد شد.

افريدی برنامه واکسيناسيونی جعلی را تدارک ديده بود تا با جمع‌آوری نمونه‌‌های دی اِن اِی، بر حضور بن لادن در شهر ابوت‌آباد صحه بگذارد. در همان شهر بود که کماندوهای آمريکايی در ماه مه سال گذشته رهبر القاعده را به قتل رساندند. انجام اين عمليات، مقام‌های پاکستان را به‌شدت برآشفت چرا که آن‌ها از پيش در جريان ماجرا قرار نگرفته بودند.

مقام‌های بلندپايه دولت آمريکا خواستار آزادی افريدی شده‌اند و گفته‌اند که کار افريدی هم به نفع آمريکا بوده و هم در راستای منافع پاکستان قرار داشته است.

محکوميت افريدی در مقطع زمانی حساسی رخ داده است چرا که چندی پيش نيز پاکستان با امتناع از بازگشايی خطوط تدارکات ناتو به افغانستان، آمريکا را نااميد کرده بود.

پرتاب دو موشک از سوی هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی در پاکستان نيز بر روابط آمریکا و پاکستان تأثیر خواهد گذاشت

پاکستان خطوط تدارکات ناتو را شش ماه پيش به تلافی حملات هوايی آمريکا که منجر به کشته شدن ۲۴ سرباز پاکستانی شده بود، مسدود کرد.

نصير خان، از مقام‌های دولتی منطقه قبيله‌نشين خيبر که محل بازداشت و محاکمه افريدی بوده است، خبر داد که اين پزشک پاکستانی در عين حال به پرداخت جريمه‌ای نقدی به مبلغ ۳۵۰۰ دلار محکوم شده است و اگر آن را نپردازد، سه سال و نيم ديگر به مدت حبس‌اش اضافه خواهد شد.

به گفته اقبال خان، از ديگر مقام‌های محلی، افريدی از حق اعتراض به حکم دادگاه برخوردار است.

عمليات نظامی آمريکا در شمال غربی پاکستان

 

امروز اما يک رويداد ديگر نيز به وقوع پيوست که بر روابط آمريکا و پاکستان تاثير خواهد گذاشت و آن عمليات نظامی آمريکا در شمال غربی پاکستان است.

رسانه‌های جهانی گزارش دادند، هواپيمای بدون سرنشين آمريکايی با پرتاب دو موشک به اين منطقه چهار شبه‌نظامی مظنون را هدف قرار داد و به قتل رساند.

آسوشيتدپرس نوشته ‌است، عمليات امروز، حکايت از اين دارد که صبر دولت آمريکا به‌خاطر امتناع دولت پاکستان از بازگشايی خطوط تدارکات سربازان ناتو که در افغانستان به‌سر می‌برند، به‌سر رسيده است.

به گفته مقام‌های وزارت اطلاعات پاکستان، حمله هوايی اخير به روستای داتا خِل کلای، واقع در شمال منطقه قبيله‌نشين وزيرستان رخ داده است.

حمله هواپيمای بدون سرنشين آمريکايی به اين منطقه پاکستان مذاکرات حول خطوط تدارکات ناتو را پيچيده‌تر کرده است.

پارلمان پاکستان پيش‌تر خواستار متوقف ساختن اين حملات هوايی شده بود اما آمريکا از قبول اين درخواست سر باز زد.

اين پارلمان در عين حال از آمريکا خواسته بود که به‌خاطر کشتن سربازان پاکستانی در حمله‌های هوايی پيشين آمريکا به اين کشور، از دولت پاکستان عذرخواهی کند.

دولت اوباما به‌خاطر کشته شدن سربازان پاکستانی ابراز تأسف کرده است اما هنوز به‌طور رسمی از دولت پاکستان عذرخواهی نکرده است چرا که احتمال می‌دهد اين موضوع خشم جمهوری‌خواهان را عليه رئيس جمهور آمريکا برانگيزد.

سناتورهای جمهوری‌خواه آمريکا به‌دليل عدم همکاری پاکستان با اين کشور در جنگ افغانستان، همچنان از دولت پاکستان خشمگين هستند.
 

Share this
Share/Save/Bookmark

ارسال کردن دیدگاه جدید

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.

نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.

لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.

کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و
منتشر نخواهد شد.

 

لینک به ادیتور زمانه:         

برای عبور از سد فیلترینگ

پرونده ۱۳۹۱ / چشم‌انداز ۱۳۹۲

مشخصات تازه دریافت برنامه های رادیو زمانه  از ماهواره:

ماهواره  :Eutelsat

هفت درجه شرقی

پولاریزاسیون افقی 

سیمبول ریت ۲۲

فرکانس ۱۰۷۲۱مگاهرتز

همیاران ما