خانه | خبر | اخبارجهان

سوريه توافق‌نامه با اتحاديه عرب را امضا کرد

دوشنبه, 1390-09-28 18:48
نسخه قابل چاپنسخه قابل چاپ

سوريه سرانجام توافق‌نامه اعزام ناظران به اين کشور را که اتحاديه عرب مطرح کرده بود، امضا کرده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، امروز دوشنبه ۲۸ آذرماه (۱۹ دسامبر) فيصل مقداد، معاون وزيرخارجه سوريه و معاون دبيرکل اتحاديه عرب در قاهره توافق همکاری با ناظران اتحاديه عرب را امضا کردند.

برپايه اين توافق‌نامه، ناظران اتحاديه عرب می‌توانند برای بررسی شرايط سوريه به اين کشور بروند و در سه روز آينده نمايندگان ويژه اين اتحاديه وارد سوريه خواهند شد.

وليد معلم، وزير امور خارجه سوريه با بيان اين‌که "ناظران به سوريه خوش‌ آمدند" در اين‌باره گفت: "اين توافق‌نامه نمادی از آغاز همکاری ميان دولت سوريه و اتحاديه عرب است."

نخستين گروه از ناظران کارشناسان در زمينه‌های امنيت و حقوق بشر هستند که در سه روز آينده به سوريه خواهند رفت.

وليد معلم گفت: "گزارش‌های اين ناظران به دبيرکل اتحاديه عرب و من ارسال خواهند شد و ما پيش از هر تصميمی از طريق تلفن در مورد اين گزارش‌ها گفت‌وگو خواهيم کرد."

برپايه اين توافق‌نامه کارشناسان اتحاديه عرب اجازه دارند از "مناطق ملتهب" سوريه ديدار کنند اما از مکان‌های نظامی حساس نمی‌توانند بازديد به‌عمل آورند

وزير امور خارجه سوريه همچنين اعلام کرد که يک کميسيون ملی نيز برای ارتباط دولت سوريه و ناظران حاضر خواهد بود.

برپايه اين توافق‌نامه کارشناسان اتحاديه عرب اجازه دارند از "مناطق ملتهب" سوريه ديدار کنند اما از مکان‌های نظامی حساس نمی‌توانند بازديد به‌عمل آورند.

در همين حال روز گذشته شخصيت‌های بسياری اعلام کردند که دولت سوريه پيمان با اتحاديه عرب برای برون‌رفت از بحران سياسی اين کشور را امضا می‌کند اما به آن عمل نخواهد کرد.

در اين پيمان همچنين آمده است که دولت سوريه زندانيان سياسی را که از آغاز حرکت‌های اعتراضی در اين کشور بازداشت شده‌اند آزاد خواهد کرد؛ ارتش از شهرهای خارج خواهد شد و کشور به‌روی رسانه‌های خارجی گشوده خواهد شد.

روز شنبه گذشته اتحاديه عرب دولت سوريه را تهديد کرد که در صورت عدم رعايت تعهدات خود تا روز چهارشنبه، به شورای امنيت سازمان ملل متحد متوسل خواهد شد.

توافق‌نامه اتحاديه عرب و سوريه تاکنون چندين بار موضوع اتمام حجت کشورهای عربی با دولت سوريه بوده است اما دولت اين کشور هيچ‌گاه خواسته‌های اين اتحاديه را نپذيرفته است و بر همين اساس هدف تحريم‌ قرار گرفته است. آمريکا، اتحاديه اروپا، اتحاديه عرب و ترکيه تحريم‌هايی را عليه اين کشور برقرار کرده‌اند.

در پاسخ به اين مجازات‌ها امروز صدها تن از هواداران حکومت بشار اسد در دمشق گرد آمدند. جوانان شرکت‌کننده در اين حرکت به رقص ملی پرداختند.

از بهمن‌ماه سال ۱۳۸۹ تاکنون اعتراضات مخالفان حکومت بشار اسد در سوريه ادامه دارد. برپايه آمار سازمان ملل متحد، اعتراضات مردمی در سوريه تاکنون بيش از پنج هزار کشته به‌جا گذاشته است.

ناوی پيلای، کميسر عالی حقوق بشر سازمان ملل اين وضعيت را "غير قابل تحمل" خوانده و از شورای امنيت سازمان ملل خواسته است تا پرونده سوريه را به دادگاه جنايی بين‌المللی بفرستد.
 

Share this
Share/Save/Bookmark

تظاهرات هفته پیش انقدر وسیع بود که بشار اسد را به وحشت انداخت و "جام زهر" را سرکشید. "مژدگانا که گربه زاهد شد زاهد و عابد و مسلمانا"

با عین حال امکان اینکه مردم سوزیه به یکبارگی دست از مطالبات خود بر دارند و فراموش کنند انچه بر انها رفه است خیلی کم است.

تازه با امضاء قرارداد دست نیروهای دولتی در ادامه سرکوب خیزش مردم سوریه کوتاهتر و صدای اعتراض مردم بلندتر خواهد شد.

وقتی که دولت سوریه سرانجام به سرنوشت دولتهای مصر و لیبی و تونش بیفتد تنها یک حکومت جبار باقی می ماند و انهم حال و روزش کاملا معلوم است و سرنوشتش شبیه سوریه خواهد بود.

ارسال کردن دیدگاه جدید

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.

نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.

لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.

کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و
منتشر نخواهد شد.

 

لینک به ادیتور زمانه:         

برای عبور از سد فیلترینگ

پرونده ۱۳۹۱ / چشم‌انداز ۱۳۹۲

مشخصات تازه دریافت برنامه های رادیو زمانه  از ماهواره:

ماهواره  :Eutelsat

هفت درجه شرقی

پولاریزاسیون افقی 

سیمبول ریت ۲۲

فرکانس ۱۰۷۲۱مگاهرتز

همیاران ما