خانه | خبر | اخبارجهان

تناقض در ادعای بشار اسد مبنی بر پايان عمليات نظامی

پنجشنبه, 1390-05-27 15:10
نسخه قابل چاپنسخه قابل چاپ

پس از آن‌که بشار اسد پايان عمليات نظامی در سوريه را اعلام کرد، مخالفان حکومت از کشتارهای تازه‌ در شب گذشته خبر دادند.

به گزارش رويترز، بنا به نظر مخالفان حکومت سوريه شبه‌نظاميان طرفدار بشار اسد روز گذشته پس از نماز عصر دو تن از تظاهرکنندگان شهر حمص را از پای درآوردند و نيروهای امنيتی محله‌های شهر حماه و دمشق را گلوله‌باران کردند.

به گفته ساکنان حماه نيروهای حکومتی به چندين محله سنی‌نشين لاذقيه حمله کرده و صدها نفر را به ورزشگاه شهر منتقل کردند.

با وجود اين‌که مقامات سوريه‌ای از بازگشت ارتش از شهرهای حماه و ديرالزور خبر داده‌اند اما ساکنان اين شهرها گفته‌اند نيروهای ارتش همچنان حضور دارند و دستگيری‌ها و تيراندازی‌ها ادامه دارد.

 

شهروندان حماه می‌گويند شب گذشته خانه‌های محله القصور گلوله‌باران شد و هم‌زمان گزارش شده است که صدها مأمور امنيتی و نيروهای شبه‌نظامی طرفدار حکومت که «شبيحه» ناميده می‌شوند، به محله رکن‌الدين دمشق حمله کرده‌اند.

بشار اسد، رهبر سوريه روز گذشته در تماسی تلفنی با بان کی مون، دبيرکل سازمان ملل اعلام کرد که عمليات ارتش عليه مخالفان پايان يافته است

همچنين به گزارش مخالفان نيروهای حکومتی در مرز ترکيه به‌منظور جلوگيری از گريز مردم به سوی مرز به روی شهر بداما در منطقه لاذقيه آتش گشوده‌اند.

به گزارش اتحاديه هماهنگی انقلاب سوريه، روز گذشته در مجموع ۲۴ نفر در سوريه کشته شده‌اند.

بشار اسد، رهبر سوريه روز گذشته در تماسی تلفنی با بان کی مون، دبيرکل سازمان ملل اعلام کرد که عمليات ارتش عليه مخالفان پايان يافته است.

اين در حالی است که به گفته برخی منابع ديپلماتيک که نخواستند نامشان فاش شود، دولت آمريکا در نظر داشت از بشار اسد بخواهد تا قدرت سياسی را واگذار کند.

به گفته اين منابع قرار بود واشنگتن چنين درخواستی را از امروز مطرح سازد و در پی آن اتحاديه اروپا در همين چارچوب اقدام کند.

يک ديپلمات غربی گفت: «اسد تلاش دارد تا ترکيه را قانع سازد که حمله‌ها پايان يافته‌اند، موضوعی که می‌تواند مانع طرح درخواست کناره‌گيری اسد از سوی واشنگتن شود.»

اين ديپلمات افزود: «اما عمليات نظامی در سوريه پايان نيافته است.»

ناوی پيلای، کميسر عالی حقوق بشر سازمان ملل امروز شورای حقوق بشر را فراخواند تا وضعيت حکومت سوريه را به دادگاه جنايی بين‌المللی گزارش کند

سازمان ملل در بيانيه‌ای خبر داد که در تماس تلفنی بشار اسد با بان کی مون، دبيرکل سازمان ملل نگرانی خود را نسبت به نقض حقوق بشر در سوريه، افزايش خشونت‌ها و استفاده از نيروهای امنيتی و ارتش عليه شهروندان سوريه به‌ويژه در اردوگاه فلسطينی‌های پناهنده در اين کشور، اعلام کرد.

سه روز پيش اردوگاه پناهندگان فلسطينی به نام الرام مورد هدف نيروهای حکومتی سوريه قرار گرفت.

کريستوفر گانس، سخنگوی آژانس کمک‌رسانی به پناهندگان خاورميانه سازمان ملل گفت: «بين پنج تا ۱۰ هزار نفر از پناهندگان فرار کرده‌اند و ما نمی‌دانيم کجا هستند. اين موضوع نگران‌کننده است.»

وی افزود: «از اين پناهندگان چند نفر کشته و ده‌ها نفر زخمی شده‌اند.»

در بيانيه سازمان ملل آمده است بان کی مون در صحبت‌های تلفنی خود بر پايان عمليات نظامی و بازداشت گسترده مردم تأکيد کرده و بشار اسد در پاسخ گفته است عمليات ارتش و پليس خاتمه يافته‌اند.

بان کی مون بار ديگر درخواست کرد پرونده‌ای مستقل به‌منظور بررسی کشتار تظاهرکنندگان و خشونت‌های به‌کار رفته در سوريه گشوده شود.

دبيرکل سازمان ملل از بشار اسد خواست روند معتبر و صلح‌آميز پيشبرد اصلاحات به منظور ايجاد تغييرات گسترده در کشور را پيش بگيرد.

بشار اسد نيز به‌نوبه خود از اصلاحاتی که تاکنون به تصويب رسيده‌اند سخن گفته است.

از سوی ديگر شورای حقوق بشر سازمان ملل امروز پنج‌شنبه ۲۷ مرداد، اعلام کرد که روز دوشنبه آينده نشست فوق‌العاده‌ای در مورد افزايش خشونت‌ها در سوريه برگزار خواهد کرد.

ناوی پيلای، کميسر عالی حقوق بشر سازمان ملل امروز شورای حقوق بشر را فراخواند تا وضعيت حکومت سوريه را به دادگاه جنايی بين‌المللی گزارش کند.

به گفته فعالان حقوق بشر از پنج ماه گذشته که جنبش اعتراضی در سوريه آغاز شده است بيش از ۱۸۰۰ نفر کشته شده‌اند.
 

Share this
Share/Save/Bookmark

تبعیض تا به کی؟ مگر آقای اسد خون مردم را نمی ریزد ؟ پس چرا اقدامی صورت نمیگیرد؟ جان انسانها در سوریه هر لحظه در خطره آخه لامذهبا یکی به ندای اون ملت جواب بده

ارسال کردن دیدگاه جدید

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.

نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.

لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.

کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و
منتشر نخواهد شد.

 

لینک به ادیتور زمانه:         

برای عبور از سد فیلترینگ

پرونده ۱۳۹۱ / چشم‌انداز ۱۳۹۲

مشخصات تازه دریافت برنامه های رادیو زمانه  از ماهواره:

ماهواره  :Eutelsat

هفت درجه شرقی

پولاریزاسیون افقی 

سیمبول ریت ۲۲

فرکانس ۱۰۷۲۱مگاهرتز

همیاران ما